Hej,
Jag är i den övre medelåldern, ensamstående med en tonårig (19) kille hemma. Just nu 50 % arbetslös och i en lättare depression sedan en tid tillbaka. Detta har gjort att jag inte längre dricker den där flaskan vin (eller två) om fredagskvällen efter jobb. Jag dricker inte heller ensam och det kan gå flera månader mellan drickandet. Så det förståndet har jag iaf haft - att inte dricka så mycket då jag går på antidepressiva och inte mår så bra mentalt. Men så händer det att jag kommer på fest eller har middag hemma. Och hur mycket jag än intalar mig att bara dricka ett par glas vin, blir det snarare två flaskor. Jag kan inte sluta när jag väl börjat. I flera fall får jag då för mig att jag ska ut "på stan"och det gör jag aldrig annars nuförtiden. Ibland sticker jag iväg ensam och ibland med någon vän. Det slutar alltid med att jag gör saker jag ångrar efteråt. Blir tillsagd att lämna stället, blir nekad att köpa i baren för att jag är för full eller drar jag med någon främling hem. Detta innebär fruktansvärd ångest efteråt och jag vill bara dö.
Vad som håller mig uppe är min son, som tack och lov inte alltid är medveten om vad som händer, men han har också skämts över mig på olika tillställningar där jag tvingats ta taxi hem innan alla andra. Det känns som om jag inte har några problem med att låta bli att dricka - ibland har det gått 6 månader emellan och det är inte ALLTID det går snett. Men jag vet aldrig när det händer och jag vågar snart inte gå på fester eller liknande längre eftersom jag är så rädd över att göra bort mig. Ångesten efteråt är fruktansvärd och alltid värst andra dagen - är väl för berusad dagen efter för att känna efter. Ni som känner igen er, kan man lära sig dricka måttligt eller är det bara att sluta helt och hållet !? Det hände en grej i helgen och nu tänker jag ALDRIG MER. Men sen går tiden och det händer igen....
Hälsar "andradagenångestenfrånhelvetet"

AlkoDHyperD

Verkar som det är svårt med bromsen. Har du testat att bestämma exakt hur mycket som är lagom innan du börjar och se till att det inte finns mer sedan? Vet du hur mycket som krävs för att det ska börja skena? Eller är det bara när tillgången är fri som det ballar ur? Viktigast kanske, vilken funktion fyller alkoholen för dig? Det kanske även handlar om vilken sinnesstämning du är i när du börjar som bestämmer hur det kommer att sluta.
Du har långa nyktra perioder, hur mår du då? För om du klarar att leva utan att dricka en droppe kanske det är den säkraste vägen.
Svårt när det finns tillfällen som fungerar och man tror att man plötsligt är "frisk". Har samma problem själv, men märker att det är starksprit som triggar oavsett när och hur. Vill jag ha sprit vet jag att det kommer att eskalera. Vin och öl tilltalar mig inte alls. Fast sällskapsdricker jag vin ett par tillfällen har jag märkt att spritsuget kan smyga sig på flera veckor senare.
Berätta gärna mer om hur det sett ut för dig

Vill kan ska

Hur vet man om man har problem
Dricker en gång i veckan och det blir oftast för mycket
Vill bara dela max två flaskor vin men min man
Men när jag börjar kan eller vill jag inte sluta för "mår ju så bra" jag vill inte ha det så här tycker det är synd att behöva sluta helt men det kanske är bäst...
Cider och öl brukar jag klara hyfsat men vin.... blir alltid att jag vill ha mer :(
Har någon nåt tips till mig känner mig livrädd att sluta dricka men kanske det är bäst??

Vill kan ska

Igår var det dags igen vi
Igår var det dags igen vi öppnade en baginbox ( inte bra att ha hemma) på 3 liter idag är det bara lite kvar min man tog bort den
Och han fick hämta mig sovandes i soffan
Och jag har minnesluckor paniken kommer ringde jag nån?, sms:ade Jag? Gick jag ut till nån granne! Är så trött på att ens behöva oroa mig för nåt sånt... min man håller sig alltid i schack
F.. n känner mig så j...kla misslyckad

AlkoDHyperD

Vad är det värsta med att sluta dricka? Vad händer då? Eftersom du skriver att du dricker en gång i veckan förstår jag det som att du är nykter de andra 6 dagarna. Lek med orden/tankarna lite....hur upplever du alla dessa nyktra dagar?
Kan det vara så att drickandet är förknippat med någonting, helg, ledighet, avslappning t ex? Kanske är ditt problem mer psykologiskt beroende än medicinskt/fysiologiskt?
Det akulle ju vara bra isåfall för då är det en specifik dag (eller två) av sju som du behöver tagga lite extra inför. Om du bestämt dig för att avstå, alltså.

Vill kan ska

Tack för svar :) jag känner det som en ventil när fredagen kommer som att jag vill göra skillnad på vardag och helg
Och när jag var tonåring så träffade min mamma en man som var glad i att dricka så när de hade kul varje helg var det vin mm så jag började förknippa vin med helg...
Jag har sjukersättning så blir såklart enformigt att vara hemma men pga panikångest kommer jag inte ut på vardagar utan går ut med min familj på helger lov etc

AlkoDHyperD

Djupt inrotade vanor är faktiskt ändå bara inlärda beteenden. Som går att lära om. Inte lätt, men möjligt.
Hur motiverad är du att låta bli alkohol?
Skulle det vara bättre att skippa den varannan helg till att börja med och sedan göra en utvärdering. Hur var den nyktra helgen? Hur var den helgen som jag drack som förut?
Massage, bastu, långpromenad och lite snacks efteråt, bio, listan på alternativa avslappninde helggrejer får du hitta på själv, men brainstorming kan ju vara en början. Lycka till.

Vill kan ska

Tack för svar bra tips
Jag har dags och tål inte medicin så blir extra tufft ibland som man självmedicinerar en gång i veckan för att stå ut lite...

AlkoDHyperD

Men det finns ju en massa olika mediciner. Om man inte tål en kanske det finns möjlighet att prova en annan?

Buster

Har exakt samma problem som dig, det känns som rysk roulette, kan gå antingen skit bra eller åt skogen med bortgörningar, tjafs osv... Går kanske bra 3 av 10 gånger max om man ska försöka slå nån slags medellinje på det. Jag har alltid haft samma problem sen jag började dricka, alltid jag som blev fullast och gjorde bort mig osv som har resulterat i en ångest. Pappa är likadan, sen kan ja va nykter länge sen kommer tanken tillbaka att jag är värd ett par öl, ba jag som är känslig och överdriver mitt problem så är man tillbaka på ruta ett... Har insett att det inte kommer bli bättre och det går inte att chansa länge med familj och barn samt hälsa som insats. Trött på alla minnesluckor och skit.. Så ska verkligen försöka nu för tror att det är svårt att lära sig dricka med måtta om man har dom här problemen, det kanske går bra ett tag men sen kommer den där gången komma igen till 100%. Så har bokat tid med vc nu för samtal.

önskarblifrisk

Du är inte ensam! Jag känner igen mig så i din situation. Jag kan intala mig det samma att ta ett par drinkar å sen går det åt helvete. Man har liksom ingen kontroll längre!!
Jag har oxå efterforskat mycket i detta då detta började när jag åt/ äter antidepressiva tabletter. I USA om du googlar finns det ett samband att man dricker mer när man äter anti Depp medicin. Som helt slutat när man slutar med medicinen. Jag kan dock inte sluta helt med min anti det medicin nu men ska träffa läkare å försöka få dem skriva ut revia eller campral. Prova detta!! Lycka till!!?