Hej allihopa!

Jag har precis kommit ur en tuff psykisk period. Det hela började när jag flyttade till en ny stad för att plugga på högskola. Efter någon månad vid mitt nya lärosäte så började jag få panikattacker, det är det värsta jag varit med om i hela mitt liv. Ville inte leva längre, jag började dricka alkohol för att fly verkligheten.

I dagsläget har jag kommit ur panikattackerna, men varje gång jag känner mig nere, stressad eller bekymrad över någonting så börjar jag dricka igen. Jag kan vara nykter en hel vecka men nästa vecka känner jag suget varje dag. Så jag börjar dricka, och jag mår bra när jag dricker. All min ångest och stress försvinner. Det är få gånger jag känner att jag mår bra, och det är just när jag har druckit alkohol.

Jag vill inte längre behöva gå till alkoholen för att må bra. Dagen efter ångrar jag att jag drack och mår bara sämre. Detta kanske är fel forum, men jag ville nog bara få ur mig detta.

Tack för att ni läste.

Stingo

Välkommen,

Du är inte alls på fel forum, här finns folk av alla de slag, med väldigt olik bakgrund. Det låter på mig som om du kanske inte kommit så långt på vägen mot alkoholism, men nog är inne på en mycket farlig väg. Väldigt många här kan intyga att alkohol är en väldigt dålig medicin, som känns bra en stund, men bara gör saker mycket värre i längden.

Får du vård för dina problem med panikattacker och ditt psykiska mående? Om inte, så är mitt bästa råd att ta kontakt med läkare, så du kan få hjälp med att börja må bättre utan a. Det finns både mediciner och terapier, som kan hjälpa. Om du redan får vård, så verkar den inte effektiv och då behöver du igen ta kontakt med vården och kolla efter hur den kunde ändras.

Du har problem, som du behöver ta tag i nu. Annars är risken stor att de blir väldigt mycket värre, när alkoholen tar allt mera makt över dig. Fortsätt gärna att läsa och skriva här med, jag tror nog att du kommer att hitta sånt som du kan känna igen. Lycka till!

Anders 48

Håller med Stingo - det här är absolut inte fel forum. Bra att du skriver! Tyvärr så är ju alkohol en av de bästa ångestlindrarna som finns - i början!!! Efter ett tag så är det inte så längre, då förstärker den bara ångesten, och förstör på så många andra sätt. Tycker också att du skall kontakta en läkare, och försöka att få hjälp den vägen. Kanske antidepressiva kan vara något? Jag vet inte. Hursomhelst, tveka inte att skriva och läsa här, det kan hjälpa till viss del faktiskt.....

seb

Jag har varit i kontakt med läkare när jag först fick panikattackerna och fick något lugnande utskrivet. Problemet med den är att jag blir för "påverkad" för att klara av vardagen. Jag ska faktiskt beställa en tid och gå dit och se om jag kan få mer hjälp. Vill verkligen inte bli beroende av a.
Tack för era svar!

Outsmarted

Hej!
Blir nyfiken på vilken annan typ av hjälp du fått utöver medicin? Terapi låter verkligen som rätt för dig!