Festade nyss i tre dygn. Varje morgon som jag vaknade upp i en ny lägenhet, i någon annans säng, så frågade jag om det fanns mer att dricka. Drack alltså så fort jag vaknade. Tredagarsfyllan slutade med att jag förstörde ett fint förhållande till två vänner, kommer hem klockan 5 med trasiga skor och minnesluckor. Mår så otroligt dåligt! Nu har det gått flera dagar men jag har fortfarande ångest. Det sjuka är att det blir ALLTID såhär. Alltid. Varenda pojkvän har till sist fått be mig välja mellan honom och alkoholen. Två gånger har jag hamnat i fyllecell. Jag kan verkligen inte bete mig normalt när jag dricker, och ändå dricker jag minst tre dagar i veckan så jag blir asfull.

Orkar inte mer. Har sån sjuk ångest.

Men det är bara det att jag kan inte vara social utan alkohol. Träffade en underbar kille för ett tag sedan men våra två första dejter slutade i katastrof (jag blev för full såklart). Ändå vill han träffas igen (om jag lovar att vara nykter) men det vågar jag inte! Jag vet inte hur jag ska vara då, vad jag ska säga... Vad gör man ens nykter?

Min dröm är att må sådär bra, träna, vara social och plugga. Just nu känns allt som en kamp, jag klarar skolan men det blir problem även där med mitt drickande eftersom jag väljer att supa och vara bakis istället. Vet inte vad jag ska göra för att kunna sluta?? Känns som om jag aldrig träffar en kille/kompisar om jag inte dricker, men jag vet ju att jag aldrig kan behålla honom OM jag dricker. Nu har jag mått dåligt i flera dagar... jag vågar knappt gå ut för det känns som om jag skämt ut mig för så många...

Kan någon säga att det BLIR BRA? Kan någon skriva att om hundra år så minns ingen det här? För jag orkar inte mer nu.

viktoria

Kära du, visst kan jag säga det. Det BLIR bra, det tar inte 100 år, inte ens nära 100 år! MEN du måste välja. Om det idag känns helt omöjligt att tänka att du aldrig mer ska dricka, så kanske du i alla fall kan ge dig faan på att klara en vit månad? Utmana dig själv! Jag tänker att det kan vara att sätt att få distans till hur du lever nu, och kanske kunna upptäcka att du faktiskt mår bättre utan?
Det här med att vara social utan alkohol, jag tyckte också det var jobbigt till en början, men upptäckte också hur mitt drickande och mina ständiga ångestbakfyllor påverkade min självkänsla negativt. Det är ju inte så att man har sååå jättehöga tankar om sig själv när man vaknar upp i fel säng och kommer på att man kräkts i en blomkruka på Småstadens stadshotell. Men saken är den att när jag varit nykter några månader började jag räta på ryggen och vågade se folk i ögonen igen, jag som flackat med blicken i många år för att jag alltid var orolig för vem som såg, vem som visste.
Hur tänker du? Kan du ta ett beslut om att inte dricka under en period?
Kram på dig, jag har varit där du är nu och vet hur ångesten känns/Victoria

Mimi

Tack! Det var väldigt klokt skrivet... ja det hade varit så skönt att veta att man inte har skämt ut sig på fyllan och inte behöva vara rädd för det hela tiden. Det har hänt att jag gått in på en bar/pizzeria med en kompis och de har bett mig gå... eftersom jag varit där på fyllan och skämt ut mig. Jag har inte ens haft ett minne av det (!). Min mardröm är att möta någon på stan när jag är med mamma eller så och så säger de något om mig och alkohol som jag själv inte minns. Det har gjort att jag undviker vissa gator om jag inte är ensam...

Jag har försökt att inte dricka under perioder och någon gång har jag väl klarat en månad (aldrig längre) men jag skulle verkligen vilja det. Känns ändå som om jag tog ett beslut idag när jag skrev här och sedan på bokade jag en dejt med en kille och skrev "vi dricker ingen alkohol va?" Och det känns jobbigt... men ändå bra. Men det känns nästan som om jag inte vet vem jag är utan alkohol... Jag vet inte hur jag ska vara. När jag är full behöver jag inte tänka, jag bara är. Men utan alkohol blir jag nervös och osäker på mig själv.

Men jag ska absolut inte dricka på en månad nu. Ska verkligen verkligen anstränga mig! För jag vill inte vara sån här. Vill inte skämmas mer och avboka saker bara för att jag är bakis.

Tack snälla <3 kram