Inser jag nog är beroende, eller åtminstone i extrem riskzon.
Är dock fast i ett "intresse" för craftbeer/hantverksöl och fina viner.
M.a.o. Dricker jag inte vad som helst utan öl som t.ex. IPA, APA osv med goda nyanser av humle och många ligger på alkoholhalt över 5-6%.
Det är ju som säkert många av er vet lite trend i det där, och det ÄR otroligt goda öl, men jag köper och dricker säkert 4-6st om dagen.
Blir lätt lurig, inte aspackad, men nog för att ofta ha huvudvärk och lättare baksmälla när jag går till jobbet.
Samma är med rödvin då jag och min sambo dricker, så blir det lätt vin i minst 100kr-klassen och flera gånger i veckan.
Ingen ser mig som riskbrukare eller alkoholist, det är ett vanligt beteende bland fler av mina vänner liksom.
Än sålänge sköter jag mitt jobb utan problem men jag mår dåligt....

Mick

Hej Olmo

Ett steg i rätt riktning är att du hittat hit.

Jag skulle nog råda dig att göra ditt bästa för att förändra dina alkohol vanor, eller allra bäst, sluta helt för att må bättre.

Jag drack som du för ganska många årsedan, fina sorters öl och vin, whiskey fast bara på helgerna.
Trots att jag bara drack lediga dagar så blev det mer och mer på dom dagarna och fullständiga blackouter blev vanligare, jag sitter i ett ganska hårt grepp i klorna på A djävulen idag, men kämpar för att ta mig loss.

Ju längre tiden går innan man skruvar på korken ju svårare att ta sig ur greppet.
Läs trådarna här och skriv gärna själv, det hjälper mer än vad man kan tro i början.

Mvh
Mick //

Hej Olmo
Med mer än 50 års erfarenhet av alkohol och alkoholism håller jag med Mick om allt han skriver. När man dricker som du är risken överhängande att man lurar sig själv. Alkoholberoendet lurar där bakom de "fina" dryckerna. När giftet når hjärnan har paketeringen ingen betydelse.
Jag tror av vad du skriver att du är på väg in i "alkoholistkarriären". Men det är bara du själv som kan avgöra hur det är med det. Här på forumet finns expertis och läs och skriv för att skaffa underlag för ett beslut. Prova gärna också att gå på ett öppet AA-möte där alla är välkomna.
vänligen
Ikaros

Olmo

Tack.
Inser att bara att tillåtas att få skriva av sig, med vettiga och kloka svar som ni ger mig, så ger det mig troligen styrkan framöver...är dock inte där ännu men vet att jag vill dit.
Så jag kommer nog skriva lite fler gånger här, just för att få lite mod och uppbackning av era pepp-kommentarer.
Efter det hoppas jag våga gå på något AA-möte kanske en vacker dag...

Olmo

Blev inte en nykter dag i denna vecka heller....
Finwhiskey flera glas igår, plus 2 snabba öl på vägen hem på en pub så inte sambon ska märka det.
Drack även vin till maten hemma. Vaknade inatt, torr i munnen och huvudvärk som vanligt.
Ska nu till jobbet.
Blir mer dricka ikväll då jag ska på en liten spa-grej med sambon vilket betyder bubbel och öl.

Imorgon ska jag tillbringa en helkväll med polarna som redan är inbokat, betyder väldigt mycket öl igen det vet jag.
Ända möjligheten att smita undan vore att säga jag blivit sjuk - men så kommer det inte bli...

När ska jag orka börja sluta dricka?

