Är 40+++
Har haft några kämpiga år med föräldrars bortgång och skilsmässa .

Nu inser jag att drickandet gått över en gräns där jag själv inta kan kontrollera det .
Jag sköter jobbet och är inte onykter på morgonen , (men bakis).
Har "kommit upp" i typ 3 groggar/kväll , fre och lör blir det fler..

Jag inser att det är åt helvete , men hur ska jag klara att koppla ihop motiveringen att faktiskt sluta , samtidigt som jag på jobbet går och väntar på att komma hem för att "koppla av" ..

Alkoholist Javisst

Jag är nykter sen 2 dygn (ingenting jag vet men det är en början)!
Jag har accepterat att jag inte klarar detta själv. Skamsen och med svansen mellan bena gick jag i förrgår till AA och satt på möte och grät.
Samma sak kommer säkert hända på mötet jag ska på nu kl.11.00.
Jag har också bestämt mig för att ta upp vissa hobbies/Intressen jag hade som yngre.. Hade du ngt du brann för som ung/tidigare som har blivit nedprioriterat sedan du började dricka?
Jag har tex börjat måla igen.. Det kopplar bort mina tankar på alkohol ett par timmar åtminstone.
Ett annat tips är att gå ut i naturen.. Bara vandra, gråta, grubbla, hata, tänka och till och med skrika om det behövs! Få ut all skit! Hata alkoholen och sörj din "goda vän herr alkohol" som nu försvinner ur ditt liv.
Det är faktiskt inte lätt att dumpa någon som alkoholen.. Den har ju tagit all ens vakna tid i så många år...

Kan också rekommendera att se vissa filmer och läsa böcker. Se tex "My name is Bill W" -grundaren av AA. Med min sambo såg jag "When a man loves a woman".. För att han skulle fatta allvaret. På Youtube kan du söka på "A & E Intervention Alcoholic" och se massa interventions som gjorts med alkoholister.. I en del fall har deltagarna faktiskt dött.. Men det ger en verkligen ett wake up call.
Läs boken "Ansvarsfull" av Camilla Kuylenstierna och boken "Inte mer än full tack" av Benny Haag.

Lycka till! <3

Tove 2015

nått intresse som man kan ägna tid åt är en bra grej.
Det där med motion tror jag oxå är en viktigt bit, få igång kroppen igen och få igång lite endorfiner av det.
Behöver du mer hjälp för att komma ifrån alkoholen behöver du nog ta kontakt med vårdcentralen eller ringa alkohollinjen för stöd.
Du kanske skulle behöva komma igång med något nytt som är utanför ditt hem eftersom det verkar vara där du dricker?
Så är det för mig, jag springer inte på krogen eller dricker med kompisar utan jag åker från jobbet, handlar på vägen hem och dricker hemma.
Det är något som jag behöver bryta just platsen jag dricker på och såklart inte ta vägen om systemet på vägen hem.
Lycka till!

anonym11208

Först måste jag ge dig beröm, är det en vecka nu? Grattis! Hur tänker du kring fortsättningen? Tänker du försöka sluta helt eller försöka dricka måttligt någon gång ibland?

Tove 2015

Ja jag har varit utan alkohol i en vecka nu... Känns som nytt världsrekord för mig, förut har det varit, högst 3 dagar utan glaset med vin.
Jag gick med i den "kursen" som finns på startsidan, e-Change. Där är en uppgift att bestämma om man ska dricka eller ej och hur länge. Jag satte ingen alkohol fram tills 1/7.
1 månad är för kort tid för mig, funderade på 3 först men efter lite räknande och historik bakåt anser jag att min kropp behöver vila länge och att det krävs längre tid för att bryta min dåliga vana och sug. Sedan vet jag faktiskt inte.... Men det är ju några månader tills dess så det kan jag ta då.