Hej,

Jag har alltid gillat att dricka. Från första fyllan när jag var 13 år (idag är jag 42). Har från jag var 13 år i stort sett supit varje helg. För ca 7 år sedan skiljde jag mig, mycket pga att jag dricker för mycket och efter det så har min konsumtion gått upp hela tiden. Senaste året har jag i genomsnitt druckit 5-6 dagar i veckan. Har varje dag lovat mig själv att idag ska jag inte dricka men det slutar ändå med att jag går till bolaget efter jobbet. Börjar dricka redan på vägen hem. En vanlig kväll efter jobbet dricker jag 3 st starkcider och 1 l vin, ibland mer men aldrig mindre. När fredagen kommer dricker jag det dubbla både fredag och lördag. Räknade ut hur mycket jag bränt på alkohol senaste 3 månaderna och över 8000kr har gått till alkohol! Helt vansinnigt! Har gått på behandling 2 ggr, gick på AA-möten för några år sedan. Har många gånger försökt att sluta, nu på egen hand men det går några dagar sen är jag på alkoholen igen. Undrar hur ska jag göra? Ska jag ta kontakt med vården? Jag har bra jobb, fin lägenhet, fin dotter. Är rädd att förlora allt, mitt jobb, min hälsa och min dotter....Behöver lite råd, vad ska jag göra för att bli nykter?

Li-Lo

Det låter som att du länge haft alkohol som en följeslagare, faktiskt hela ditt vuxna liv. Jag tycker det är oerhört modigt av dig att mitt i livet vilja göra en livsstilsförändring. Du är här, fint, ett tydligt steg i den riktning du nu valt. Du har redan en del erfarenhet av vad som tidigare funkat mer eller mindre bra.

Du ställer en rak fråga om du ska kontakta vården. Jag tänker ge dig ett rakt svar: Utifrån det du berättar finns det starka skäl för att göra just det, kontakta vården. Jag tänker främst på eventuell abstinens som obehandlad kan vara riktigt farlig och ångestfull. Jag tänker att det är tufft nog att göra en stor förändring! Som så många andra beskriver du hur du uppmärksammat att alkoholen allt mer tar över. "Vinsterna" uteblir och det handlar allt mer om att dämpa obehag. En del beskriver det som att de knappt vet vem man är utan alkohol. Du nämner flertalet saker som är viktiga för dig, arbete, hälsa och din dotter. Allt det du har nu och vill behålla. Jag hoppas att forumet kan vara en plats för dig nu som blir hjälpsam. Fortsätt gärna att skriva och berätta hur det går för dig.

Det låter som att du länge funderat på att göra en varaktig förändring och nu tar du även tydliga steg!

varma hälsningar
Li-Lo
Alkoholhjälpen

Hej
Jag är en gammal alkoholist, nu 72 år, som numera är en periodsupare med långt mellan perioderna men jag börjar kunna litet om alkohol. Jag tycker att du nu definitivt skall ta hjälp av vården för att komma över abstinensen och börja få en viss stabilitet. Pröva också gärna AA där jag var nykter i 13 år!

Vad som händer om du inte tar hjälp nu vet du nog själv. men min övertygelse är att alllt rasar för dig om du inte på allvar börjar kämpa för att komma undan spritdjävulen. Du och jag liksom väldigt många fler lider av en sjukdom som måste behandlas.

Lycka till
Ikaros