Hej
Ung tjej på 25 år som druckit i typ 10 år. Allt mellan 3-4 gånger i veckan till att vara nykter i typ 3 månader. Har läst en del på forumet och sett att många andra känner som jag - det är enkelt att vara utan alkohol men när jag väl dricker är jag ett monster. Det tycker jag ju inte då såklart. Eller, jo det tycker jag nog. Men jag bryr mig inte. Ingenting spelar någon roll, förutom att bli fullare och fullare. Och bli totalt gränslös. Sexuellt, våldsamt, ljuger om allt möjligt både med och utan anledning...

jag insåg efter helgen att nästan alla mina problem är ångestrelaterade. Och alla mina ångestrelaterade saker i mitt liv är pga alkohol. Jag insåg att jag har ett problem. Jag är alltid den som är fullast, galnast, man kan alltid "räkna med" mig, jag pushar alltid andra till att dricka för jag tycker alltid att alla andra är så jävla tråkiga. Men det är ju jag som är den konstiga. Jag vet ju det. Och jag gör saker som jag aldrig hade gjort nykter. Jag har en pojkvän som jag älskar högt men som jag glömmer bort helt när jag är full. Inget spelar någon roll. Bara få mer sprit och bli mer gränslös.

Asså jag har verkligen avskytt mig själv ocj jag gör de nu med. Många av mina handlingar kommer jag aldrig skriva här eller berätta, och många vet väl jag själv inte ens om för alla minnesluckor. Men iallafall. Jag har hatat mig själv och undrat hur jag nånsin ska kunna leva med mig själv. Saker jag är kapabel till att göra som jsg aldrig trodde. Efter att ha läst era inlägg där ni vrider er av ångest, och jag dömer inte er en sekund, tänker jag att jag kanske inte ska döma mig själv så hårt heller. Istället fokusera på att bli bättre. Ändra mig. Jag insåg typ i detta forum att... helvete... mycket av det som gör mig till en hemsk person kanske är för alkoholen!!! Och ja... de vidriga saker man gjort har ju varit med alkohol...

Fan jag vet inte vart jag vill komma med det här men aa nu har jag skrivit nåt och det säger en del kanske. Om min sits. Vill väl säga hej, ni inspirerar mig och har väckt mig.

Valery

När jag läste det här kändes det som att jag skrivit det själv. Allt du skrev, om alkoholen, rädslan för att du tror att du gjort något dumt, pojkvän.
Jag kan inte bestämma vad du ska göra utan jag vill brara säga att jag tycker det ett sjukt starkt gjort av dig att du är här. Alkoholen gör konstiga saker med oss. Vi gör saker vi aldrig skulle göra om vi var nyktra. Det jag önskar är att du försöker förlåta dig själv, för allt som hänt. För jag vet hur det känns. Hur ångesten kryper in i kroppen och inte vill ge sig av. Jag har också pojkvän, sedan tre år tillbaka och när jag är full så skiter jag i honom. Seriöst, det är som om han inte heller finns. Som om att jag tror att jag är singel. Vaknar nästa morgon och har sådan ångest för att jag inte vet vad jag har gjort. Jag älskar min pojkvän med. Men under alkoholens rus så blir jag en annan person. Som om jag byter identitet. Men nu har jag inte druckit på några veckor och planerar inte för att dricka alkohol igen, aldrig någonsin.

Gränslös, du är inte ensam. Vi är alla här för att stötta dig <3

Sparkle

Jag är likadan som du. Är 22 år och blir som en helt annan person när jag dricker. Kanske inte hur jag är mot mina kompisar, jag är väl en sjukt rolig festkompis, men jag får en helt annan sinnesstämning. Jag kan ej kontrollera hur mycket jag dricker och jag skiter verkligen i ALLT. Jag har också en pojkvän som jag skiter helt i när jag dricker. Det enda jag känner är "jag kunde inte bry mig mindre" och styrs av impuls.

Jag insåg också att alla mina problem som jag har haft på senaste tiden och varför jag har mått dåligt har sin rot i alkoholen.
Misstagen, när jag gjort bort mig, sagt saker jag inte menar, minnesluckor, den dåliga självkänslan...

