Alkoholen gör mig stark modig och lugn.
Alkoholen gör mig svag, osäker och orolig.

Att vara fri från alkoholen gör mig glad spontan och modig. Utan alkohol får jag livsglädje, kraft och energi till livet och min familj.

När jag är fri, blir jag så glad att jag vill fira detta med alkohol. Inget kan ju då få mig att fastna igen...jag mår ju så bra..
..Och så var jag fast igen....
Blir osäker... Dricker jag för mycket? Kan jag inte hantera alkoholen?

Som så många andra skriver... Frågar jag mig detta.. dricker jag så fort jag kan/får chansen..dricker jag när jag är själv med barnen??

Ja då är det nog ett problem.

Fn blir så arg på mig själv och känner mig som en skithög. Helt värdelös.

Nu vill jag och måste jag sluta. Hur?? Ska jag gå på AA möten? Någon här som har erfarenhet av de mötena?

❤️

Klariknoppen

Hej Solgatan!

Jag har kort med väldigt god erfarenhet av AA-möten. Du har inget att förlora, gå på ett möte och se om det är något för dig. Gå in på aa.se och sök på din ort! Det finns även en del att läsa om AA på websidan. Jag var såå tveksam och även lite fördomsfull ang AA, men det ger mig så mycket. Det finns en sådan styrka i gemenskapen vare sig man sitter tyst eller väljer att prata om sig och sitt (alkoholproblem). Jag är nykter sedan två veckor nu, dag 14 idag. Har också känt mig som skit och värdelös, som ett hopplöst fall som inte lyckas låta bli alkoholen. Men bara under denna korta nyktra tid har det hänt massor inom mig, och i mötet med andra. Får höra att jag låter glad och ser pigg ut. Ja, jag mår ju bättre än på länge. Klart det märks :-). Ska inte säga att det är lätt hela tiden. Visst har jag sug efter öl ibland. Visst finns en oro över hur det ska gå framöver osv. Men jag tar en dag i taget och försöker leva här och nu. Allt gott till dig och andra som ev läser detta!

Grattis till 14dagar!! Tack för pepp och för att du delar med dig av dina erfarenheter!! Precis vad jag behöver höra för att våga gå dit.
Ska också försöka ta en dag i taget.. vet ju att jag mår så mkt bättre utan alkohol men trots det så lurar jag mig själv igen och igen.. fattar inte hur jag ska tänka för att låta bli a..
Tack igen för ditt svar och all lycka och styrka till dig❤️