Hej! Jag tror att jag har alkoholproblem, även om ingen annan än jag själv tycker så... Det är inte akut på något vis. Det finns inget fysiskt beroende. Alkoholkonsumtionen har inte lett till några tråkigheter. Jag dricker nog egentligen inga alarmerande mängder heller, tror jag. Det verkar som om andra dricker mycket mer iaf, utan att tycka att de har alkoholproblem. Att festa, dricka alkohol på lokal lockar mig inte alls. Fulla människor är ju skitjobbiga ;) Jag och min man delar på två, tre flaskor vin en normal vecka. Det är på helgen vi använder vinsmuttande som ett sätt att varva ner och komma till ro. Jag har mycket rastlöshet i kroppen, svårt att öht sitta still och koppla av. Om det finns vin kvar efter helgen kan vi ta ett glas även en vardagkväll. Det som fyller mig med en gnagande känsla av att det är inte bra det här är att jag längtar efter vin i princip varje dag. Om jag hade vin hemma skulle jag dricka det. Till saken hör att vi levt i en outhärdligt pressande livssituation under de senaste åren. Allestädes närvarande oro för närstående, pga omständigheter vi inte kan kontrollera eller ändra på, men ändå måste hantera... Omständigheter som vi faktiskt inte ser något slut på heller. Det är vår vardag. Vinet har blivit en strategi för stresshantering. Det kan väl aldrig sluta bra? Jag har iaf bestämt mig för att nu är det slut på vinsmuttandet framför TVn. Min man upplever inte att våra vin-vanor är ett problem, men han blir ju inte berusad heller. Det blir däremot jag på 2-3 glas vin. Mer än så kan jag inte dricka utan att bli helt plakat och börja kräkas. Men jag VILL dricka mer, för den där oron som gnager inombords blir inte lugnad längre. Därför slutar jag nu. Om jag ändå ska vara orolig och rastlös kan jag ju lika gärna vara det utan alkohol, eller hur?

Nyttan

Du har hittat hit så du har själv svaret på dina frågor. Här kan du vara dig själv. Du kan vara öppen och ärlig. Läs i trådarna - du kommer att hitta dina jämlikar här. Vinet gör ingenting bättre - det bara lurar dig och förstör din hälsa.

Lycka till!

Mirabelle

Ja, visst är det så att man vet själv om man har problem och varför det är ett problem. Jag tror att jag självmedicinerar en depression. Kan hända blir jag tvungen att ta tag i den nu när jag berövar mig själv "snuttefilten" :/ men då får det bli så. Tack för välkomnandet!

Mirabelle

Sitter här efter jobbet och känner mig sur och trilsk. Inte så att jag har något sug efter vin just nu, men jag surar redan över att det inte blir något mys-smuttande på fredag. Verkligen skitgrinig. Ingen lust alls att leverera på alla krav från höger och vänster, nerifrån och uppifrån, och fan och hans moster... Så lätt var det visst att bli överväldigad av livet. Måste hitta en ny "snuttefilt" innan jag bränner propparna. Eller så kanske det är på tiden att släppa masken och låta topplocket ryka istället.

... som många andra av oss som har mer eller mindre problem med giftet, underliggande utmaningar. Krav, tufft med anhöriga o s v. Alkoholens bedövning är ju omedelbar. Låter ju i o f s inte som du har jätteproblem, men vad skulle du vinna på att vara utan giftet, låt säga några månader? Vad skulle en annan snuttefilt kunna vara?
För egen del är motion extremt viktig, ger ju mera naturliga och hälsosamma kickar.
Bra att du tar tag i detta i tid, det blir inte lättare om man väntar.

Nyttan

Att redan tänka på fredagsvinet är en varningssignal att ta på allvar. Att avstå alkohol, om än bara det lilla överblivna i flaskan, en vardagkväll kan orsaka irritation i mycket större omfattning än vad man tror. Det är en varningssignal att ta på allvar.
Alkohol skadar kroppen och knoppen, det vet vi. Bra att du är här!
Hur känns det idag?

Mirabelle

Jag är fortfarande sur och tvär, inombords, aldrig utåt. Men jag inser att det inte är fredagsvin jag behöver. Jag behöver sätta gränser mot omgivningen och välja själv vad som får påverka min sinnesfrid och inte. En lång räcka av år har jag bara funnits till för andra, därför att det varit nödvändigt. På något vis har jag under resans gång tappat känslan för vilka krav jag ställer upp på och från vem. Jag bara levererar, åt alla håll. Om fredagsvinet ska tappa lockelsen måste jag helt enkelt sluta vara en dörrmatta! Visst, i en del av livspusslet är jag fast i rollen "den starka som fixar allt och dessutom med ett kärleksfullt leende på läpparna" men inte fasen behöver jag låta resten av världen utnyttja den pålitligheten. I yrkeslivet så borde jag tex kunna räkna mig som en professionell person som utför arbetsuppgifter mot betalning. Just nu känns det mer som om jag sålt min själ billigt och blivit helt livegen. Ungefär så går tankarna...

Mirabelle

Imorrn kväll är det upp till bevis. Inget fredagslull framför TVn. Jag tror fredagskvällen är tuffast. Omställningen från jobb till ledig. Jag har svårt att vara ledig. Kanske är det nu jag lär mig den konsten. Djupsömn står på önskelistan. Har sovit som en kratta hela veckan. Hur som helst så ska det ske utan vinlull.