Märker att du velar och jag har varit där. Menat att det ju är smaken som är viktig, vissa maträtter som lyfter av vin.... Jadu och många gånger lyckades jag dra ner, sluta en period etc. Flera år utan andra konsekvenser än dåligt mående, oroande hög konsumtion. Många andra drack betydligt mer än jag. Särskilt ute. Men sen satt jag mer och mer fast. Blev dricka på mer och mer olämpliga tider. Och till sist började jag fundera över om jag överhuvudtaget kunde sluta på egenhand. Vet att det är svårt att lägga av när man som du (och jag) inte vill gå ut med att man slutar helt och kanske inte vill sluta helt. Och när det heller inte har fått några värre konsekvenser. Tycker dock att du kan börja med att kraftigt begränsa vardagsdrickandet. Inget vin i veckan, kör delvis a-fritt med polarna. Funkar utmärkt, ev märker ingen ens om du väljer a-fri öl. Och gör de det så låter svaret att man inte vill dricka så mycket bara sunt. Du kan skylla på kalorier, pencillin eller vit månad... eller bara deklarera att du vill leva sundare. Det är inte så svårt egentligen. Men bra att stoppa i tid.

Hej Olmo
Begreppet "kidnappad hjärna" tycker jag är ett bra uttryck för att beskriva alkoholberoende (= alkoholism). Av vad du skriver undrar jag om du inte redan är där. Detta med att smita in och ta några öl utan att sambon märker det är t.ex typiskt.
Lycka till i den kamp du inlett.
vänligen Ikaros

av min alkisbana drack jag nästan uteslutande "finsprit"...Remy Martin, Martell, dyr whiskey och dyra viner.....fint skulle det vara..
Visst konjaken är GOD, ingen tvekan om den saken. För att inte tala om Grants Whiskey.

På slutet var det 10,2 öl och Explorer, smaken var inte speciellt viktig om man säger så. Vin var liksom bara som munvatten...

Resan mellan dessa 2 riktpunkter gick fort och smärtfritt ända fram till de sista åren då jag mådde riktigt uselt.

Inget jag önskar nån annan att få uppleva.

Sköt om dig !

Olmo

Tack ni alla för seriösa svar som är uppmuntrande.
Min egen tro är just att "bomba" med uppmuntrande förslag och hejja-rop!
Till slut biter de förhoppningsvis.

Sitter dock nu i soffan, en tisdagkväll, inne på min 6:e IPA. God som tusan men jag är också fullt medveten om jag ska jobba imorrn....

Sjukt liksom, jag vet jag inte kommer bli aspackad utan bara tillräckligt "skön" för att domna bort och glömma allt som rör sig i huvudet.
Imorgon sitter jag på jobbet igen och är en riktigt bra kollega som är lojal och duktig på det jag gör och ingen vet att jag är smyg-alkis....

Reimar

Olmo, du verkar ha samma öl- och whiskeyintresse som min man. Han älskar verkligen öl, och även whiskey. Han ser alltid till att ha öl hemma, whiskey köper han hem till storhelger.

Hans ölkonsumtion har eskalerat under det senaste året, och efter semestern i somras konfronterade jag honom och frågade honom rakt ut om han ansåg att han var beroende, men det var han ju inte. Då fick han bevisa det genom att inte dricka något på fyra veckor. Detta klarade han, men han har dock druckit varje helg efter detta. Det verkar som om han inte vill sluta, då det är ett sådant "intresse". Han sa också att han ville kunna dricka sina 4-5 öl på helgkvällarna. Jag förstår inte detta alls - räcker det inte med en?
Jag har full koll på hur mycket han dricker och vad han dricker. Han har alltid dessa fin-öl hemma, och de ligger på mellan 8 och 10%, och de är ju dessutom både 50 cl burkar och 75 cl flaskor. Och av den där 75 cl 54%-iga whiskeyn återstår nu bara ca 1 dl.
Skulle ni kalla honom för beroende? Jag kallar det för ett klart riskbruk, men jag jobbar inom vården och är kanske "arbetsskadad"?

Olmo

När jag läste ditt inlägg frös jag till ett slag, tänkte att du är min bästa väns fru....
Jag menar jag vet att åtminstone en nära vän är lik mig i sitt beteende. Och vi har detta "intresse" öppet men under ytan, mellan raderna liksom läser man något annat.
Ikväll dricker jag också, "fin-öl" såklart då det är fredag, men känner mig ändå inte lika sugen! Vet inte varför men ser det som något positivt.
Har ändå fått i mig fyra öl och är inne och smuttar på min femte och mår fint - men vet att det nu är alkoholen som gör det.

