Nu har det hänt igen, efter att ha druckit en hel del sprit under en fest så har jag upplevt en total blackout, där jag inte kommer ihåg ett skvatt under en period på säkert 2-4 timmar.

Idag har jag svår ångest och känner en uns av bakfylla trots att det gått 2dagar sedan det hände. Under blackouten betedde jag mig mycket illa mot min fru, förde liv så att ett av mina barn vaknade och undrade vad som stod på. Väckte även min mor som var på tillfälligt besök, och sa en hel del obekväma saker om både min far och min bror (saker som i och för sig stämmer) samtidigt som jag grät som ett barn.

Det här var inte första gången som jag upplever en blackout, och inte första gången som jag betett mig illa heller, att jag får blackout hör dock INTE till vanligheten när jag dricker, frågan är om jag ändå inte bör sluta dricka helt och hållet?

Tack för hjälpen!

Har gjort samma sak, hamnat i fyllecell. Skam och skuld är ditt straff just nu men det tar du dig igenom tillsammans med din familj. Jag tycker nog att du starkt ska överväga att dricka för du håller med stor sannolikhet på att utveckla ett kemiskt beroende. Varningssignaler som minnesluckor får man bara om man dricker sig redlöst onykter. Har du någon ide om varför du dricker så? Jag går på öppenvårdsbehandling och det är bra och inte skamfyllt. Att prata med sin familj om detta är inte så bra eftersom de dömmer och inte lyssnar. Just att japitulera och erkänna att alkoholen är det som skafar är det svåraste och det måste du välja, inse själv. Mitt råd är att skit i alkoholen, bara positiva effekter av det.

blackout

Tack aeromagnus!

Jag har absolut bestämt mig för att ta en paus från allt vad alkohol heter, det blir inte ens en öl till maten eller ett glas rött till fredagsmyset på en lång tid fram över.

Varför jag dricker mig redlös vet jag faktiskt inte, jag vet helt enkelt inte min gräns för vad jag klarar av när starkspriten kommer fram.

Idag ska jag ta kontakt med mansjouren för att prata om mitt temperament.

Ditt temperament kan bero på alkoholen. Den sätter hjärnan ur spel. Ofta dricker vi för vi har problem av något slag. Kan cara beroende, ekonomiska problem, flykt man vill fly från sina problem. Jag har haft väldigt svårt att inse alkoholism som sjukdom men förlikat mig med tanken. Det här med gräns mellan redlös och inte är ju hårfin men jag tror att du liksom jag dricker just för att bli redlös. Har vi kontroll över alkoholen hade det inte hänt. Alkoholen tar kontroll över oss. Du fixar detta men inte själv.

blackout

Så nu har jag avklarat en fredag med både grill och bastu utan vare sig vin, öl eller avec och det utan problem.

Jag ska absolut inte förminska mina problem och är väl medveten om att det är ett problem att jag får blackout när jag är redlös, men är jag verkligen alkoholist? Till skillnad från flera som skriver här om sina problem så dricker jag inte flera dagar i sträck och jag blir långt ifrån redlös varje gång jag dricker, blackout har jag fått max 2gånger de senaste 10åren.

Tack för all positiv feedback!

Ebba

Jag dricker inte heller flera dagar i streck.
Men när jag dricker kan vad som helst hända.
Jag skulle kunna dricka en kväll på tjugo år och den enda kvällen förstöra mitt liv.
Till och med dö.

För mig har alkohol en dödskallemärkning.
Varningstriangel på varje glas, flaska, burk.

Jag känner mig som en alkoholist och anser att jag är en om jag så "bara" dricker tre ggr i veckan, en eller sju.

Det är vad alkoholen gör med mig, hur jag dricker, varför m.m

Jag vet inte om du är alkoholist, det avgör du men jag vet att alla alkoholisters problem en gång började med att dricka alkohol och få alkoholproblem.

Det kan eskalera om så inte över en natt, det smyger sig på.

Bra att du är observant i tid.

Stor kram.

Ebba

Då har jag och har haft både och.
En period i livet hände det att jag drack 1-3 öl på morgonen för att sluta darra och bli normal.

Nu när jag skriver det blir jag ledsen och chockad för jag kan inte tro något sådant om mig själv och ni skulle antagligen inte tro det om ni såg mig.

Intressant, tänk så många man möter som döljer sina problem.

Slutsats: jag är inte ensam.

Tänk alla som super fredag och lördagmsom är i farozonen, som har barn, jobb, familj mm. Du har tagit ett stort steg framåt och insett dina problem. Det är styrka.