I förrgår låg jag bakis efter en hemsk fylla, så jag räknar idag som dag 2. Känner mig helt mörbultad fysiskt och fysiskt. Innan jsg drack nu i veckan hade jag hållt uppe i 12 dagar. Förstår inte hur jag resorornerade när jag fick för mig att det var en bra idé att dricka ”lite” vin. Känner mig ganska överbevisad att alkohol inte är något för mig, hopps verkligen att den känslan håller i sig så jag inte lurar mig själv igen. Men sambo är utom sig av oro och jag vet inte om han orkar med ytterligare ett bakslag. Har enorm ångest och dåligt samvete. Vill inte skylla ifrån mig men jag har en vän som triggar mig att dricka, som det är nu kan jag inte umgås med henne för jag är så rädd att hon ska övertala mig att dricka förr eller senare.

Tänkte att jag skulle skriva här varje dag som en dagbok! Tänker på er alla som kämpar där ute!

I förrgår låg jag bakis efter en hemsk fylla, så jag räknar idag som dag 2. Känner mig helt mörbultad fysiskt och fysiskt. Innan jsg drack nu i veckan hade jag hållt uppe i 12 dagar. Förstår inte hur jag resorornerade när jag fick för mig att det var en bra idé att dricka ”lite” vin. Känner mig ganska överbevisad att alkohol inte är något för mig, hopps verkligen att den känslan håller i sig så jag inte lurar mig själv igen. Men sambo är utom sig av oro och jag vet inte om han orkar med ytterligare ett bakslag. Har enorm ångest och dåligt samvete. Vill inte skylla ifrån mig men jag har en vän som triggar mig att dricka, som det är nu kan jag inte umgås med henne för jag är så rädd att hon ska övertala mig att dricka förr eller senare.

Tänkte att jag skulle skriva här varje dag som en dagbok! Tänker på er alla som kämpar där ute!

Vad klokt av dig Ångestmoln att börja skriva dagbok här. Det blir viktiga reflektioner om motgångar och lyckanden.
Grattis till dag 2! Du verkar medveten om vad som hjälper dig och stjäler dig gällande den förändring du har bestämt dig för. Superbra!

Önskar dig en fin Lucia!
/Carina
Alkoholhjälpen & Anhörigstödet

Känner mig äntligen lite piggare idag, har varit hos min psykolog och fått lite strategier för att stå emot mina impulser. Är egentligen aldrig sugen på alkohol men får som nån slags impuls att det vore bra att dricka. Första glaset får jag liksom tvinga i mig, ändå fortsätter jag. Känns som att det ibland går så bra men sen ”smäller det till” och jag inte vet vad jag gör. Vet att jag inte kommer att känna något behov av att dricka på flera veckor nu men att det successivt kommer komma tillbaka, att jag tror att det är en bra idé. Känner mig lite hopplös....

Jag har inte druckit något idag heller. Känns bra, vet dock att känslan att vilka dricka troligen inte uppstår förrän om si så där 2-3 veckor... nervös för hur jag ska hantera det. Just nu är det enbart skönt att vara nykter

som händer om 3-4 veckor vet du inget om ! Att oroa sig i förväg är som att betala ränta på ett lån du inte tagit än.
Ett bra knep jag fick som avskedspresent av min terapeut var att varje morgon ta ett beslut om att just idag ska jag inte dricka oavsett vad som än händer. Dvs En dag i taget !
Och att inte ta det första glaset !!

Bra kämpat med de nyktra dagarna! Adde slår verkligen huvudet på spiken tycker jag. Jag försöker att inte ha nån förväntansångest utan se till vara i nuet så gott det går. Nu kämpar vi på för en vit helg, ha det så bra!