Kunde inte låta bli igår. Trots hundkurs och en trevlig dag. Trodde sonen skulle vara borta så jag kunde dricka en dag till (efter helgen) utan att någon märker det. Han var hemma så jag smusslade i mig en flaska vin och tror inte han märker något. Hur jävla dum fpr man bli! Klart han märker. Förmodar att han könner av varenda litet tonläge med alkohol.
Är ju en skötsam och glad kvinna med ett krävande och bra jobb. Har druckit för mycket i mitt liv under lång tid och nu sitter jag här och ska till jobbet till kl 12. Darrig skamfull med plugsiga och vattniga ögon. Det är inte jag! Har inget sug efter alkohol utan dricker mest av vana och för att jag längtar till den känslan av avslappning och bekymmerslöshet. Hur ska jag ta tag i detta och motivera mig då jag håller på att falla ur. Motionerar inte längre. Röker när jag dricker. Isolerar mig för att dricka. Orkar inget. Känner mig så misslyckad.
Andra oroar sig för mitt mående på jobbet. De är rädda att jag ska gå in i väggen. Vore det inte för alkoholen skulle jag ha bättre ork, vara mer fokuserad och få mer gjort. Ska till läkare på torsdag då jag medicinerat ett år för depression. Ska jag säga något? Är livrädd då jag själv jobbar i vården och är mer än igenkänd av många!
Pust och stön! Det är faktiskt jobbigt just nu. Kram alla modiga och starka!!!!

Annsan

Hoho!?? Någon där?

Var till läkaren ang min antidepressiva medicinering. Höjde dosen och pratade om de viktigaste saker att ta till vid nedstämdhet. Mat,motion, sömn. Medicin och samtal.Hen frågade inte ens om alkoholkonsumtionen. Tror iof ändå att jag hade ljugit.
Har haft en vecka med 1 dags nykterhet. Nedslagen av att inte ha något annat att belöna mig med.
Kämpa på!

Kanske är det dags att ta hjälp nu då om inte det funkar själv. Jag klarade inte av att bli nykter själv, men det tog ett bra tag innan jag insåg det. Hoppas du får styrka och mod.

höstlöven

Stark du är som tar tag i detta. Försök ta en dag i sänder. Bara efter några dagar brukar man känna att stressen går ner, fokus kommer tillbaks och man känner sig fräschare. Då kommer motivationen förhoppningsvis.

Annsan

Hur känns det att känna sig motiverad att sluta dricka? Kan inte förstå vad jag ska göra istället?
Det är ett par år sedan jag skrev här och kände mig då oerhört ensam då jag inte fick något svar på mitt inlägg. Såg nu att det fanns några svar :)))) Tack!
Vad har hänt under dessa år? Ingenting! Jo jag har gått i behandling för alkoholmissbruk i annan stad. Kunde ljuga mig igenom hela programmet och kände mig ännu värdelösare. Har tyvärr idag en usel dag. Låtsas vara hemma med sjukt barnbarn men är helt nedslagen för att jag sopade i mig vin igår. Det är inte gott utan jag tvångsdricker!! Varför? Vad står det för? Ångest? Nej, är så avskalad och mekanisk som en robot! Det gör varken till eller från.
Hur ska jag känna hopp eller lust som kan motivera mig att vilja vara nykter?

Jag har delvis kört samma sväng som du. Behandling hos en beroendeterapeut och AA. Men hela tiden fortsatt att dricka vin. I mängder. 3-5 gånger i veckan. För två veckor sedan tog jag och min fru in på ett spa över helgen. Mycket trevligt. Men: hon drack ett glas bubbel i poolen och två glas rött till middag. Jag hade med mig en flaska whisky för att klara mig tiden mellan bad och middag. Min fru sade inget, hon klagade inte, jag gjorde inte bort mig. Men plötsligt kändes det väldigt dumt att bälga i sig. Ensam. Medan frun läste en bok.
På måndag morgon bad jag min fru lämna barna på skolan och sade att jag tänkte åka till en beroendeklinik. Det leendet! ?
Idag är det tio dagar utan vin. Har fått jättebra hjälp på Nordhemskliniken i Gbg. Jag kämpar mot suget. Men hoppas må bättre i det långa loppet.

Ursäkta detta långa inlägg. Jag har drabbats av en stor dos ego-fixering av att för tillfället fokusera så mycket på mitt eget mående. ?

Jag vill inte predika men visst behöver du också en nystart och ett omtänk! Det är aldrig för sent.

Jag drack också sådär på slutet visste egentligen inte varför, riktigt konstigt när jag tänker efter. Känns som jag begick ett övergrepp mot mig själv faktiskt. Jag ville inte men gjorde det ändå.
Hur som så går det att komma tillrätta med genom att sluta dricka och även om det är svårt, tråkigt ibland, känna sig utanför och annat som hjärnan kan luras med, så är det obeskrivligt mycket bättre att vara nykter.

Mvh

Annsan

Härligt med egofixering!!! Längtar efter känslan av pånyfödelse. Lust att leva och njuta.
Blir riktigt avundsjuk!!