Börjar trevande...Dag 1. Känner mig sjuk, har försökt sluta vinandet många gånger det senaste året eller två. Nu ska jag sluta, inte trappa ner utan sluta. Inget mer, utan Stopp!

Det senaste året (skrev först månad, sen halvår och nu året... man tappar tidsuppfattning...) har jag sagt att jag måste ta tag i drickandet. Är lätt uppe i 1-2 flaskor vin om dan. Blir äcklad av mig själv när jag läser mina egna ord. Jag sköter ju jobb o hem ändå, börjar direkt efter jobbet och slutar vid 22-23. Blir inte störig utan upplever mig själv glad o uppsluppen, tills nästa morgon då man mest förmodligen inte borde köra bil men gör det ändå till jobbet. Vaknar o lovar att jag inte ska dricka ikväll, men kl 16 är de tankarna som bortblåsta, hem o sen är cirkeln sluten. Jag mår ju inte bra!!! Ont i magen för jämnan, magkatarr, sura uppstötningar, 15 kilo för mycket, ont i leder! Skärpning, klart att de flesta problemen beror på alkoholen. Jag kan inte gömma mig bakom olika problem som funnits i livet, tex det är okej att ta ett glas vin för att varva ner, för att jag är arg på mitt ex eller jobbig dag på jobbet. Så ser ju livet ut! Det är bara att inse: jag är beroende av alkohol, av lugnet o glädjen det ger mig för stunden. Men efteråt skäms jag ååå, jag som har så fina barn och jag som funnit kärleken igen och jag som har ett bra jobb. Oj det finns så mycket att skriva och få ur systemet. Jag måste sluta dricka och sluta skämmas för den jag blivit! Jag vill vara stolt och glad, framför allt Glad!

Välkommen hit!

Du har alla bra argument för att inte dricka. Du vågar erkänna att alkoholen står i vägen för den du vill vara.
Då har du kommit långt och har alla möjligheter att nå ditt mål:
Att sluta dricka alkohol!

Så många här på forumet som intygar vilken underbar vändning livet tar när man väl har bestämt sig!

Styrka och lycka till dig! ??????

Kramar
???

Jag behöver pepp och stöd ...ikväll är jag ensam hemma, längesen sist. Den tuffa attityden och motivationen sjönk när mannen o dottern körde hemifrån... direkt när dörren stängdes tänkte jag starta musik och korka upp en skumpa som blev över från nyår... och en tom känsla uppstod när jag kom på att jag gjort slut med A... Så känns det, som att förlorat någon. Sorgligt. Svårt att vara positiv. Ska ta en dusch o en kopp te och försöka komma i säng tidigt...

Det är svårt som tusan, man känner en saknad efter alkohol och en viss förtvivlan över utsikten att aldrig mer kunna vara glad eller njuta. Men efter en kortare period av nykterhet börjar de positiva effekterna märkas, både fysiskt där muskler, leder och mage mår bättre, samt psykiskt där man av och till börjar se ljusglimtar och framför allt kunna resonera mer vettigt med sig själv. Sedan är det mycket upp och ned, suget kommer tillbaka och får kämpas bort. Ta en dag i taget utan att sätta upp några mål om nykterhet för evigt eller ens en särskild period. Sedan gäller det att fylla livet med annat för att finna den sanna glädjen som inte inducerats av berusning och är lika flyktig som en dröm. Jag önskar dig all lycka till!

mina kinder... va har jag gjort med mig själv???
Hur kunde det bli så här?
Fan fan fan!
Jag önskar och vill aldrig behöva dricka mer men vet inte om jag vill känna alla känslor. Lättare att bara ta ett glas o njuta av lugnet som blir, där o då.... Så lätt att glömma ångesten som kryper på vid 3-4 när jag vaknar efter fyllan o inte kan somna om...
Nä, duschen o te!
Tack för att ni finns o peppar! ❤

Jag har mest vänt o vridit mig inatt, vaken o i ett ovanligt "piggt" läge. Bestämde mig för att stanna hemma från jobbet ytterligare en dag. Vill inte utsätta mig för stressen och plikten, vill landa lite i livet utan A. Jag varvar ofta ner med ett glas vin direkt efter jobbet och sen är det igång. Längtar hem, till det... obehagligt! De vet ju inte mina problem på jobbet o stöttar inte alls kollegor som är hemma sjuka, så tonen i svaret blev den väntade. Jaha, ok, vad fattas dig då??? Okej, jaja...

Igår mådde jag så dåligt att jag fortsatte tro att det var dag 1 fast det var 2 och idag blir det 3! ? Det är ju grymt! Nu ska jag bara ta mig igenom helgen och sen är det ny vecka igen! Puss o kram // Grönablad?

Känner igen längtan när man i slutet av dagen upplever suget hem till boxen som står där och väntar på mig. Åh vad jag vill sätta mig ner med ett glas vin nu. Jag har ofta med mig arbete hem och många gånger blir jag mer kreativ i mina tankar efter ett glas vin eller två eller en flaska eller mer...
När man inte har fullt upp på jobbet så går tankarna på planeringen av vad man ska dricka? Har jag tillräckligt hemma? Måste jag förbi bolaget? Vilket bolag var jag senast på?
Så sjukt att man ens ägnar tankar till detta, att man tillåtit sig själv att låta Alkoholdjävulen styra över mitt liv!!! Sjukt, mycket sjukt!!!

Hur går det med abstinensen?

Kram PimPim?