Jag skulle kunna ta upp en sak till rörande detta men då är jag liksom rädd att någon ska läsa detta och förstå direkt vem jag är.
Sjukt eller hur?

Att jag har denna medvetenhet men kan inte sluta dricka öl. Är det så enkelt att beroende lika gärna är en kombination av alkoholens påverkan på kroppen som en god smak?
Jag menar man kan ju typ bli beroende av choklad för det är så galet gott.

Olmo

Blev mycket igår, utan att gå överstyr dock. Sällan det gör det faktiskt men ändå att jag är rejält påverkad.
Vaknade konstigt nog pigg och utan baksmälla helt magiskt.
Tjejen gick senare till jobbet, då hade jag typ 7-8 öl kvar i kylen som jag direkt rusade för att knäcka en!
Svepte den den första ganska fort och sedan kunde jag njuta mer av den andra. Då infann sig liksom lugnet i kroppen.
Sedan har jag druckit nu under eftermiddagen/kvällen typ 6 öl.
Det är som om jag behöver det för att kroppen ska inta ett slags normaltillstånd.

Jag vet hur fel det känns men mest fel känns det framåt 04:00 på mornarna när jag vaknar torr i munnen och ångest över att jag druckit....

Lillajulia

Hej Olmo,
Jag tycker det låter som att du behöver ta tag i ditt drickande.
Är nu inne på min tredje nyktra månad ( efter 15 års alkoholism som eskalerade de sista åren)
Är så tacksam för att jag slutat. Gå inte att beskriva.

Bor du i stockholm? Jag går gärna med dig på ett aamöte.
Jag går nästan varje dag - det är en mäktig upplevelse. Och absolut INGET att vara orolig för.
Alla är supertrevliga. Ja, ALLA. De tar hand om en på ett otroligt sätt.

Kanske är det så att du inte nått din botten? Att du fortsätter trots att du kanske inte vill?
För somliga krävs det att man når sin personliga botten innan man vågar/vill sluta dricka.

Kram
M ( kvinna 38 år)

Olmo

Tack för erbjudandet att följa med....tackar varken ja eller nej i dagsläget.
Hade dock varit bra om det fanns funktion här på forumet för att skicka privat meddelande till varandra.

Olmo

Trodde det skulle gå men inte haft en vit dag sedan mitt sista inlägg. Skit.
Igår var jag på ett event med jobbet. På vägen hem smet jag in på en krog och det blev 3st ale av det dyrare slaget...gott som fan men ångesten finns där idag. hade även druckit ett par öl innan på eventet.
Sambon märkte det på mig när jag kom hem såklart men då kunde jag ju ursäkta mig med att det bjöds på öl efter eventet var över - jag sa inte att jag hade smitit in själv på en bar på vägen hem. :-(

Idag fortsätter dag 2 av eventet...ska försöka gå raka vägen hem efteråt.

Olmo

...men inte riktigt.
Köpte några Modus Hopperandi (ale) på bolaget på vägen hem, som jag sög i mig hemma sedan.
Det var igår det, ikväll så gjorde jag likadant eftersom sambon jobbar.
Redan sugit i mig fyra stycken (starka finöl på runt 7%) så jag har den där sköna känslan i kroppen och sen kan spela nykter när hon kommer hem - vilket hon förståss inte går på....
Vilket sjukt spel, jag älskar det samtidigt som jag föraktar det...

Jag ville bara be dig tänka på att det är många härinne som kämpar med att inte ta återfall. Som kämpar med näbbar och klor för att inte trilla dit. För de personerna kan det kanske upplevas som jobbigt att man beskriver hur det känns när man sitter och dricker sin öl och vilken effekt det får.
Avslappning, det milda ruset, mår fint, sköna känslan etc.

Det kan vara väldigt påfrestande att läsa när man själv kämpar för att slippa få den där positiva känslan som man kan få.

Detta är ett forum för alkoholister.
Sorry att jag reagerar men jag känner själv att det triggar mig.

Jag blir sugen på A när jag läser det du skriver och jag vill
inte vara sugen.