Mirabelle

Jag har funderat på din fråga om vad jag skulle vinna på att vara utan giftet... Jag vill tro att jag ger hjärna och själ tid och utrymme att läka. Min skräck är att jag håller på att gå ner mig i en utmattningsdepression. Jag kämpar som en dåre för att behålla kontrollen och inte sjunka ner i total förvirring. Under senhösten insåg jag att alkoholen, som hjälpt mig att slappna av, sova och hitta någon form av återhämtning i ett liv som var ständig krishantering, istället utarmar mig. De akuta kriserna har vi tagit oss igenom nu, men jag mår bara sämre och sämre ändå. Jag tror att jag fortfarande har chans att klara mig undan med blotta förskräckelsen om jag slutar misshandla min hjärna med alkohol. Min plan är att göra som du och hitta tillflykt i motion. Det har alltid varit en stor del av mitt liv tidigare, och jag har hängt i länge med det även när livet blev krishantering. Men för ca 8 mån sedan fick jag ge upp motionen. Varje uns av ork var helt totalt slut. Det är dags att resa sig igen.

... för vår hjärna. Ger ju oss naturliga kickar och reducerar stress, till skillnad mot giftet som bara drar en neråt i mående. Hoppas du unnar dig detta, en gåva till dig själv. Försök ta det lugnt i början, kanske promenader i frisk vinterluft? Det har ju dock visat sig att det är bra att vi får upp pulsen också.
När min a-röst börjar försöka förföra mig (den är listig som tusan...), kanske känns som ett sug, brukar det ofta bero på att jag är trött, hungrig eller törstlg.
På återhörande!

Mirabelle

Klockan är 22:44 och inte en droppe alkohol intagen. Jag bröt ta-helg-rutinerna helt. Istället för att dra hem efter jobbet, panikstäda och sen slänga mig i soffan med hämtmat och vin plockade jag upp ungarna och mötte upp gubben i stan. Vi åt god mat ute, skålade med Cola och nöjes-shoppade sen. Mycket trevlig kväll :) Nu smuttar vi Loka framför Netflix. Det funkar. Lyrisk är jag väl inte direkt. Men det går. Det blir väl skönt att vakna fräsch imorrn. Tänkte mig en promenad på 8-10 km för att väcka själen och rensa huvudet.

Mirabelle

Det känns riktigt bra faktiskt :) Idag promenerade jag litet drygt 10 km och kände mig riktigt äppelkäck. Nu på kvällen är jag litet rastlös igen. Ska fixa gott te och se om det släpper. Annars får jag väl ta en promenad till...

Mirabelle

Promenader är så mummigt att det blir en till imorgon! Ser fram emot det :)

Mirabelle

Nu vacklar jag rejält... En vän som vet att jag gillar mitt vin gav mig just en flaska fint rödtjut som tack för hjälp. Det är en ganska ny vänskap. Vi vet inte så mycket om varandra än. Hen har absolut ingen aning om att jag oroar mig för mitt alkoholbruk och bestämt mig för att hålla mig nykter... Det mal massa tankar i huvudet nu. Inte har jag några "riktiga" problem... Det är bara inbillning... Alla andra dricker ju mer... Jag kan ju dricka bara två glas max... Jag har ju fått flaskan, det vore otacksamt att inte avnjuta den... Jag kan ju dricka när jag blir bjuden och sluta köpa hem vin själv... Tack och lov glömde jag flaskan på jobbet. Idag är jag nykter!

Mortis

att jag kunde ta din hand och hålla i dig under stormvågorna. Och den där rösten i huvudet har hemsökt mig med idag, det var nära här med. ... Bara idag... Bara två glas... Tjohoo som om det skulle stanna vid det! Men nu ligger jag i sängen och tror nog jag klarat en dag till. Så jag hänger dig i hasorna, du som har några fler dagar än mig :) Önskar dig en god natt sömn :)

... har börjat jiddra med dig..., den är falsk och listig. Vill förföra dig och sakta förgöra dig, eller vad tror du?
Så här i början på en livsstilsförändring behöver vi nog se till att göra det svårt för oss att falla.
Visst, du får den kortsiktiga lindringen/ruset, men sen då? Vad blir konsekvenserna?
Jag håller tummarna att du väljer livet och fräschheten, kram ?!

Mirabelle

Jag tror min plan är att glömma vinet på jobbet idag med... så slipper jag frestas ikväll. Det är på kvällarna när jag har svårt att slappna av som jag är sårbar...

Mirabelle

Den där förbaskade a-rösten är riktigt förförande... Och jag vet av erfarenhet att "bara ikväll" snabbt leder till "skit samma" och sen är jag tillbaka i samma mönster igen. Det går min ära förnär att ge upp innan jag knappt börjat! Jag börjar just se skillnad i min energinivå och hjärntröttheten börjar vika litet. Det är för bra för att sabba. Idag blir 10:e dagen nykter!

... vilka konsekvenser giftet för med sig. Ett par tips från min sida är därför att skriva en lista med vilka negativa konsekvenser alkoholen för med sig. Min lista som jag gjorde en gång i tiden blev tror jag ca 10-12 punkter till allt från dålig sömn, självkänsla till sämre ekonomi. Den kan funka bra i avskräckande syfte... Kan också vara bra att läsa sin egen tråd från början.
Ett annat tips jag fick lära mig är att vara vaksam över H-A-L-T som står gör Hungrig-Arg-Ensam (Lonely)-Trött. Ibland när suger sätter in är man i själva verket hungrig eller kanske trött. Alltså för mig är det t ex viktigt att äta ngt till mellanmål där vid 15 eller ta en smoothie eller så. Ock såklart att se till att jag är utvilad.
Du grejar detta, när du rider ut denna storm bygger du din självkänsla och självrespekt och kan titta dig i spegeln på ett härligt sätt, eller hur?