Hej!

En som äntligen har insett att han problem med a och vill få bukt med det. Fantastiskt inspirerande att läsa i trådarna på sidan och hur öppna ni är med att dela med er av er situation. För min egna del så har jag haft problem en längre tid, år, men det har framförallt varit i samband med ledigheter. Så nu kommer en av mina stora prövningar för att se hur stark jag är. Fredag imorgon och ledigt lördag söndag.

Hemmet är tömt på a och planeringen ligger i att inte besöka något systembolag. Aktiviteter inplanerade hela helgen för att försöka lura hjärnan att tänka på något annat.

Inne på dag fem som nykter men inte ställd för någon utmaning så det räknas ju knappt.

Kasam

Grattis till 5 dagars nykterhet! Hur har dessa fem dagar gått, vad är det som fått dig att avstå? Tänker att aktiviteter och planer kan vara hjälpsamma medel för att undvika drickandet precis som du skriver. Hoppas på dig!

Nu har det gått 19 dagar 12h 41m 56s, ungefär, sen jag drack a. För min del så fungerar aktiviteter såsom långpromenader, en tur med bilen eller lite ps4 som tidsfördriv för att jag ska komma bort från a. Tankarna på a kommer upp hela tiden men de försvinner iväg nästa omedelbart. Idag är det fredag och idag har jag bestämt att jag ska ta "lillan" ut på en långpromenad, tända ett ljus på farfars grav för att se hälsa på en liten kort sväng hos farmor. Imorgon är det matchspel som gör att jag kommer vara upptagen under de timmar som "gröna skylten" håller öppet.

Jag verkligen älskar att läsa om alla andras kamp här på sidan. Jag kommenterar inte så mycket, inget alls egentligen, men jag står lite vid sidan av och tar ändå del av det ni skriver. Tack för att ni delar med er och sprider inspiration och styrka till oss andra.

DetGårBättre

Du har kommit förbi den värsta perioden men första månaden hjälper om att lägga om vanorna. Men släpp inte garden senare heller, för det kommer dagar då hjärnan tycker man kan skita i allt. Starkt jobbat och gött du är inspirerad!

Einar3, bra jobbat! Har du upplevt några positiva effekterna av att räkna vita dagar? Jag blir mer och mer övertygad om att ett liv med mindre A är ett bättre liv. Jag har som mål att minska min konsumtion rejält men ej avstå helt. Det är så skönt att vakna pigg och utvilad en söndag. Jag lyssnar mer på kroppens signaler och mår mycket bättre. Hoppas att du lyckas med dina förutsättningar med alkohol. Kämpa på med att räkna vita dagar.

Hej DetGårBättre!

Jag vet inte om jag upplevt värsta perioden utan det har mer varit en jämn pina där man brottas med sina tankar. Det verkar bara som att det är de viljestarkaste som segrar eller det är i alla fall vad jag intalat mig själv. Jag har inte känt av några fysiska symptom utan det har bara varit hjärnspöken som härjat. Tack för kommentaren. :)

Det som känns härligt med att räkna dagarna är att man växer med tiden på något sätt. Mitt mål är att hålla 90 dagar, till att börja med, men lite då och då har jag funderat på om det är realistiskt för mig att vara nykter så pass länge. Jag har haft funderingar på att gå och köpa mig någon vinare för vad gör väl det? Har medvetet "glömt" bort tiden så att jag inte haft möjlighet till inköp utan har därför fått klara mig utan och på så sätt lurat mig själv till att inte dricka. Detta har gjort till att antalet dagar utan a i följd börjar bli ganska så många, 22 just nu, och målet på 90 känns inte så omöjligt trots allt.

Vi fungerar väldigt olika och vi måste lyssna till oss själva för att veta vad vi vill. Jag tror inte i slutändan att jag kommer sluta helt utan dricka med måtta någon gång ibland men det kan ju vara kul att se hur länge man kan vara utan helt. För min del så tror jag inte att min serie av vita dagar kommer brytas för att jag "trillar dit", i alla fall inte som det känns nu, utan mer att jag har planerat in det som en händelse.

Kastas mellan olika känslor hela tiden. Glädje, sorg, upprymdhet, förtvivlan, stolthet.... allt mellan himmel och jord. Hur ska man läsa av signalerna man får i denna virvelvind av känslokavalkad? Det kommer nog lugna ner sig med tiden men just nu är det väldigt nyckfullt.

Stolt och stark är jag och inne på det 25:e dygnet utan min kompis och livskamrat som jag så desperat håll vid under många år. Still going strong.