Hej!

Trodde inte att jag skulle skriva några rader i ett sådant här forum men nu är jag här. Jag har länge haft en (vad jag själv tror) hyfsat normal/vettig relation till alkohol.

Jag dricker kanske i snitt 4 vardagar och 2-3 helgdagar i månaden. Dricker aldrig på jobbet eller ensam, jag kan hålla mig borta eller vara nykter längre perioder utan problem.

Mitt problem är att jag dricker för mycket och för snabbt när jag väl dricker på helgerna (inte samma sak en vardagkväll). I de flesta fall har jag inga problem, jag är bara "full och glad".

Min nya sambo har dock börjat påpeka att jag ibland är för full och även uppmanat mig att sluta dricka för kvällen. Det här är ett väldigt vettigt beteende från hennes sida men min reaktion blir oftast att jag försvarar mig, jag känner att hon "avbryter" det roliga och då blir jag istället arg på henne. I dessa situationer (ordentligt påverkad) beter jag mig väldigt väldigt dåligt (säger elaka saker osv.). Jag måste få ett slut på detta.

Jag umgås med människor som liknar mig i sitt drickade och eftersom sambon har en annan bakgrund så ifrågasätter hon mig - fullt rimligt. Alkohol är en naturlig del av umgänget i min krets och jag har aldrig haft några problem förutom det jag beskriver ovan.

Nu till 10 000-kronorsfrågan. Vad ska jag göra? Tanken att helt sluta dricka har såklart slagit mig, samtidigt känns det som att jag inte har "tillräckliga" problem, att jag "missar det roliga" osv. En lösning jag tänkte på vore tex att säga att jag bara ska dricka X öl när vi går på tillställningar. När jag läser runt så verkar det som att denna typ av lösning inte funkar i praktiken? Har någon erfarenheter kring detta? Hur bör jag tänka?

Tack för att du tagit dig tid att läsa.

SkåneTösen

Om din sambo tycker du dricker för mycket är det nog så, att ta upp någons alkoholvanor är inte något folk gärna gör. Det är ett känsligt ämne. Bara det att någon någon närstående tar upp det är en indikation på att det finns ett problem.
Du dricker ju 14-15 dagar per månad. Det är mycket.
Dessutom beter du dig illa mot din sambo. Det är svårt att säga vilken väg som är rätt för dig, kanske kan du hitta ett sätt att dricka rimligt.
Men det kanske är bra att försöka hålla sig nykter ett tag för att känna efter hur det känns och om du klarar av att avstå.

Läs på forumet du kommer säkert känna igen dig och få lite insikter kring dina alkoholvanor.

Tycker du ska avstå ett tag så du får känna på alla de positiva sakerna som finns med att inte dricka

jas75

...lr två. Så du får perspektiv på hur & varför du druckit. Att din sambo påpekar ditt drickande visar ju på att det är lite väl mycket. Du vet ju själv när man är nykter att påverkade människor som fått i sig förmycket, det syns väldigt tydligt! Lycka till