Hej allihopa,

Extremt spännande, kul, skrämmande och ta mig f-n jobbigt att ha behövt komma hit för att skriva av mig.

Jag har nu druckit i många herrans år, ja egentligen sedan min dotter föddes och innan det med för den delen(min dotter är 10 år nu) Jag tror det är så att när barnens mamma fick en förlossningsdepression och egentligen inte kunde ta hand om henne efter jag slutade jobba så började jag dricka mer och mer för att orka med att vara pappa, man och fungerande människa på jobbet. Detta har fortsatt genom året och det är inte ofta jag har haft en hel nykter vecka, alkohol är ju en bra medicin, eller hur? Ja det är i alla fall så jag har tänkt under alla dessa år........ Alltid ett glad i handen och nu under de senaste åren så har jag druckit mer och mer, för att orka med. Jag fick diagnos, ADHD i januari och det är ju en bra förklaring till varför man har druckit antar jag. Jag kan fortfarande inte få möte med en läkare för eventuell medicinering av ADHD så jag dricker istället.

Förra veckan bröt jag ihop totalt, insåg att jag faktiskt är alkoholist. inte druckit en droppe nu på 9 dagar och känner ett stort sug efter det. Min nuvarande fru sa igår att hennes terapuet rekommenderade inte att sluta tvärt och att man ska trappa ner på det, och efter hon sa det igår så såg jag en chans att "ja men ett glas kanske inte är så illa" MEN jag struntade i det och tog en elkoholfri öl istället.

Jag har druckit vid varje tillfälle jag kan, räknat ner timmarna tills jag slutar jobba så jag kan hem och korka upp flaskan. Det brukade bli ungefär 5-6 enheter eller mer per kväll, 7 dagar i veckan. Särskilt när barnen är hemma, de har med diagnoser så leva med dem varannan vecka borde vara underbart men det är tvärtom...... tyvärr.....

Jag ska nu gå på mitt första AA möte imorgon och se hur de kan hjälpa mig med mina tankar, mitt drickande och min faktiska alkoholism. Jag är skiträdd, för att jag ska börja ljuga för min fru igen om att jag dricker, jag är rädd för att jag ska göra andra besvikna på mitt beteende och är rädd för att jag inte kommer vara så pass start att jag faktiskt klarar av att fullfölja detta(fullföljer inte saker ofta). Det är ju så mycket annat som kommer med denna skiten, personalfester, AW, nu ska jag resa nästa vecka till varmare breddgrader och bara en sådan sak som loungen på flygplatsen med gratis alkohol....... WTF, hur ska jag ens klara mig nykter i den? Och när man väl är utomlands, hur ska man då klara av att inte gå in på första baren man ser och ta en stoooor kall öl i 30 graders värme?

Jag vet att detta inlägg är väldigt konstigt skrivet, jag försöker bara få ur mig mina känslor och skriva ner de tankar jag har OM ATT JAG HAR ETT STORT PROBLEM men ta det för vad det är.

Vill ni kommentera, gör gärna det. All hjälp som alkoholist är bra tycker jag, jag är färdig med att skämmas och tycka att detta ämne är tabu och att det känns som ett nederlag.

Hej Vilsenpappa! Välkommen hit och tack för att du delar med dig av din historia som jag tror att en hel del kan känna igen sig i; att använda alkoholen för att få en pressad vardag att gå ihop. Fantastiskt att du har varit utan alkohol i 9 dagar nu. Det är en mycket bra start.

Jag ville mest kommentera terapeutens rekommendation kring att inte sluta tvärt. Det gäller för att undvika risken för svår abstinens de första en till två dagarna. Om du har tagit dig förbi det så finns det ingen anledning att ta en glas. Om någon står inför att sluta dricka och vet att de tidigare fått svår abstinens så kan det vara bra att skära ner innan de slutar. Det bästa är dock då att ta kontakt med en beroendemottagning som kan hjälpa en hantera abstinensen och eventuella risker.

Jag upplever inte ditt inlägg som konstigt skrivet och tycker att det är bra att du använder forumet här för att uttrycka dina tankar kring ditt problem. Andra användare kommer säkert kunna reflektera mer kring det.

