I den by där jag bor har en högt uppsatt sportledare blivit väldigt full på en fest med medlemmar, fans, och sponsorer. Så pass full att hans chef igår krävde disciplinerande åtgärder, och chefen lovade då att sportledaren skulle "få hjälp". (Vilket jag tolkar som att sportledaren har alkoholproblem.) Tills dess han "tillfrisknat" gällde sk time out. Effekten av det beslutet var att framför allt fans gick man ur huse för att stötta sportledaren. Det var "så starkt att be om ursäkt" och "vi har alla druckit för mycket på en fest". Ja, ni känner igen jargongen, sen Anders Borg senast om inte annat. Till sportledarens försvar ska sägas att inget vittne har uppgett att han betett sig dumt mot någon. Han blev "bara" olämpligt full. Men idag kom sportledarens chef med ett nytt besked. Time outen är indragen, och sportledaren är tillbaka på jobbet imorgon. Ansvaret för att han "får hjälp" är flyttat från chefen till styrelsen, som alla är gamla polare till sportledaren tillika hängivna fans till klubben förstås. Mina reflektioner: 1) fy f.. för att vara handlingskraftig chef i det läget och sen tvingas backa pga påtryckningar, 2) hur står det ställt med alkoholkulturen inom idrotten egentligen när den typen av övertramp bagatelliseras?

DetGårBättre

Vi är människor, inte felfria individer. Räcker gott att han vill göra annorlunda i framtiden. Ska man straffa folk med problem kommer vi ingenstans.