Jag jobbar heltid inom vården , jag tar hand om mina djur och min sambo , vi vill ha barn men vi får inga , dt går så trögt .
Men varje ledig dag lr helg så har jag förut velat dricka och har då gjort och dt har fungerat rätt bra , men senaste månaderna nu så när jag väl dricker , så blir dt så mkt att jag inte ens kmr ihåg nånting dagen efter ? Jag blir oftast väldigt ledsen och säger saker så ingen annan förstår var dt kommer ifrån . Börjar bli rädd för mig själv . Har jag ett alkohol problem ? Har alltid under min uppväxt tagit till alkoholen när jag mår dåligt . Har fått gått på antabus förut och då är nog ärligt enda gången jag varit helt nykter så länge . Känns som att jag skulle behöva dt igen , för just nu så går dt bra att inte dricka så länge jag är sysselsat lr arbetar . Men blir jag själv hemma som igår när sambon va borta på kvällen , då va dt dags igen att dricka tills minnet försvinner fast jag inte vill !
Känner mig så dum och ensam i dt här !

Du jobbar med att hjälpa människor och du gör det även i ditt privatliv. Nu har du blivit medveten om att du behöver hjälpa dig själv. Alkoholen har kommit in på ett sätt i ditt liv som du inte trivs med alls. Tidigare har du testat antabus och då var du nykter under en längre period. Wow det är inte lätt att klara det hur som helst, läs runt här på forumet om du inte redan gjort det så kan du se att det är en bedrift att vara stolt över.

Det märks också att du är insiktsfull och reflekterat en hel del över hur det ser ut med alkoholen, när det är som svårast och på vilket sätt du dricker där alkoholen tar mer än vad den ger. Det är när du är ensam hemma och inte har något att sysselsätta dig med. När du var yngre drack du för att du mådde dåligt, hur är det med det nu? Hur mår du och vad ger du dig själv för att ta hand om dig?

Gällande din fråga "när räknas man som beroende" är det svårt att säga, det är på ett kontinuum och om det ska vara en diagnos är det flera tester man fyller i. Men det går att testa sig själv på nätet för att se om det indikerar att det finns risk för beroende eller ej. Oavsett om du skulle vara det eller inte så låter det som att du inte vill dricka på det sätt du gör nu och vill ha en förändring.

Här är ett självtest om du skulle vilja: https://www.1177.se/Stockholm/Tema/Halsa/Halsotester/Alkoholtest---om-d…

Fint att du skriver här och berättar och fortsätt gärna skriva! Ibland tar det lite tid innan man får svar och man kan behöva skriva flera gånger. Du har tagit ett stort och viktigt steg nu i din förändring.

Varma hälsningar,

Rosette

Alkoholhjälpen