Kvinna 37 år 2 barn och man. Skriver mitt första inlägg på mobilen så fattar mig kort. Men att dricka i smyg, tex att smyga hemifrån och dricka en folköl (3, 5:a) som man gömt i bilen, körde ej bilen satt bara i den...Eller att halsa några klunkar ur en vinflaska när mannen nattar barnen och såna saker...ta en öl när man hämtar pizza till familjen...alltså inga stora mängder och har aldrig blivit ifrågasatt...Men det sker ganska ofta och i smyg...ibland kan jag ta ett glas vin till maten utan att smyga...men bara om det finns "anledning", lördagar tex...Min man dricker inte. Jag blir aldrig full...vill ej det...men blir lugn av alkohol, små mängder och känner ganska starkt sug ibland. Har jag problem? Snälla svara.

Kram

Pellepennan

Välkommen hit. Först och främst tror jag att du hittar svaret i dina egna tankar, och om du läser här på forumet så finns det säkert saker andra skriver om som kan vägleda dig i dina tankar. Visst är det kanske så att mängden är avgörande för vissa typer av beroende, men även sättet att dricka kan ju vara destruktivt och riskfyllt. Jag menar även om det inte är så mycket. Att vara sugen på en öl eller ett glas vin är ju inte så konstigt. Men är det ett glas vin man är sugen på, så kan man ju hälla upp det i ett glas och dricka det i soffan, som folk gör mest, medan maken nattar? Om jag får säga min åsikt, och det får jag ju i och med att du ställer frågan här :-) Så kan jag nog tycka att du verkar ha en lite "krånglig" relation till alkoholen, och sättet att dricka på. Då gäller det nog att ta sig en funderare oavsett hur lite det är. Vad som är mycket eller lite är ju kanske lite olika i olika kulturer men vad man menar i Sverige hittar du på systemets sida. Men viktigast av allt är nog att inte försköna sitt dryckesmönster. Det är många bra på, tyvärr

Lycka till!

Abel

Hej Katria.

Jag känner igen mig mycket i det du beskriver och har haft ungefär samma beteende. Smygandet och smådrickandet. Vad som gjorde mig rädd var att det sakta men säkert blev värre, jag drack mer, tidigare på dagen och blev allt mer kreativ att hitta tillfällen att dricka. Ångesten över att smyga och ljuga växte sig starkare hela tiden. Rädslan över var detta kunde sluta om det bara fortsatte blev allt mer påtaglig.

Jag talar bara utifrån mina egna erfarenheter och är inte expert på något sätt; Men ja, du har problem och en osund relation till alkohol. Och eftersom du skriver här tror jag att du innerst inne är väldigt medveten om det.

Jag tycker verkligen att du ska ta dig en ordentlig funderar på att sluta dricka, helt och hållet, innan det blir värre. Första dagarna är jobbiga. Tråkiga, tomma. Du kanske kommer vara på dåligt humör, eller ha huvudvärk, eller ha jordens ångest.. Men efter några dagar är det värsta över och du kan istället glädjas åt att du tagit de första stegen.

Ta hjälp av forumet, du märker snabbt att du inte är ensam och får massa stöd och kärlek från andra i liknande situation.

Ta hand om dig och lycka till!