Vad har du för funderingar inför framtiden?

Vi finns här för att prata med dig och stötta dig.

linus

Även jag känner igen mig på många sätt. Inte minst egoismen när man blitt full, hur oviktigt ens förhållande varit många gånger. Helt sjukt egentligen. Och det viktigaste är att bli fullare och kanske göra något ännu galnare, provocerande, vulgärare eller bara olämpligt. Ibland har det känts som att mitt undermedvetna VILL att jag ska göra saker som är åt helvete, det planerar för det.

Men det är bra att du erkänt problemen för dig själv, och det är bra att du hittat hit. Som du redan insett finns mycket bra och viktigt att läsa här och många som skriver kloka och inspirerande saker. Kämpa på, du är ung, du har ditt förhållande kvar - du har allt att vinna att ta itu med den här striden nu!

Gränslös

Hej alla. Alltså vilken respons.. Tack så jättemycket, det känns redan bättre - Jag är inte ensam längre!! Bara detta har gjort mig väldigt gott ska ni veta. Jag är verkligt tacksam för era fina svar. Väldigt väldigt hög igenkänningsfaktor för oss hela bunten här.. men, hur gör man nu? Det känns så sorgligt att behöva sluta dricka helt. Jag menar, de få gångerna man faktiskt kan ta 2-3 glas på en kväll är ju hur mysiga som helst.. saken är ju den att monstret så lätt kryper fram och vill ha mer. Hur gör ni? Hur ska jag göra.. tanken på en midsommar utan snaps är jättekonstig. Jag vill lära mig handskas med alkoholen. Tror ni att det går?

linus

Fint att du känner att du hittat något som är bra för dig här!

Jag tror att det inte finns en sanning om hur man ska gå till väga - och även om det finns mycket igenkänning har vi nog också många helt egna triggers eller annat som spökar. Jag insåg ganska tidigt att jag hade ett "olämpligt" förhållande till alkohol. Visst, i det kompisgäng jag hängt mest med förr dracks det både ofta och hårt, det var lätt att komma undan med det och jag har aldrig varit den våldsamma typen heller. Men jag började också dricka för mig själv ibland, för att kunna få dricka ifred utan att riskera att göra bort mig. Det var en sjukt dålig strategi, som jag får betala för nu.

Men börja rannsaka dig själv, vilka situationer är det som skenar? Kan du förbereda dig på olika sätt? Det finns exempel på personer här som har lyckats hitta vägar att dricka måttligt. Men det är många det inte fungerar för. Jag har exempelvis inget problem att hålla mig till två glas vin till en middag om det är vad kutym tillåter, men med åren (är 34 nu) har jag nog tyvärr arbetat upp ett beroende och det är inte värt det för mig, jag kan hålla mig till ett par glas, men det blir jobbigt, det blir troligtvis jobbigt dan efter, och så fort jag har läge kommer jag troligtvis supa mig redlös. Så jag har insett att nu behöver jag sluta helt. För lång tid framöver, eller för alltid.

Karin01 har en bra tråd jag rekommenderar där hon analyserar sitt eget drickande och funderar på strategier. Kolla in den! :)

Karin01

Otrolig igenkänning!

Hoppas att du kan hitta stöd och utrymme för att ventilera här.
Att vända mig hit är det bästa jag gjort i frågan. Så otroligt glad över bemötandet och stödet här.

Gränslös

Nu har jag sträckläst din tråd Karin, som Linus tipsat mig om. Vilken fighter du är. Jag kommer att göra samma typ av resa nu. Analysera mina fyllor så gott jag orkar och jobba på att hitta min väg till normalt, roligt, trevligt drickande. Utan att flippa ur och bli galen. Vakna upp och veta att jag gjort något helt galet, utan att nånsin vilja eller ens riktigt kunna få reda på vad exakt som gjorts eller sagts... nu står det så självklart för mig att jag har ju för fan problem! Hur har jag inte kunnat fatta det?! Visst har jag vetat att jag är glad i alkohol.. och blir galen. Men jag har ändå inte kopplat hela vägen fram till att jag har problem. Jag hanterar inte alkohol normalt. Skön och väldigt jobbig insikt.

