Hej
Är en man på 41 år. Jag är mys-alkis. Dvs går aldrig på krogen och svinar och deltar aldrig på firmafester osv. Jag dricker hemma i hemmets lugna vrå. Blir aldrig "full" med familjen trots stora mängder. Jag har fru och barn och är välfungerande inom arbetslivet, tar hand om familj etc. Men jag dricker cirka 3 liter vin plus cirka 6-10 starköl i veckan.
Finns det dricka hemma så dricker jag upp skiten. Nu har dock några konstiga saker hänt som gör mig orolig.

1. När USA-valet var så var jag ensam (fru och barn bortresta till släkting). Så jag bestämde för mig för att ha en härlig natt med att kolla på valvaka och festa lite. Så jag köpte 1 liter vodka av en granne och ett knippe 7.2:or på systemet.
Jag inledde kvällen med att laga amerikansk mat (clam chowder och cheesecake) och dricka upp bärsen. Underbart gott och kul. Sedan framåt sena kvällen öppnade jag vodkan. Sen minns jag inte så mycket, vaknade i sovrummet på morgonen (hade tagit semester) av att hunden pep och ville ut. Så jag gick ut med hunden vid 8-tiden. Då såg jag att i ett dike cirka 500 meter från hemmet låg det en halv soffa dumpad i ett dike. Vilken jävla idiot, tänkte jag.
Kollade närmare och såg att det var en likadan soffa som vi har. Jag skrattade gott åt det hela.
Väl hemma gick jag in i vardagsrummet med en mugg rykande kaffe. Jag tappade andan när jag insåg att det var vår halva soffa som låg i diket. Så såg jag leriga fotspår på golvet.
Jag hade alltså tagit isär ena soffdelen och burit den 500 meter och lagt den i ett dike!!!
Så jag fick helt sonika gå ut och hämta den leriga och blöta soffdelen. Jag noterade hur grannarna surt tittade på mig mellan persiennerna. Jag försökte nicka glatt men ingen hälsade tillbaka. En granne såg jag skakade på huvet.
Jag lyckades få soffan hel och ren tills min familj kom hem.

2. I onsdags hade jag lämnat bilen på service. En jobbarkompis skulle skjutsa hem mig från verkstan (lämnade bilen på eftermiddagen), men det slutade med att han lockade hem sig till mig. Vi tänkte ta oss ett par jävlar så kunde jag ta bussen hem.
Så jag tömde själv en liter vit billig rom från Reunion (Lidls märke) samt okänt antal bärs. Sedan bestämde jag mig för att ta nattbussen hem.
Jag minns att jag gick på bussen lite småtrött. Satte mig längst bak. Nästa minne är att jag vaknar på bussen. Men då sitter jag längst fram bredvid en tonårstjej som ser livrädd ut. Jag tittar mig omkring och möts av arga blickar från dom andra passagerarna.

Nu undrar jag : är dessa konstiga händelser tecken på att min hjärna börjar ta stryk?? Drabbas även nattetid allt som oftast av hemska sömnparalyser.

Bör jag sluta dricka helt?

och om du läser din egen tråd igen, att du har svarat på den frågan själv.

Det där är inte bra. På riktigt. Inte bra.
Obehaglig situation.
Jag själv skulle ta mig en rejäl funderare....

Vad händer nästa gång?
Kanske mycket för din egen skull men också för din omgivning.

Sömnparalyser har jag med ibland, riktigt obehagligt, men det har jag även trots nykterhet.
Ofta återkommande vid stress i vardagen.

Hej och välkommen till oss som kämpar för måttlighet och nykterhet.
Du är välkommen att kämpa med oss om du vill

Li-Lo

Det låter som om du haft ett par riktigt skrämmande episoder på sista tiden. Du är här för att du kopplar ihop dina upplevelser med alkohol. Du ger en bild av hur du dricker och hur mycket så oavsett dessa minnesluckor så är din oro och tankar på nykterhet, en period eller som livsstil, ett bra tecken, du tar din hälsa på allvar. Samtidigt vill jag gärna ge dig ett råd som du kanske inte bett om. Det kan finnas många orsaker som påverkar minnesfunktioner varav en del inte är kopplade till alkohol. Hur skulle det vara att uppsöka vård?

Fortsätt gärna att berätta vilka val du tar och hur det går för dig!

varma hälsningar

Li-Lo
Alkoholhjälpen