Jag har länge själv tyckt att jag har ett alkoholproblem. Samtidigt som jag inte alls tycker att jag har det. Hur ska jag veta om det är för mycket eller inte?

Jag dricker vin precis varje helg, på längre ledigheter och sommaren dricker jag nästan varje dag. Ibland bara 1-2 glas vin en kväll men oftast fler glas än så. Mitt drickande som ungdom bestod i endast att dricka när det var fest, och då nästan alltid så att jag blev väldigt berusad och med minnesluckor. Jag har aldrig läst mig att sluta i tid. Mitt jobb är ett med mycket ansvar och där är alkoholen inget problem, jag har aldrig druckit så att det påverkar arbetet eller andra viktiga delar av mitt liv. Min man tycker inte att jag dricker för mycket i vanliga fall heller, men de senare åren har jag mer ofta kunnat dricka sådär väldigt mycket så att det går över styr, och då tycker han såklart att det är ett problem. Men han tycker som sagt inte att jag är en alkoholisthem utan att jag måste begränsa det bara. Jag däremot vet att jag inte kan det, att stanna efter några glas när jag är glad och på fest funkar inte bara. Borde jag då inte bara sluta helt? Går det verkligen att sluta lite ett tag och sedan blir det bra och fungerar att begränsa, jag tror inte det!

Jag har varit på fest med vänner och cyklat hem väldig berusad, cyklat omkull och skadad mig. Druckit med vänner hemma tillsammans med familjen, all ilska och frustration över mitt äktenskap kommer fram och jag skäller på min man, ber om ursäkt och gråter till min dotter som är 10 år. Beter mig pinsamt och dumt.

Då är det ett problem eller hur? Ska jag bara sluta helt? Jag vill ju egentligen inte det, vill kunna dricka ett glas vin ibland och vara normal bara! Men det går kanske inte? Det känns som en stor sorg att jag ska vara såhär!

@june76
Hej o välkommen hit.
Du ska veta att ingen kommer att döma dig här.
Det är svårt att veta när det är för mycket men när alkoholen tar överhanden då är det definitivt för mycket när man känner sig jagad för att kunna dricka. Att kunna döva ångesten med alkohol leder till mer ångest så är karusellen igång. I mitt fall var alkoholen en stor del av mitt liv i många år. De senaste åren spårade det ur. Drack enbart för att fungera o döva ångest som blev bara värre. Var nykter förra året i mer än 7 månader med hjälp av aa. Sedan ville jag prova igen o förstörde alltihop. Nu försöker jag vara nykter igen.. ta hand om dig✌️

@June76 Jag drack som du. Det kallas tydligen kontrollförlust. Och det betyder att man ramlar, får minnesluckor, berättar saker som man inte ens vet om etc .
Jag försökte ” minska ner” en massa år och kunde klara det ibland, sen gick det åt skogen igen.
Tillslut insåg jag att jag måste sluta med alkohol helt. Eftersom jag inte kunde kontrollera den.
Jag kom hit och gick igenom Alkoholprogrammet. Jag bestämde mig för att hålla upp tre månader som rekommenderas.
Döm om min förvåning när det visade sig vara mkt lättare än att minska intaget. Detta efterom suget avtar om man inte dricker.
Idag är jag helt nykter och mår otroligt mycket bättre. Ingen ångest, inga hemska minnesluckor , mer ok och även trevligare på fester. Du kan läsa mer i min tråd.
Det är ju en process, men det du beskriver tycker jag tyder på att du inte heller kan kontrollera alkoholen.
Att du kommit hit är ett jättebra första steg. Välkommen❤️🙏🏻❤️

@Lonely Man tack snälla du för dina ord❤️Det är oerhört svårt att tänka sig att jag vems är ”här” nu! Jag behöver verkligen det du skrev om att ingen kommer att döma mig. Det är nog vad jag behöver just nu, för jag själv dömmer mig och sett beteende oerhört mycket. Att gå till AA på möten och så känns främmande, borde en göra det också? Eller går det att göra detta ensam och endast med onlinekontakter?

