hade en rolig kväll i fredags - det började med en aw på kontoret, en 3-4 öl, sen ett par 3 på en bar i köpenhamn, därefter när kollegan gick hem så tog jag och gick vidare själv drack 4 öl till. Till slut väl i Malmö, blev det ett nytt ställe och en 5 öl till. Jag blir rädd när jag vaknar och summerar hur mkt jag druckit. När jag vaknade kändes det inte så illa, och jag var ganska säkert att jag inte druckit så mkt, men när jag väl börjar summera så inser jag att det är ett rekord i sig.

Sista månaderna har jag druckit mkt på fredagar sen legat däckad på helgen och haft ångest.
För ett par månader sen tidigare drack några öl i veckorna, men det har jag slutat med, men istället har det övergått i att jag går all-in på fredagar.

Mitt problem är nog att jag inte har något att göra och inga vänner att träffa på fredagar. Det blir en stress-release att gå ut och dricka öl och börja snacka med lite folk, och jag har så kul att jag inte vill sluta förrän de stänger.

Någon som känner igen sig?

Ibland lyckas jag bryta detta när jag bokar in vettiga saker på fredagar, men det har blivit en vana.

Jag hör till de medberoendes skara och ser att ingen har svarat dig.Välkommen hit!
Jag kan inte svara dig på igenkänningsfaktorn och hoppas att du snart får vettiga svar av någon på "drickarsidan"

Li-Lo

Hej yogin. Du beskriver att du uppmärksammat att alkohol börjat få en ny funktion och det oroar dig. Vi hoppas att du får hjälp av det andra skrivit här och att du fortsatt väljer att dela med dig av dina funderingar. Ibland tar det lite tid innan det blir "fart" på en ny tråd. Välkommen hit!
Li-Lo
//Alkoholhjälpen

yogin

Har inte druckit på en dryg månad!
Fördelar:
- mindre eller nästan ingen ångest
- jämnare "energi", dvs vad jag orkar göra på en dag, är inte lika trött på en fredag
- sover bättre och är mer utvilad när jag vaknar

Har bytat ut vissa vanor,
- istället för att gå till krogen har jag gått en en medidationsställe på fredagar
- istället för att gå ut och dansa på lördagen har jag gått upp tidigare på söndagen och gått på dans på gymmet
- istället för att sitta och fylleringa, har jag börjat ringa mina gamla vänner hemma i lugn och ro
- tagit alkholfri öl på afterwork med kollega
- druckit thé, eller alkholfri öl, eller vin hemma

Paradisbruden

Hej Yogin!
Så duktig du är! En dryg månad utan A! Det ska du vara stolt över! Grattis!

Flasklilja

Jag har bara varit nykter en vecka och känner redan igen mig i dina punkter yogin. Visst är det underbart. Innan har jag supit skallen av mig varje helg, varit ett vrak mån-ons, för att sen ha glömt all ångest på fredagen och så är cirkeln sluten.