Hej!
Som många andra här så har jag problem med drickandet.
Vet inte riktigt vart jag ska börja men några punkter kan jag Skriva:
• dricker ungefär varje helg (ibland både fredag i lördag).
• kan inte "bara" ta en eller två öl
• slutar inte dricka när jag egentligen borde göra det
• ett antal minnesluckor
• ångest och ursäkter

Detta har Hållt på i några år nu och jag känner att det få bli stop på detta innan det är försent.
Jag skriver här för att mest få olika tips och råd. Så har ni några tips på hur ni gör för att hålla er bort från alkohol eller vad ni gör ost för att fest med vännerna och ni gärna vill dela med er så är jag grymt tacksam. Alla tips o råd är välkomna.

PS. Har inte sökt upp en läkare eller liknande eftersom jag vill se om jag kanske kan klara detta själv först.
Och jag ber om ursäkt för stavningen. Jag är nämligen dyslektiker. Hoppas det går att läsa ändå.

Det du skriver skulle kunna vara jag själv :). Jag tänkte som du först det är ju bara att inte dricka. Gick inte så bra för mig. De råd jag kan ge dig är att:¨
1. Ha ingen alkohol hemma
2. Frdeag ta inte vägen förbi systemet. Känner du sug gör något tills bolaget stänger
3. Får du sug så bota med cola och choklad eller nåt annat
4. Har du nån hobby så pyssla mer med den när suget kommer
5. Om du blir bjuden så tacka nej och var ärlig.

Vet inte om det hjälper dig. Du har ett kemiskt beroende och det försvinner på kanske 2 veckor, eller ja kanske inte försvinner utan dämpas ganska så väl.

Äppelpäppel

Hej Namnbox!
Första steget är att verkligen känna på djupet "nä nu är det nog!"...på det där riktiga bråddjupa djupet. När det liksom inte finns så många val, fortsätta mot ett säkert stup eller vända om.
Själv har jag inte druckit något alkoholhaltigt på snart två veckor, och då drack jag vin i princip varje dag, tre, fyra glas och fler på helgerna och så har jag hållit på i flera år, mängden har ökat långsamt men säkert...för tio år sen var det ett litet glas varje kväll.

När jag slutade röka för 22 år sen (har skrivit det i någon annan tråd med, väldigt bra att veta) så läste jag ett vetenskapligt resultat som blev min räddning då: det där suget då man klättrar på väggarna (abstinens) och risken för återfall är som störst håller i sig högst tre minuter per gång! Sen börjar hjärnan tänka på annat, att man är kissnödig eller måste handla eller vad som helst, och de första dagarna kommer dessa skov flera ggr i timmen men det glesar ut vartefter tiden går...efter någon vecka kommer det kanske nån gång i veckan om ens.
Nu kommer det aldrig vad gäller cigaretter för min del och har inte gjort på många år.
Detta gäller förmodligen alla beroendeframkallande substanser.

Det har hjälp mig nu, och det stämmer verkligen, man tänker på annat efter en stund:)
Idag vaknade jag och kände ett lugn i hela mig, utvilad och pigg, inte mosig i skallen och en seghet som håller i sig halva dagen.
Kände mig glad och har inte tänkt alls på A.

Kram och lycka till!

Namnbox

Tyvärr så röker jag oxå. Vill gärna sluta Men tror att det är bäst att ta en sak i tagen för min del. Det jag tycker är mest svårt det är när alla vänner ska "fest" och dom tjatar. Tänkte alltid att det inte gör något om jag dricker denna helgen oxå. Sen börjar det om på ruta ett igen. Ångesten kommer o man tänker att aldrig mer alkohol för min del. Men ändå gör man om det. Det värst är väl att jag inte minns något och börja bli rädd för mig själv.

Grattis och lycka till du med kram.