Hej!
Nyreggad medlem.
Att jag dricker mycket alkohol har jag insett för länge sedan. Jag ser mig inte som alkoholist men inser att jag har ett riskbruk. Min bror är allvarligt sjuk pga alkohol, vilket uppdagades för ett år sedan och det har nog bidragit att "väcka" mig då jag inte vill hamna där han är.
Häromdagen kontaktade jag öppenvården och har ett första möte om ca 2 veckor.
Jag dricker ca 3 gånger per vecka och då alltid minst 4 glas vin, på helger kan det vara 7-10 glas.
Jag har inte fått några direkta konsekvenser av mitt drickande (ännu), på det sätt att jag har ett bra arbete som jag sköter, är gift och har inte sabbat några relationer och jag har dessutom ordnad ekonomi. Den enda negativa effekt skulle väl kunna vara att jag är överviktig.
Jag kan ha vin hemma utan att känna ett måste att dricka. I vanliga fall skulle jag ha druckit idag, men kommer inte att göra det trots att vinkylen (givetvis!) är tämligen välfylld. I morgon är dessutom en lugn dag på jobbet, vilket tidigare skulle ha varit en "orsak" att dricka. Men inte idag som sagt.
Hur "bedömer" ni detta?
Det finns ju medicinering som minskar suget. Vad vet ni om det? Nån med erfarenhet? Kan man ta det 6 dagar/v och dricka på lördagar? Jag tänker om jag dricker max en g/v så borde jag ju minska riskerna avsevärt?! Eller är det att lura sig själv?
Tacksam för råd och "bollande"