@Amanda L tack snälla du för dina ord ❤️ Jag löste i din tråd men kommenterade inget där, gör det sen. Just nu är det knepigt för jag är på resa i England med min man och vår dotter. Här brukar vi dricka en halv pint till lunch på pub ibland och såklart alltid till middagen. I förrgår blev det dock sådärsom vanligt” för mig. Jag tappade kontrollen helt och betedde mig vidrigt. Men jag minns det inte själv! Så igår bestämde jag mig för det här och det var då jag skrev, drack endast pink Lemonade på kvällen. Men idag känner jag mig ändå lite bakis, tror det är sömnbrist och oro som gör det.

@Amanda L tack snälla du för dina ord ❤️ Jag löste i din tråd men kommenterade inget där, gör det sen. Just nu är det knepigt för jag är på resa i England med min man och vår dotter. Här brukar vi dricka en halv pint till lunch på pub ibland och såklart alltid till middagen. I förrgår blev det dock sådärsom vanligt” för mig. Jag tappade kontrollen helt och betedde mig vidrigt. Men jag minns det inte själv! Så igår bestämde jag mig för det här och det var då jag skrev, drack endast pink Lemonade på kvällen. Men idag känner jag mig ändå lite bakis, tror det är sömnbrist och oro som gör det.

@June76
Hej.
Det går att klara detta utan AA. Finns AA online och en annan grupp Smart recovery bara online.
Är också bra att läsa och skriva här på forumet. Jag går själv inte på AA längre då jag inte gillade att man skulle dela om sig själv så mycket och den religiösa undertonen.
Sköt om dig.. Vi kämpar tillsammans

@Lonely Man precis, den religiösa delen av AA är det som främst hållet mig borta. Jag är så väldigt mycket icke troende att det skulle känna helt emot min natur, skulle kännas löjligt och som hyckleri för mig.

@ June76
De säger att det är en religiöst obunden grupp och endast andligt men detta stämmer inte då Gud kommer upp på varje möte.
Man får ta det till sig som man vill.
Jag är allafall färdig med AA detta forum räcker gott.
Vi kämpar tillsammans..✌️

@June76
Gå gärna in på Youtube när du har tid o kolla på klipp om alcohol use disorder som det numera heter. Mycket intressant o har hjälpt mig mycket. Ta hand om sig..❤️✌️

Jag är ju i England med min man och min dotter just nu. Vi hälsar på släkt och i vanliga fall på våra Englandsresor dricker vi alla något eller några glas öl/vin/GT varje kväll, alltså måttligt drickande. Men nu har jag ju bestämt att jag ska avstå helt, tror att det är den enda vägen för mig, vill inte lura mig att tro att jag plötsligt skulle kunna bli måttlig på heltid!

Men så imorgon ska vi fira min mans bror på restaurang, det kommer bli väldigt skumt om jag tackar nej till alkoholhaltig dryck vid ett sådant tillfälle, och jag är inte på något sätt redo att ta upp detta med alla. Jag vill inte dricka, känner inte ens ett sug. Men såklart går tankarna nu ikväll inför morgondagen att jag kanske ”måste” ta något glas vin för att inte verka konstig? Försöker jag att lura mig själv? Så frustrerad här ikväll med dessa tankar. Tänker att -vad spelar det för roll om jag bara skjuter på det hela någon dag framåt? Men samtidigt har jag helt och fullt bestämt mig att sluta. Har aldrig innan haft denna starka övertygelse att det är det enda rätta för mig, att jag typ VILL sluta helt och hållet. Vad ska jag göra, vad ska jag tänka?

@June76 jag tänker att du faktiskt bara kan säga att det känns som det blivit lite mycket alkohol under semestern och att du därför tar något alkoholfritt. Jag hade inte på något sätt reagerat negativt om någon sa så. Snarare blivit lite avundsjuk på att någon klarar att göra det valet.
Jag tror det är superviktigt att du inte dricker när du i detta nu har en så stark övertygelse. Så känner iallafall jag det.
Men känns det för svårt har jag en idé. Beställ in en Guinness och säg att är man i England så är man. Låtsas smaka och gör en stor affär av att det inte är din grej. Beställ snabbt in vatten och säg att du ska ge det ett försök till lite senare. 😀
Jag kommer hålla tummarna för dig ikväll!

