LoloK

Följande är min lista på fördelar och nackdelar med att dricka alkohol.
Fördelar:
Den njutning jag får av att svepa några glas vin. Gärna snabbt.
Nackdelar:
Skuld
Skam
Jobbigt att smussla och smyga
Jobbigt att planera inköpen
Tungt att bära
Fruktansvärd ångest dagen efter som gör att jag måste fortsätta dricka
Oro för hälsan
Dyrt
Alkohol gör att man känner sig ofräsch
Jag sviker min familj
Svårt att gå ner i vikt (jag gillar nyttig mat och motion när jag inte dricker plus att det är kalorier)

Jag kan säkert komma på många fler nackdelar men bara en enda fördel. Ändå är det så svårt. Jag har varit på AA möten denna vecka och läst en hel del här. Idag börjar mitt helt nyktra liv och denna gång ska det gå. Kramar
Jag isolerar mig

Nackdelar:
Man blir ful på alla sätt
ångestfylld
tappar koncentration
Spenderar onödiga pengar
Skadar hälsan på kort och lång sikt
Riskerar att förlora viktiga relationer
Man ångrar aldrig att man varit nykter men man ångrar alltid en fylla

Finns säkert massa mer negativt med alkohol men det är här kommer jag på på rak arm

Positivt:
Tillfällig ytterst kortvarig ångrstlindring och verklighetsflykt

Fördel: Allt går långsammare och det blir tystare och mer fokuserat i huvudet (gäller i början av berusningen, sen efter 5-6 öl ser jag inga fördelar bara demonen som vill ha mer).
Nackdelar: (förutom vad ni sagt)
Inte köra bil.
Kontrollförlust.
Inte bara oro för hälsan utan faktiska hälsoproblem inkl. förhöjd cancerrisk.
Ojämnt humör och känsloliv.

Att göra listor på fördelar med nykterhet..Så gjorde jag också..Sen jämförde jag med andra beroenden, som droger, värktabletter, osv..Skillnaden är substansen och tillåtenhet. Annars är det ju våra hjärnor som blir beroende. Det är därför vissa delar av hjärnan säger drick, bara lite osv. Medans vårt sunda och tillfrisknande jag säger ”tänk på konsekvenser” Bra jobbat?

LoloK

Tack så mycket! :) Jag har nog aldrig själv sett det som en sjukdom innan jag började läsa här, samt gå på AA-möten. När jag hör vad andra berättar så känner jag igen mig och förstår att det är en sjukdom men denna gång har jag bestämt mig för att tillfriskna. Kram