Hej! Jag är bara 20 år, och har druckit "regelbundet" i ca 2 år. Med regelbundet menar jag alltifrån 1-7 gånger per vecka under de senaste åren. Förut har jag betett mig riktigt illa i vissa situationer när jag varit full, vilket lett till rätt stora konsekvenser. Efter att jag insåg att jag började tappa fler och fler kompisar, samtidigt som mina föräldrar började oroa sig, har jag dragit ner väldigt mycket på drickandet. Under en period drack jag som Max 1 gång per månad. Nu dricker jag ca 2-3 gånger i veckan (blir full varje gång). Jag känner inte längre att jag beter mig illa, men jag har ett sug rätt ofta, och har samtidigt svårt att sluta dricka när jag väl börjat. Ska jag på fest ex köper jag medvetet alldeles för mycket, "för att det är bättre att ha för mycket än för lite".

Det jag undrar egentligen är väl dels hur jag vet om jag är alkoholist eller inte. Många anser att det är väldigt "normalt" att dricka mycket i min ålder.

Jag undrar även om det finns tips, vad man kan tänka på och göra för att bli bättre på att sluta dricka efter 3-4 öl.

Ber om ursäkt om tråden redan finns!

Asteroiden77

Hej!

Jag är nykter alkoholist sedan många år tillbaka. Började dricka när jag var 19, ordentligt, & var aktiv i 12 år innan jag blev nykter. Tillslut.

Min man blev nykter när han var 19 år & elva månader & hade då varit aktiv sedan han var 13 år,

Alkoholism har ingen ålder, kön eller samhällsklass.

Men om vi ska rikta in oss på ålder, så föddes jag till Alkoholist. För det är en sjukdom som är tredelad.

Fysisk allergi : att få ett enormt ohanterligt sug så fort jag börjar dricka. Händer bara(!) när jag dricker. En fråga du kan ställa dig själv är : " kan välja att låta bli att dricka eller kan du kontrollera den mängd du dricker ?"

Besatt av alkolhol av alkohol, : tänker mkt på om man ska dricka eller inte, trots & oavsett konsekvenser.

Själsligt sjuk: ältar precis allt/ eller bara väldigt mkt, ( att inte kunna släppa saker man tänker på) , lider av ångest, depressioner, rädslor,,skam, skuld, har problem med relationer till familj, partner, kompisar,panikångest, ( har kan alla har olika saker man kämpar med)

Fysisk & besattheten är det bara alkoholister som har.

Hoppas att detta var till någon hjälp. Fråga gärna mer om du behöver,, hjälper mer än gärna till!

- a

Sara1212

Hej! Är själv 20 och förstår verkligen vad du menar. Undrar också om man är alkis eller inte men vad jag har fått höra, så skulle inte jag kalla dig alkolist utan du är snarare som mig nån med dåliga alkoholvanor. Dock vet jag inte..Att du hade en period som du drack en gång i månaden är skit bra. Men nu verkar det som att det blir för ofta och risken blir ju att du en gång dricker alldeles för mycket och du kommer begå såna där "jobbiga konsekvenser" som du pratade om innan. Men det har inte blivit någon konsekvens än? Du sa att det inte hade blivit nått än såå är du rädd för att det kommer hända? Dricker du själv? Vart? Och hur mycket typ? Det här med disciplin när man dricker är ju svår science för mig. Men när det har gått bra så tror jag att det har att göra med att jag låter det gå en tid mellan varje sup tillfälle, typ en vecka eller mer. Samt inte är deppad innan. Och typ prata med min inre "alkis" att ta det lungt, dricka vatten och gärna käka nått emellan..typ en snickers! Men låt dig inte dricka för ofta, låt kroppen återhämta sig fysiskt och psykiskt framförallt...hoppas inte svaret sög för mycket!
Fråga på om det är nått!

Sparkle

Du säger att du dricker väldigt mycket och att du får ett sug efter alkohol samt svårt att sluta. Enligt min åsikt tycker ju jag att det låter som att du själv känner att det är ett problem = du har ett problem med alkohol.

Däremot kan det kännas skitjobbigt att benämna sig som alkoholist, man associerar det ordet med så mycket dåligt. Om du vill, så kan du använda ett annat ord som känns lättare!

Sen så vet jag inte om jag har något tips på hur man endast dricker en viss mängd. En vilja av stål? En kompis som TVINGAR en därifrån? Det beror helt på din karaktär antar jag.

Jag är också ung, 22 år, så jag vet att det kan kännas konstigt eftersom att man är så ung att faktiskt tänka över sina alkoholvanor.
Men du är stark som skriver här. Heja dig!

Sparkle

Tack för tips!
Jag ska till vårdcentralen den 30de för att prata om mina alkoholvanor, ska definitivt be dem att skriva en remiss till livsstilsmottagningen.