Har haft ett alkoholmissbruk i många år. Blir mer och mer trött på detta livet. Vill naturligtvis sluta men vet inte om jag kan. Vet att det finns många intelligenta och erfarna personer här och vill be er om råd.
Positiva faktorer: har flera underbara barn. Har ett rätt bra jobb, som jag dock tyvärr blir alldeles för stressad av. Har nog ganska bra hälsa eftersom jag kunnat missbruka så länge utan större konsekvenser.
Negativa faktorer: lever ofrivilligt utan partner sedan länge.. Har inga riktiga vänner. Ingår inte i något sammanhang och upplever att jag lever i en livslögn.
Jag vill egentligen leva och tror att jag skulle kunna bidra väldigt mycket till samhället, men det blir inte så och jag ser inte hur jag skulle kunna förändra det.
Så jag fortsätter dricka för att fly.
Och jag undrar: tror ni att det är möjligt att ändra på detta och vad är den bästa hjälpen?
Vill egentligen leva men blir alltmer övertygad om att det bara inte funkar.

DetGårBättre

Sluta tvivla på om du kan. Om du inte vill sluta är dock en annan femma. Du får försöka fokusera på dig sjäkv och skapa dina ramar för att fungera så bra som möjligt. Samhället är ofta en orsak till dåligt mående men jobba med skyddsstrategier för att samhället ska få dig på fall.