Hej!

Jag är en tjej på 23 år från Stockholm som börjar oroa mig för mina alkoholvanor. Jag dricker MINST en flaska varje fredag och varje lördag (vardera) och många gånger dessutom 2 gånger under veckodagarna (oftast även mer, men iallafall 1 gång). Jag har sökt mig till nya städer - men träffar alltid personer i liknande situation,och börjar därför att inse att det är jag som är problemet och inte främst de i min omgivning. När jag har bott i min hemstad är det som värst - för att jag har många vänner i liknande situationer. Min farfar och mamma har starka alkoholproblem och jag börjar se mig själv i dem väldigt mycket.
Det händer ofta att jag får minnesluckor och att jag gör bort mig i olika typer av sociala sammanhang genom att jag dricker för mycket.

På senaste har jag känt att festandet är det enda roliga i mitt liv. Tyvärr har detta övergått till viss användning av "uppåt-droger vid festande (inte alltid, men när jag blir full blir jag "taggad" på att bara ha så kul som möjligt och hänger på där det händer). Har egentligen inget behov av dessa extratillskott - men blir lätt så på efterfester när andra tar. Jag börjar inse allvaret i detta och ser ingen riktig utväg.. Därför jag skriver här!

Har något några tips hur jag kommer ut mina superdåliga vanor?!

Har länge tänkt att när jag träffar någon seriöst så kommer detta ändras, men börjar inse att det inte ligger hos någon annan än mig själv.
Samtidigt har jag tänkt att intressen som träning kan förändra detta. Men.. Träningen halkar ständigt efter då jag dagen efter festandet (som jag inte lägger ner) inte orkar.

Jag får även en otrolig ångest efter och känner mig rent av värdelös dagen efter. Hade stora ambitioner i livet men känner att jag börjar sumpa allt.
Kan inte ens räkna hur många gånger jag varit tvungen att ställa in saker på grund av en för hård utekväll, hur sällan jag umgås med min familj för att jag prioriterar festandet och hur många gånger jag åkt hem med någon kille jag annars inte åkt hem med om det inte vore för alkoholen.
Dom jag träffat seriöst har påpekat att mitt allt för hårda festande gör att det inte kan funka på ett mildare sätt. Vill egentligen träffa någon, men ja festandet hamnar ändå alltid först i slutändan..

Har någon varit i en liknande situation? Vad fick er att känna motivation och förändra er?

Tack!

Hej

Jag tror du gör helt rätt som försöker ta hjälp med en början här. Det djävulska med alkohol och droger, som jag ser det, är att de gradvis tar över den egna viljan och även känslorna. Till slut tar drogen över livet. När jag läser din beskrivning tolkar jag den som att det är det du börjar inse eller ana.
Jag är 72 år och periodsupare och har genomlevt och genomlever alkoholhelvetets olika faser. Jag tycker att du skall vara glad att du upptäckt faran!! De flesta gör inte det i tid.

MEN vad du skall göra vill och kan jag inte ge dig några råd om. Sluta dricka är givetvis bra, men det har du ju redan insett på egen hand. Det bästa är nog att du söker dig fram, alkoholrådgivningar finns, läkare finns (kanske Naltrexon kan hjälpa dig), det här forumet finns, träning är säkert bra, nya aktiviteter, nytt umgänge mm. (Naltrexon kan du googla på om du inte kännner till det).

Det viktiga som jag ser det är att du inte börjar bortse eller förringa problemet. Att det finns alkoholberoende i släkten är bara det ett skäl till att bearbeta din relation till alkohol.
Ikaros