Jag dricker alkohol regelbundet. Oftast blir det fredag och lördag. 3 öl och 4 glas vin kan det bli. konsumtion i veckorna blir det sällan men kan förekomma med enstaka glas vin eller öl. Har gått på hälsokontroll och har bra levervärden. Jag känner att jag kan koppla av när jag dricker. Det känner inte min hustru. Hon är orolig för min konsumtionsnivå. Jag vill inte såra henne men har inga ambitioner att bli alkoholfri.
Dricker jag för mycket?

Jag

Är det fler än din fru som signalerat oro? Har det hänt att du druckit mer än du hade tänkt dig från början? Du har hört av dig här på forumet – det visar att du inte nonchalerar vad din fru säger. Bra! Anhöriga är ofta sanningsenliga vittnen.

Måbättreframöver

Oftast ser väl omginvingen det som en tillgång när man blir lite öppnare/friare. Min fru är duktig på att se minsta förändring. Och blir orolig. Jag skall tillägga att jag tidigare konsumerade mer, men dragit ned på det. Jag tror att det till viss del är så att min fru tappat förtroendet för mig i dessa situationer. Hon litar helt enkelt inte på att jag kan hålla konsumtionen på lagom nivå. Jag ser ju min nuvarande nivå som ok. Min fru har en annan uppfattning.

MVH
Jag

Hej Måbättreframöver
Jag ser detta som ett problem som bara din fru och du kan lösa tillsammans. Ändå ger jag några kommentarer.

En fråga som jag ställer mig är vad din din hustrus oro bottnar i? Oro är alltid en känsla att ta på allvar.
Min erfarenhet är att när omgivningen uttrycker oro för någons alkoholkonsumtion så brukar det vara befogat. Därmed inte sagt att det behöver vara så i ditt fall.
En följdfråga är vad du tycker att du skulle förlora på att skära ned din alkoholkonsumtion?
Vänligen
Ikaros