För ca en månad sen var det julfest på jobbet och jag hade verkligen tänkt aktivt på att inte bli för full - vilket jag inte blev! På gränsen var jag dock. Men när jag såg att typ 85 av 100 hade gått hem, och jag satt kvar med några och ville dricka mer, reflekterade jag. "Ah, det är nu jag måste gå. Annars spårar jag ur igen. Och jag som klarat mig så bra hela kvällen utan att skämma ut mig." Så reste jag mig, tackade för kvällen och stack hem. 1 minut, annars hade jag ångrat mig och suttit kvar. Stolt! Men... någon vecka efter var jag ute och festade med lite vänner och blev helt dyngrak. Man tror att man har koll när man har bevisat för sig själv att man KAN ha koll. Men man får aldrig slappna av... då spårar det ur igen...

Nu fixar vi detta och hittar en väg i kontrollen. Kanske blir det någon dag normalt även för oss...

Sparkle

Jag tror att det är extremt individuellt om man klarar av att dricka med måtta. Har redan testat det en period innan jag nu bestämde mig för att bli nykter (dag 16 idag, tjoho!).

Tror det är viktigt att om man ska sluta dricka helt så ska man komma till den punkten "nu går det bara inte mer, JAG VILL INTE". Annars är nog risken att man tar ett återfall. Det är värt att iallafall testa om man kan hitta tillbaka till kontroll! Om det inte funkar, så är man iallafall den erfarenheten rikare.

Gränslös

Både igår och idag har jag haft grov ångest över allt jag gjort och kanske gjort nånsin på fyllan. Riktigt jobbigt.. ångesten kommer, stannar i ett par timmar eller dagar, försvinner ett tag och kommer sen tillbaka.. kommer man nånsin bli av med den? Har du några tips... jag känner mig som en hemsk människa och funderar i princip på att göra slut och lämna allt och alla för att bespara dem. Vill inte att de nånsin ska bli sårade men skadan är ju redan gjord egentligen. Blev dock glad över att komma in här och se ditt meddelande, tack för omtanken. Skickar en styrkekram tillbaka.

Sparkle

Gränslös,
Det är nog individuellt hur man bearbetar ångesten. Kan du använda den som drivkraft? Det man har gjort kan man använda som ytterligare anledningar som kan stärka när man undrar varför man är nykter.
Du är ingen dålig person bara för att du har gjort dåliga saker. Det är jätteviktigt att du vet det.
Styrka till dig! Hoppas det är bättre idag.

Gränslös

Hej igen! Hur går det för er?

Jag lyckades faktiskt dra ner rejält på a, jag lärde mig dricka ansvarsfullt och städat. Jag drack långsamt, varannan vatten osv.. Jag hade inte en enda minneslucka på typ 3 månader. Men sen.. Nu kom sommaren och jag har tänkt på mitt nya drickande, hur glad jag är över det. Jag har varit stolt över mig själv. Aldrig bakis, lite trött efter sena middagar osv men aldrig bakis. Aldrig ångest. Men ändå har jag trillat dit igen. Sen sommaren kom har jag druckit som förr. Jag har minnesluckor igen, vet att jag sagt och gjort knäppa saker, glömmer min kille igen osv... Nu ska jag upp igen. Jag kunde sluta dricka på det här viset, jag kan sluta igen. Det här var sista gången jag var såhär full. Det måste vara sista gången.

Hur har ni det allihop? Hoppas ni mår bra.

linus

Fint att höra från dig!

Ja det är inte helt lätt alltså. Det blev lite drygt tre vita månader för mig med. Sedan drack jag ett par gånger under juni. Det har inte blivit någon katastrof direkt, men det känns som så jävla onödigt, och det behöver vara enbart en tillfällig svacka. Innan jag drack de gångerna hade peppen verkligen börjat smyga sig på, och även respekten för möjliga konsekvenser hade minskat eftersom. Nu mår jag på många sätt mår mycket bättre än jag gjorde i vintras, känner mig i en bättre plats i livet, men alkotankarna är tillbaka och lika frekventa som de var för ett halvår sedan, det känns lite hotfullt.