Förövrigt är all alkohol just alkohol oavsett om det är finöl, fulöl eller skitöl.
Din kropp, hjärna, hjärta, lever och njurar skiter fullkomligen i vad det står
på din etikett.

Hoppas du reder ut dina problem.

Vänligen

MM

Det passar verkligen inte att skriva om att man njuter av att dricka alkohol i positiva ordalag här på forumet där så många kämpar för att försöka leva nyktra.
Alkoholism är en progressiv och dödlig sjukdom. Vi är flera här inne som varit nära att dö p.g.a. alkohol.
Vill man skönmåla alkohol finns det andra forum för det.

Hoppas att du Olmo kan komma till insikt om dina problem.

/Pi31415

Skrev att jag inte håller med MM o PI riktigt och att Olmo borde få fundera och skriva fritt i den här tråden och i det här ämnet. Samtidigt så skrev olmo när hen druckit.,, jag känner mig kluven: mm och pi gör jättestor nytta här med sina erfarenheter. Samtidigt gillar jag inte när såna som Osmo störs bort. Tror verkligen att Osmo behöver kunna vara här och höra kloka synpunkter från just MM o PI. Så där är jag. Jag förstår MM, det är inte läge nu. Det är helt enkelt inte lätt. Det finns de som undrar o inte vet. Det finns de som inte vet o väljer en annan väg, bra el dåligt ? Det kanske bör vara vattentäta skott mellan olika ämnen, eller inte? Finns nog inga svar, bara fler frågor. avskyr att min "debatt" gjorde en fin person illa.

Självklart får Olmo skriva precis det som det känns. Jag kan välja att inte läsa. Kan ju dock inte veta vad som står i texten innan jag har läst den. Och nu hamnade jag i den tråden i går kväll och jag hade mycket funderingar kring A. Var lite nere och fundersam. Kan bara säga att när jag har en jobbig dag med mitt sug, och det finns A i närheten hade jag antagligen trillat dit genom att läsa om "hur skönt det är att vara i början på sin berusning"

Ord som:
god som tusan
att domna bort och glömma allt
smuttar på min femte och mår fint
lugnet i kroppen.
sköna känslan i kroppen

Jaja men det där vill jag också ha! Och det är det jag kämpar för att inte få. Då är det provocerade att läsa om det här då detta är en sorts frizon för mig.

Sist när jag var precis på gränsen att ta ett återfall så kom dessa tankar på att vilja gå till systemet när jag läste ett liknande inlägg här på forumet. Nån satt och drack och beskrev känslan. Det triggar. Jag är ganska safe i min nykterhet just nu (men kämpar varje dag) men vet fler som inte är det och då är det en väldigt stor risk att läsa mjuka fina ord kring berusning.

Eller att bearbeta de känslor ni får när ni läser detta.:
Är man i början av sin nykterhet kanske man inte har kommit så långt att man kan bearbeta sina känslor, då går man fortfarande på impulsen. Och den är stark i början.

Men väldigt bra om du Sisofys känner dig stärkt i dessa meningar, då fyller det en funktion trots allt.

Men om du blir så triggad av vissa ord kanske "förändra mitt drickande" forumet är safe för dig? Eller det vidare livet eller kanske anhörigsidorna?
Att nästan lägga över skulden på ett eventuellt återfall på någon annans val av beskrivning och ord känns (för mig) ganska elakt mot den andre. Här ska man kunna skriva fritt om sina funderingar på sitt drickande.

Jag håller med Sisyfos. Det finns en underton som börjar förstå att "ja jag dricker för mycket"
Sen att benämna olika öl som finöl/fulöl är i min värld en ursäkt för att legitimera sitt drickande. Alkohol som alkohol, oavsett vad man dricker. Det är ju berusningen som han/hon/hen vill uppnå.

Lycka till TS!
(Och att
Gå in och dra några öl lite snabbt på en pub innan hemgång är inte jätte bra, det vet du redan.men finurla lite på vad som får dig att vilja göra så? Vad hade hänt om du inte valde att göra så?
:))