Vänliga hälsningar
/magnus
alkoholhjälpen

@Magnus Tack för att du tog dig tiden att svara :D

Ja det kändes skönt att även om jag såg en lucka igår att ta en rom och cola, att inte göra det. Jag har ungefär 30 liter starksprit hemma då jag var i tyskland innan midsommar men även om min fru tog en drink igår så avstod jag, även om det var ett väldigt sug efter att ha känt doften.

Min fru har en bror som har allvarliga alkoholproblem så när vi hälsar på dem(i ett annat land då min fru inte är svensk) så har vi alltid druckit ikapp och min fru tycker det är väldigt jobbigt. Jag vill inte ta bort drickandet från henne(som är "ofarligt" då hon tar en drink då och då men absolut inte varje dag) utan vill unna henne det. Det är inte hon som har bekymmer, det är jag. Så är rätt stolt att även om det står både vin och sprit i kylen att jag kan hålla mig borta från det. Köpte 88st alkoholfria öl från Matsmart i veckan som jag tar istället när suget kommer. Samt sitter extremt mycket vid TV spelet och fokuserar på det som är kul. Emellan varven läser jag även engelska romaner för min kära fru samt kollar på serier när hon vill umgås med mig hehe.

Så steget är nu taget, men är rädd för denna sommaren. Tur att man bara har två veckor semester. Jag hoppas jag inte kommer behöva skriva ett "jag ber om ursäkt" inlägg om att jag har tagit något att dricka men misstänker att det är en lång väg att gå med det här att bli 100% nykter för alltid, och jag ber om ursäkt men den tanken skrämmer mig fortfarande.

Hej,
Vad bra att du tagit steget att sluta dricka. Jag tyckte också det var läskigt att släppa alkoholen, men märkte snabbt att det mesta blev lättare. Antar att en stor del i det är att kroppen slipper jobba med att ta hand om gifter, så all sömn och vila blir bättre. Och jag unnar mig vila på ett annat sätt när jag inte behöver mörka någon bakfylla. Så var snäll mot dig själv och kämpa på, du har så mycket att vinna!

@Vilsenpappa Hej och välkommen hit. Bra att du börjat skriva här. Det var inte alls ett konstigt inlägg, tvärtom, tydligt och välformulerat. Starkt att du redan klarat 9 dagar👏🏻. Du får gärna fortsätta att berätta och fråga. Tänkte på dina farhågor för utlandsresan. Dels tänker jag att du har fler nyktra dagar bakom dig och att det därför kanske blir lättare att motstå. En annan sak du kan göra är att tänka ut strategier för hur du kan välja annorlunda. Skippa baren? Finns det något alkoholfritt som du tycker är gott som du kan välja istället? Försök ha kvar tanken om varför du inte ska dricka A. Är den tydlig är det lättare att avstå. Finns en rad böcker att läsa. Jag kör Storytel så kan jag både läsa och lyssna. Några rekommendationer är Tänka klart, Annie Grace, Skål tamigfan, Torbjörn Åberg, Alkohol, droger och hjärnan av Marcus Heilig.
Fortsätt nu att köra på när du nu har lyckats bryta mönstret. Håll i! 💪🏻

@Vilsenpappa Välkommen hit! Fantastiskt med 9 dagar! Bra jobbat! Jag vill först säga att du inte skriver konstigt eller behöver be om ursäkt för att tanken på helnykterhet skrämmer dig! Här är vi många som skriver för att sortera våra tankar och ger varandra återkoppling och tips så vi kommer vidare.
Eftersom du skriver om vissa situationer du har framför dig som du låter osäker på hur du ska hantera tex personalfest vill jag tipsa om programmet på denna sidan. Där får man bl a hjälp med att göra egna strategier för de situationer man ser som riskabla. Det har hjälpt mig mycket! Jag kom fram till hur jag ska göra i vissa situationer och att jag faktiskt skulle avstå från andra som inte är så viktiga. (Jag är på dag 82 idag.)
Kämpa på och fortsätt gärna skriv om du vill. Ser fram emot att få följa din resa!