Lycka till för oss båda! Det är vi värda!

Gränslös

Hej Linus! Tack, desamma!

Jag förstår.. Det är väl mycket så också, man kommer in i nya tankarna men sen händer allt runt omkring, och då blir det genast lite svårare. Hur kände du när du drack igen? Var det ett "aktivt val"(medvetet och genomtänkt) eller var det lite... att du lite glömde att du faktiskt har problem? Lite så har jag känt. Jag vet det ju, men när det gått bra och jag inte har behövt ha ångest osv kändes problemen inte lika seriösa längre - egentligen bara för att jag faktiskt skötte mig som jag ville och de jobbiga konsekvenserna var långt borta.

Jag förstår att det känns hotfullt med alkotankarna... tänker du mycket nu på att inte glida tillbaka? Skönt att du är på en bättre plats! Då har du mycket bättre förutsättningar också känns det som! Ha det fint, ja, lycka till till oss. Detta klarar vi.

Gränslös

Idag har jag pendlat mellan skam och glädje. Skammen för att jag vet vad jag gjort i helgen, eller ja, snarare då att: jag vet att jag INTE vet vad jag gjort.. Glädje för att jag faktiskt har lyckats ganska bra med att slå bort de negativa tankarna och självhatet. Jag har varit med om mycket självförakt och vet att det blir bättre, även om det känns som att man vill dö där och då. Jag har funderat på om jag minns det jag minns, eller om det är påhittat. Och jag har funderat på om det eventuellt finns någon extrastor lucka som jag inte vet om, där något riktigt hemskt hinner få plats. Försöker få minnesbilder, spekulerar i huvudet, fantiserar vad som kan ha hänt, undrar sen om det där ihopfantiserade faktiskt var ett riktigt minne som kom tillbaka... Shit, ni vet ju hur man håller på. Sen har jag verkligen kämpat med att "Håll käften och släpp det, det gör inget" Det har varit svårt men gått bra. Över förväntan faktiskt.

Och nu vill jag nästan till en prövning. Ensam dricker jag endast enstaka tillfällen (typ 2-4/år som mest) och då är det faktiskt 1 eller 2 glas bara. Mitt problem är ju i sällskap. Jag vill testas igen. Jag vill få bevisa för mig själv att jag kan... Och för alla andra. Det är pinsamt. Jag höll på att skriva "det börjar bli pinsamt" men det är tyvärr förbi det stadiet för ganska länge sen. Jag undrar varför jag har sån dragning till A. Jag är inte återhållsam, blyg, tråkig. Varför behöver jag ett galenskapsserum för att vilja vara i sociala sammanhang? På något vis känner jag nog att jag dricker människorna roligare.. De blir mer lättsamma och öppna när de dricker. Och de dricker när jag dricker. Och när jag dricker behöver de inte ens vara så roliga, för jag bryr mig inte. För jag har ju så kul på egen hand med A.

Det här verkar galet. Är det någon som känner igen sig?

anonym18841

Hittade denna tråden nu. Var ju ett tag sen du skrev, men -igenkänningsfaktor- som fan. Hur är det med dig nu och hur har det gått?

Ankan47

Lyckats med 12 dagar och mådde piss första 7 (säkert abstinens ). Tyvärr föll jag dit igår och blev en stöddig idiot, igen...

Den morgonångest jag haft förut, sim varit borta nu i en vecka, är tillbaka med full kraft. Sambandet givet

Hatar mig själv. Varför gjorde jag det igen?
Visst ja, jag är alkoholist .

Hoppas inte de 12 dagarn var förgäves .

Mags

Inte förgäves för du är inne på en vandring mot att uppnå nykterhet. Du inser att alkoholen gör dig till en stöddig idiot och ger dig ångest. Ibland måste man falla för att riktigt koppla. Lycka till framöver!

Ankan47

Tack Mags för uppmuntran, lite bättre idag så nu kör vi igen med nykterhet