@June76 Hej! Du skriver att ”Men samtidigt har jag helt och fullt bestämt mig att sluta. Har aldrig innan haft denna starka övertygelse att det är det enda rätta för mig, att jag typ VILL sluta helt och hållet. Vad ska jag göra, vad ska jag tänka?” När du har detta ”fönster öppet” och verkligen vill sluta vore det synd att dricka alkohol och trigga igång drickandet och suget. Processen i att sluta dricka handlar också om att ta makten i egna händer och att du själv ska styra ditt liv. Sätta dina gränser och göra sådant som du mår bra av. Inte dricka för andras skull eller lyssna på om andra tycker att du inte har några större problem. Du vet bäst själv om det är ett problem eller inte. Min man tyckte att jag bara skulle dra ned så skulle det bli bra, det var en bra utväg för mig att kunna fortsätta dricka. Men jag visste själv innerst inne att jag hade problem och att jag inte kunde bara dra ned, för jag kunde inte hantera alkohol. Efter ett glas ville jag ha hela flaskan. Idag har jag tagit makten i mitt egna liv, slutat dricka helt och det är jag som bestämmer💪 Så hämta din inre styrka och bestäm själv om du ska dricka eller inte, skit i de andra, det är inte de som lider eller tar konsekvenserna av det. Ju längre tid du är nykter desto starkare kommer din självkänsla att bli. Du kommer att kunna stå upp för dig själv bättre och sätta dina egna gränser där du vill ha dem.

Du kommer att må så bra av att inte dricka om det är som du säger ovan att du inte vill dricka och sluta helt och hållet. Du kommer att känna dig stolt och stark. Säg att du har lite ont i huvudet och inte vill dricka alkohol, prata med din man om att du inte vill dricka och be honom stötta dig fullt ut, att det är något du önskar att han gör för dig. Min man stöttar mig fullt ut idag och vårt liv är så mycket bättre när vi inte längre umgås genom alkohol. Vi har kommit närmare varandra och fyllebråken är ett minne blott. Lycka till!💪❤️

@June76 Du vill sluta och vet att det är det rätta för dig skriver du. Det tycker jag verkligen att du ska gå efter. Jag hade tidigare också mycket funderingar på vad andra skulle tycka, att det skulle verka konstigt mm men nu efter tre nyktra månader kan jag ärligt säga att inte en enda gång har någon tyckt det var konstigt eller ifrågasatt! Jag har tyckt det känns bra att tänka ut i förväg vad jag ska säga. Något lite enkelt och odramatiskt. För mig har det funkat bra att bara säga det jag vill ha. ”Jag tar gärna cola idag” tex. Förvånansvärt ofta har det räckt. Ofta har jag även haft ytterligare något planerat att säga om någon frågat mer. Vår2022 föreslog ”lite ont i huvudet”, den är bra. Följ din vetskap om att detta är det rätta för dig och drick inte för att någon annan ev tycker det är konstigt. Ta hand om dig och stå upp för dig själv ❤️

Tack för alla fina peppande kommentarer❤️ Jag ska svara er alla var och en senare. Men är som sagt på resande fot och kan inte skriva så mycket och så fritt 🙃 Åtekommer ❤️

Tack för alla fina peppande kommentarer❤️ Jag ska svara er alla var och en senare. Men är som sagt på resande fot och kan inte skriva så mycket och så fritt 🙃 Åtekommer ❤️

@June76 Du är verkligen inte ensam i detta. I början funderar alla på hur man ska undvika att dricka utan att nån märker det, hur man ska tacka nej etc. Jätteproblem för de flesta. Men efter ett tag märker man att de flesta inte bryr sig ett dugg. :)
Det är verkligen ett problem i våra egna huvuden.
Men skulle någon ändå fråga nåt, kan det vara bra att träna in nåt svar så att du inte börjar vela och låta osäker. OM någon frågar alltså... :)
Det viktigaste är att du gör det som är rätt FÖR DIG. Och din familj. Kan vara bra att prata med din man innan, så han finns som stöd och vet om att du inte vill dricka. Att istället dricka "ett glas" kan ju mycket väl sluta med minneslucka och elände och det är ju ändå mycket värre än att ha beställt en alkoholfri öl..?
Kram!