Hej.

Jag ska försöka hålla inlägget så kort som möjligt.
Jag har legat och googlat runt lite... För att få reda på om jag är alkoholist. När jag vad 17-18 drack jag varje dag, körde moped superpackad osv. Sen höll jag upp ett tag oxh sedan drack jag bara 1 gång i veckan.

Nu är jag snart 24 och jag älskar alkohol. Alltså verkligen älskar. Jag önskar att jag kunde dricka hela dagarna, varje dag. Men har en sambo sen 6år tillbaka som säger att han vägrar stt vara tillsammans med en alkoholist, han är inte särskilt glad i alkohol. Iallafall, jag dricker varje fredag och lördag med mina vänner. Dom dricker inte i närheten av så mycket som jag gör. Jag dricker minst 20 starköl per kväll. Brukar grogga och shotta också. Varje gång jag dricker så har jag inget minne efter 22.

På vardagarna kan jag "smygdricka" litegrann för att inte få abstinens. Min kropp vill helt enkelt ha det, alkohol. Jag tycker det är roligt, trevligt, gott att dricka. Jag har uppenbarligen problem. Jag brukar inte göra bort mig på fyllan men jag har alltid dåligt samvete "dagen efter" för att jag druckit, typ?

Jag har en stor familj och ingen av oss kan hantera alkohol. Så vad "klassas" jag som? Är jag alkoholist eller missbrukar jag bara? Jag dricker ju inte varje dag... Och jag festar inte ensam? När jag var yngre satt jag alltid själv att drack men dom flesta i min ålder festar fredag, lördag och dom klarar det ju... Så vad tror ni?

30årman

Jag funderade mkt likadant förut. Är jag alkoholist osv, starkt ord!
Kanske inte behöver använda det ordet, vad spelar det för roll? Du skriver att du uppenbarligen har problem... Och 20 starköl är mkt så ja...
Jag har problem men bara om jag dricker :) så tänker jag

Att sätta etiketter på människor är inte min grej men man kan nog lugnt säga att du ar en klar beroendeproblematik eftersom du får abstinens och inte kan vara utan. Jag skulle nog kontakta sjukvården för hjälp eller en beroendemottagning. INNAN något allvarligt inträffar

PP

Som Aeromagnus skriver vad du kallar det? Missbrukare eller alkis? Du är ju fortsatt ung. Det viktiga är att du vet att om du fortsätter på inslagen bana så kommer du med största sannolikhet om ett par år vara både och. Utöver det riskerar vi förstörda relationer och annat trist. Lycka till!
//PP

jas75

aeromagnus! Du har definitivt en beroendeproblematik. 20 burkar starköl innehåller ca 140cl starksprit det är 1.4 liter, två ggr i veckan. Klart det sätter spår.

Hej Babywes!

Istället för att fundera på om du faller in i någon form av klassifikation (beroende på mängden du dricker) tycker jag du skall fundera på varför du dricker, och vilja konsekvenser du får. Och hur du vill leva ditt liv. Varför började du söka på detta, och varför skrev du på det här forumet? Bara att du ställer dig frågan och tänker på det, betyder inte det att du själv känner på dig att du inte har en totalt obekymrad relation till alkohol?

Mabinos

Hej! Känner igen mig så mycket av det du skriver. Alkoholist? Nja kanske, kanske inte men garanterat i riskzonen. Måste man fundera är det nog tragiskt nog ett ja. Att du verkligen älskar alkohol (precis som jag) är nog största faran.
Är ungefär i din ålder och jag har efter mycket om men bestämt mig för att jag är alkoholist. Inte lätt att erkänna för sig själv. Jag vet!
Du får gärna höra av dig om vill. Vet inte om e-mailadressn syns? Är ny här och förstår inte allt ?
Kram Malin

Li-Lo

Välkommen hit! Jag vill passa på att berätta att alkoholhjälpen är ett anonymt forum av många skäl, främst för att det har visat sig vara hjälpsamt för så många. Ibland händer det att vi redigerar ett inlägg. Orsaken är ofta då för att det är ett hotfullt eller kränkande inlägg men det kan även vara reklam eller privata uppgifter så som mejladresser. Det är fint att se att ni är så många som skapar relationer här samtidigt är det just anonymiteten som ibland möjliggör intimiteten och uppriktigheten.

Hoppas att du känner dig hemma här och fortsätt gärna skriv!

Vänligen Li-Lo
Alkoholhjälpen

Miss_Osynlig

Mitt rekord har jag kvar ifrån jag var 20-21år med 9 starköl på en kväll.. 20 är rätt mycket.. Sen är öl extremt beroendeframkallande..

Jag känner igen mig i din berättelse, har dock försökt stävja drickandet i perioder . I min släkt o familj vimlar det av alkoholister och jag har även utvecklat alkoholism. Eller , som jagvtror mer på, jag har alltid haft den i mig, men den har blivit värre med åren. Hoppas du kommer fram till vad som fungerar för dig och hur ditt liv ska se ut vad det gäller alkohol. För min egen del har dom negativa konsekvenserna tagit över helt, så för mig är det dags att börja kämpa mot alkoholen. Kram till dig.