Hej
Jag bestämde mig åter igen att göra ett riktigt försök med alkoholen. Den har blivit en för stor del av mitt liv och jag har på senare tid helt förlorat kontrollen. Det har varit perioder då jag i flera dagar varit konstant onykter eller sovit. Jag klarade mig tre veckor utan större bekymmer från att inte dricka, sedan hittade jag en flaska vin som jag drack upp, (trodde att jag städat bort allt). Igår kom nästa bakslag när jag åkte till Konsum och köpte ett 6pack folköl.

Jag har så himla svårt att veta vem jag är och hur stora mina problem egentligen är. Jag gjorde för en tid sedan en läkarundersökning där min läkare sa till mig att mina levervärden är dåliga, men att det inte är något alarmerande. Betyder de att jag kan fortsätta? Det är ju jag som tycker att jag dricker för mycket...

Rätt typiskt är också de som händer med mig just nu. Jag har bevisat att jag kan vara nykter. Men jag känner efter ett tag att det blir tråkigt. Det jag är orolig för är att jag ska börja sluta tänka på hur jag dricker, och vakna upp med 14missade samtal efter tre dagars fylla.

Jag har inte klarat mitt mål som var tre nyktra månader. Men jag har iaf inte varit på bolaget eller på krogen.

Ni som har varit med förr... Hur ska man tänka. Jag vet att det finns ett "en gång alkoholist alltid alkoholist" samtidigt skulle jag sakna de tillfällen jag dricker lagom. (utan bakfylla och också utan fylla)

Självklart har jag problem och jag har druckit mer än jag ska, men de har varit utan att jag reflekterat över de. Nu förstår jag att jag inte kan fortsätta som jag gör. Räcker de med att rycka upp sig?

Ni som varit där jag är, hur har de gått för er? Har ni valt att bli helt nyktra eller finns de någon som klarat av att bryta mönstret och satt upp regler som i längden fungerat?

Tacksam för era åsikter

Nyttan

Efter att följt Forum under två år och varit aktiv i tre perioder, efter 30 års alkoholmissbruk med korta uppehåll kan jag bara konstatera att för mig går inte att dricka ”lagom” eller ”normalt. Jag har nyligen nått fram till beslutet att aldrig mer dricka alkohol. Jag har snart levt halva mitt liv och jag vill uppleva andra halvan med alla mina sinnen.
För många av oss är det en resa att nå det beslutet, en del når det aldrig. Det finns dem som kämpar på med att försöka lära sig dricka ”lagom” och ”normalt”. Du måste själv komma fram till vad som är rätt för dig. Läs i trådarna, skriv ner dina tankar så kommer ditt beslut med tiden.
Lycka till!