Hej Vilsenpappa!
Var modig du är som tar tag i ditt drickande!
Jag har själv använt alkohol som ”medicin” för att hantera stress och oro. Har man och tre barn (ena barnet har diagnos). Jag har nu varit nykter i 6 månader och jag är så stolt över mig själv och känner mig mer säker för varje gång dag. Tänker inte på alkohol på samma sätt längre utan undviker den. Vill inte vara med när andra dricker mycket.

Du har tagit första steget och inte druckit på 9 dagar, heja dig 👏🏻!
En dag i taget, aldrig ta första glaset. Jag upplever att suget efter ett glas håller i sig i ca 20 min. Förra veckan var jag utomlands med familjen och fick ett sug på flygplatsen när många tog ett glas innan avgång. Suget höll i sig i 5 min och jag pratade med min man om det (han hjälper och stöttar mig väldigt bra!)
Men sen på flygplanet blev jag äcklad när de flesta fortsatte dricka och det var fullt med barn runt omkring. Pappor och mammor med många små flaskor framför sig.
Jag hade inget sug under själva resan och jag njöt av att vara nykter. Vakna pigg och utan ångest.

Mitt mående har blivit mycket bättre som nykter! Ingen överraskning egentligen 🤣🤣
Min dagliga ångest klingade av efter ca 2 veckor och sen bara blivit bättre.
Känner fortfarande oro och stress men nu flyr jag inte undan känslorna och tankarna utan tittar på dem och känner dem. Det är jobbigt men inte lika jobbigt som att dricka. Jag sov mycket i början av min nyktra tid, gick och la mig tidigare kroppen och hjärnan är slutkörd efter så mycket gift.

Läs på vad alkohol gör med hjärnan finns massa bra klipp på youtube om alkohol och ADHD.
Är det verkligen viktigt för din fru att ha alkohol hemma? Tänker att ni kunde ta bort den nu första tiden? Jätte bra om du kan stå emot men för mig var det onödigt att ha så lättåtkomligt den första tiden.

Det här fixar du, du har redan klarat 9 dagar!

Ber om ursäkt för ett långt inlägg.

@Kennie Håller med dig, och kommer säkert spamma här när det känns svårt och tufft, har märkt att det hjälper mycket att läsa på detta forum med andra som har liknande bekymmer och är starka precis som jag försöker vara. Jag bara hoppas att OM och nu OM det blir ett snedsteg att man kan söka hjälp här och inte känner att det är någon skam utan ett sätt för en att kanske tänka annorlunda.

@Vinägermamman Tack för ditt svar och att du tog dig tid att läsa :D Ska absolut kolla in dessa böcker och de kanske kan vara ett bra sätt för mig att gå mot nykterheten. 9 dagar är ingenting egentligen i det stora hela, med tanke på hur länge man har hållt på men små vinster här och där är det jag behöver fokusera på. Det var inte så kul förra veckan när sonen sa "pappa, måste du dricka alkohol hela tiden, 7 ÅR GAMMAL!

@Ämma Tack för att du tog dig tiden att dela med dig av dina personliga erfarenheter. Ja gällande resan så sa min fru som verkligen ger mig bra support att det finns ju massa god gratis mat man kan ta så jag kommer nog kunna fylla magen i alla fall. Sen att man inte behöver gå in på barer osv, nej det behöver man absolut inte öra när man är där. Kanske för hennes skull om hon skulle vilja men det är nog inte ett måste för hennes del heller. Jag märkte i helgen faktiskt att jag sov till 10 både lördag och söndag, en sak som faktiskt inte hänt på ja 10 år...... Helt galet, att vakna, kolla på klockan och tänka "shit, barnen ska ju ha frukost"

Ja hjärnan eller kroppen mår ju inte bra av alkohol, och själen mår fan inte bra heller. Visst jag har ibland kunnat gå till en vän, grilla och ta 2-3 pilsner och sen är det bra och det är det som stör mig, att det är en så social grej. Men denna vän vet nu om mina bekymmer(mina närmsta vet om det, ink min chef) och de är väldigt supportiva och min närmsta vän som jag då brukar grilla med sa att han gör världens bästa alkoholfria gin och tonic.

