Jag har druckit alkoholistiskt i snart 20 år, i början var det öl och nu under senare år vin och nu senaste året också sprit. Det började som självhjälp mot ångesten efter att bli lämnad efter 25 års äktenskap men har eskalerat till ett psykiskt och fysiskt beroende. Som nån annan skrev här på forumet så behövs det större doser för att få effekt så jag har börjat använda småflaskor starksprit så jag får i mig fem portioner fort efter jobbet, i smyg på nån toalett, för att sän fortsätta med vin på kvällen. Mina närmaste vet om mina problem, de har inverkat på våra relationer, men i mitt arbete där jag är en rätt synlig person tror jag inte att nån vet. Men det är ju bara en tidsfråga! Är omgift med en man som också dricker rätt mycket, dock inte som jag. Nu har jag druckit i två veckor, typ tio till femton portioner dagligen och inser att jag måste sluta leva så här, om inte annat så för att kroppen tar så stryk. Jag har 20 kg övervikt och reflux. Ligger nu på soffan och fryser under en filt med lite hjärtklappning och mycket ångest och är rädd för allt jag googlat om abstinens.. Har flera gånger brutit själv efter längre (semester)perioder då jag druckit hela dagarna. Men hur vet man om man håller på att få kramper? Jag bor på en liten ort så jag kan inte hå till hälsostatonen. Jag är en offentlig person och det skvallras. Jag har försökt med AA och för ett halvt år sen var jag så desperat att jag tog kontakt med arbetsplatshälsovården. Fick medicin som ska dämpa suget men den slås ut av starksprit. Har också fått kognitiv terapi under den här tiden. Borde om två veckor gå på leverkoll, värdena var rätt höva senast och skäms så fruktansvärt. Jag vet av erfarenhet att jag klarar av flera veckors nykterhet bara jag får perioden bruten .. Hittade det här forumet när jag googlade på abstnens och har gråtit och läst i timtal..

Shiraz

Hoppas det gått bra med dig och du mår bättre?
Tycker du ska gå och ta dina leverprover och kanske tom berätta om dina problem så kan du få ordentlig hjälp?

Styrka till dig!

pederswe

Hej! Det låter inget vidare. Du har kommit i n i en cirkel av själv medicinering av Alkohol. DVS dagen efter när ångesten och skakningarna kommer så dricker man igen för att bli sk normal. Jag tycker du ska kontakta en beroende klinik snabbast möjligen. Finns du i GBG regionen är Nordhemskliniken Sveriges främsta. Problematiken inom Sjukvården och Många Sjukhus är att kompetensen inom abstinens behandling är inte nämnvärd. Det är viktigt att din närmaste omgivning vet om problemet. Kom ihåg att Alkohol abstinsen och senare stadiet Delerium tremens, är den farligaste abstinensformen av alla droger!
Försök och res dig upp och kämpa tillbaka till ett nyktert liv, och kicken att vakna på morgonen utan ångest skakningar. Lycka till P