Hade varit skönt att hitta en mentor framöver som man kan ringa till när det är tufft, ibland är det fasen lättare att prata i telefon men vi får se vad som händer på AA imorgon. Är dock rädd för allt GUD-prat(jag respekterar alla kristna i detta forum, och i världen för övrigt). Är uppväxt i en väldigt kristen familj med en kristendom som var enligt mig skadlig så har tagit helt avstånd från detta. Men en mentor en dag, som man kan tjöta med ibland om dagens "struggles" hade inom sin tid nog varit behövlig. Som förstår och inte bara säger "alkohol är inte bra, det borde du sluta med" utan verkligen förstår när man säger att man är sugen på att ta 5 glas och kanske kan ge personliga erfarenheter och tips och råd på hur de gjorde.

@Vilsenpappa Hej och välkommen hit! Vilket bra beslut du tagit och vad starkt jobbat av dig, vilken bra start!💪. Kan känna igen mig i mycket av det du skriver och drack varje dag i många, många års tid. Att livet skulle bli så härligt som det blev som nykter kunde jag aldrig föreställa mig innan. Drack ju till varenda grej jag gjorde, städa, laga mat, fixa med huset, trädgård, läsa, titta på tv…så det var massor av tid som lades på drickandet. För att inte tala om allt planerande, när, var, hur jag skulle dricka och att tankarna hela tiden var på när får jag ta ett glas. Hann knappt komma hem från jobbet och ta av mig ytterkläderna och skorna innan jag hällde upp ett glas vin.

Det som hjälpt mig till att vara nykter är positivt tänkande. Att jag tänkt på hur skönt det är att vara nykter, vakna upp varje morgon nykter och hur gott kaffet smakar. Jag har fokuserat på positiva saker och på hur jag vill att mitt liv ska se ut och innehålla som nykter, på allt jag kan göra. Jag har skapat nya vanor som ersatt mina drickvanor som jag nämnt, tagit något gott alkoholfritt istället. Har också börjat träna aktivt, det tar en hel del tid som jag inte hann med när jag drack. I mitt sätt att tänka, så tänker jag inte tex vad tråkigt att jag inte får/kan dricka som alla andra, vad synd det är om mig, vad grått och trist det blir. Det är negativa tankar och det skapar negativa känslor och sug. Med positiva tankar istället, så kör de över negativa tankar och det skapar sköna känslor och mindre sug.

Så inför din semester utomlands kan du försöka ha positiva tankar som, tänk vad härligt att ha semester nykter och kunna uppleva allt med alla dina sinnen. Vakna upp på morgonen fräsch och pigg utan ångest och ågren. Att verkligen vara närvarande och kunna delta i alla samtal som nykter. Vara närvarande och en god förebild för dina barn och visa din fru att du tar ansvar och att hon kan lita på dig. Minnas allt och få lugn och ro i kropp och sinne. Dricka goda alkoholfria drinkar och drycker och njuta. Planera i förväg att du ska tacka nej till alkohol och håll dig till din plan. Gör inga avvikelser från planen. Då kommer du att få en riktigt bra semester och du kommer att vara så stolt över dig själv😁.

Det kommer att gå bra, du har en bra start och du jobbar på så bra. Tänk positivt, skapa nya vanor och håll dig till planen!🌞❤️

@vår2022 Tack! Jag blev positiv bara jag läste ditt fina inlägg :D Du har helt rätt, många år av depression som förmodligen skapats fram av drickandet, men jag hoppas att ljuset inte är allt för långt borta nu. Just nu sitter jag mycket framför mitt tv spel för då kommer man in i en annan värld och fokuserar inte allt för mycket på "mmmm en drink hade varit gott"

Hej o välkommen hit.
Du har tagit rätt beslut.
Här är bland vänner och ingen kommer att döma dig.
Det gäller att hitta något som ersätter alkoholen.
Du kommer att klara det. Det är tufft men det går.
Det finns ett bättre liv utan A.
Har varit med här ganska länge..ännu lyckats dock men ger inte upp.
Ta hand om dig..
@Vilsenpappa

@Vilsenpappa
Inte lyckats än menade jag.
Hoppas det går bra på AA mötet.
Du behöver inte vara rädd för Gud pratet på aa det är ett andligt forum man det till sig som man vill. AA höll mig nykter i 7 månader tyvärr så slutade jag att gå och då föll jag tillbaka. Håller mig till detta forum nu.
Ta hand om dig

@Lonely Man Tack för dina fina ord och din åtanke! Det känns verkligen bra att vara här, att kunna spy galla om hur jobbigt det faktiskt är, för det är svårt för andra personer utan något beroende alls att faktiskt förstå vad man går igenom. Som tur var har jag en underbar fru som är en enorm stöttepelare. Hon sa för ett par dagar sedan hur jävla dum hon var som gifte sig med mig med alla lögner som har varit(inte få lögner tyvärr) men hon har börjat förstå att det har med alkoholen att göra och att vi nu kan blicka framåt istället för att tänka på vad som har varit.

Jag kommer klara det i det långa loppet, och vi får hoppas att det inte blir bakslag på vägen dit.

Jag hoppas verkligen att det går vägen för dig med även om du inte har lyckats än så kommer du komma dit!

Ja jag kommer sakriva här efter mötet imorgon med AA, kanske säga hur bra det var, kanske spy galla om hur jobbigt det var eller kanske bara lufta ur mig känslorna. När jag sökte på alkoholhjälp i morse och kom till denna sida trodde jag inte att jag skulle få så bra respons som jag fått från alla fina människor.

Inne på dag 10 utan det bästa och värsta som finns. Igår ringde min mamma och sa att hon behöver åka in till sjukhuset inom kort då hon hade svimmat(igen!!!!!!) och inte kommer ihåg hur hon hamnade på golvet från sängen. Det är en trigger som fått mig att ta till glaset innan och NI KAN FATTA att jag verkligen funderade på det, tyvärr. MEN jag lyckades hålla mig ifrån och tog en alkoholfri öl istället, eller två rättare sagt för det är jag f-n värd!

Nu blickar vi framåt, och som en person sa igår, se det positiva istället för att tänka på det negativa med att inte kunna dricka :D

Kommer säkert skriva uppdateringar här varje dag då det är skönt att för en gångs skull kunna vara helt transparant och ärlig med sig själv och andra

BTW, idag är första AA mötet, jag är livrädd men också lite exalterad att se vad som kommer hända där.

@Vilsenpappa Fasiken vad strongt gjort av dig!💪. Håller helt med personen som sade att se det positiva istället för på det negativa att inte kunna dricka. Tänk vilken skillnad det är på ditt mående idag då du inte drack mot om du skulle ha druckit! Och om man tänker så finns det ju inget positivt med att dricka, det skulle bara leda till en ond cirkel, massor av ångest och ågren. Det är bara en dålig vana som är inlärd i hjärnan, att dricka så fort känslorna svallar. Du genomskådade det! Fortsätt så!

Ha en bra dag och var stolt över dig själv!💪❤️

@vår2022 Tack, fick gåshud av att läsa ditt inlägg. JAG ÄR STOLT, för första gången på länge. Jag är ärlig mot mig själv, jag gör ngt bra för mig själv och inte ljuger mot min omgivning som jag gjort under många år. Detta kommer bli ett episkt år, även om det kommer vara ett tufft sådant! Euforia, here i come :D

@Vilsenpappa Härligt! Det är en underbar känslan när man är sann och ärlig mot sig själv och sin omgivning. Det är en befrielse och livet blir så mycket lättare att leva. Man kommer ur sin mörka grop med dåligt mående, smygande och lögner. Man ser ljuset! Livet! Alkoholen gör ens värld förvriden i destruktiva tankar och känslor, de är inte de verkliga och sanna tankarna och känslorna. Du kommer att kunna möta svårigheter på ett helt annat sätt som nykter😁.

Ha det gott!❤️