Som du kämpat o kämpar! Må Lyckan stå dig bi! ❤❤❤
Hoppas du fått sova lite inatt o att du kan vila idag.

Abstinensen har varitbde semarte dagarna yr, huvudvärk och märklig molande ömhet som vandrar o kommer o går, mest på vänster sida som strömande värker ner mot skinkan och lårets utsida. Öm i svanken? Någon som känner igen sig?
Tänkte att jag skulle om 1 månad eller så, gå o få lite prover tagna. Någon som har erfarenhet av hur länge man ska vänta, man vill ju ha positiva svar... ??
// ?

... i ländryggen här med ischiaskänsla. Känns som jag har träningsvärk i hela kroppen och stapplar som en gammal tant så fort jag ska ta de första stegen efter stillasittande. Det har också blivit kallare ute och detta väderomslag påverkar alltid mina muskelfästen i kroppen. De är riktigt irriterade nu. Har en massage inbokad om 1,5 vecka och den är mer än välkommen. ✨??✨

Jag undrar också över dessa prover. Brukar de vara standard när man genomgår en hälsokontroll? Jag var orolig flr det därför gjorde jag aldrig någon när jag fyllde 40... dumt! Skämds ju nått så in i vassen för den position jag satt mig i men jag har bara mig sjölv att skylla och det är bara jag som kan förändra det!

Kram PimPim?

prover tagna för nått år sedan och minns hur jag bad för mig själv att hoppas de inte märker....
Sjukt, bättre om de gjort det och tagit mig på bar gärning! Konstigt med den där smärtan, om det skulle vara levern borde det väl sitta högre upp? Njurarna? Fast det är bättre idag! Tror oxå att det jag ätit kanske påverkar, försöker köra lite mer LCHF-stuk!
Igår kändes det så ensamt utan A och idag känns det bättre, ingalunda på topp men bättre. Positivare tankar, nu kan vi hälsa på vänner utan ursäkter, vi kan inte komma hem om båda dricker o dricka ville jag ju, helst hemma i min trygga vrå. Inte har jag behövt hitta på ursäkter heller för att dricka på en fredag o lördag. Det har varit accepterat, jag blir ju sällan dryg.
Tänk att kunna sätta sig i bilen o sticka ner till affären för att man blir sugen på något! Det var längesedan det hände ??
Kram till er alla och vi kämpar tillsammans mot samma onda FAAN! //?

Aliceiunderlandet

Hade också otroligt ont i svanken dag 1-2, nu bara nacken. Har undrat vad det skulle kunna vara, en värk som flyttar runt..
yrsel har jag också haft mycket av - det är som att komma ur ett moln när det går över.

Kämpa på - är på slutet av dag 4 nu. Det går i vågor men när första euforin kommer gäller det att kämpa fram och när ångesten kommer - kämpa ännu hårdare.

Levernvärdena brukar se bra ut mellan 4-6 veckor med god kost och motion (vad jag läst).

A

Hej på er! Heja dig Aliceiunderlandet o tack för kommentar. Härligt att komma in o läsa att det finns de som bryr sig! ?Kvällen igår gick hur bra som, te och bubbelvatten, haha längesedan jag drack sååå mycket vatten.
Men vansinnigt pigg, kom inte till ro för att sova, krypningar i ben, jätteobehagliga, och somna inte innan 1.30. Men vaknade 8 och var pigg och inte bakfull!!! So jävla najs!
Fortfarande öm i svank o höft som kommer o går, men ingen huvudvärk.
Snart frukost och en helg utan planer framför!
Dag 4!!!! ???//??

Böljade man i sig lika mycket vin varje kväll? ? Nja men under sena dagen och kvällen ihop blev det ju ofta två flaskor! Helt jävla sjukt!
Tack för vatten, te och kaffe!

Kram PimPim?

Kvällen gick bra igår och förmiddagen, men efter 12 så knöt sig magen. Jag sa nått icke genomtänkt till dottern, 16 år och tog tillbaka det och sen gick hjärnan o det dåliga samvetet igång. Hon hade glömt det efter 1 min men jag mådde skit, bad om ursäkt o hon hade inte uppfattat det som kränkande. Puh, men jag... sen kom exet o hämtade henne för kalas, knöt sig i magen igen och gick för att ta ett glas vatten och ser mot vinhyllan o faaan, där bland gamla glöggflaskor ligger en flaska rött som maken förmodligen köpt i veckan utan att nämna det. Ååå, nu är det tufft!!!
Han tycker inte att jag har problem men stöttar mig i ett liv utan A men har nog köpt denna inför förra helgen eller så har jag inte sett den...
Jag kunde ju hälla ut den, så kan den inte locka mig mer.

Nu ska jag andas och klara detta!
Icke så tuff nu...// ?

...tankar om det! Bra! ??✨ En vinst om du orkar stå emot! ? Man behöver inte alltid vara stark! Prata med din man om att du hittat flaskan och att den ger dig ångest, så han blir medveten om ditt begär. Det är mitt lilla råd till dig idag! ?
Och grattis till dina 5 dagar! ??☀️

Kram PimPim ? - kaffekärringen ☕️

8 dagar, det känns så skönt, jag sover bättre, men inte bra än. Vaknar vid 4 o hjärnan snurrar med tankar, främst jobb.
Provade att lägga vårt tunga överkast på mig inatt som extra tyngd o faktiskt kändes det bättre. Positivt!

Jag känner att jag skulle vilja lägga mer tid här o hinna läsa o kommentera andras inlägg, peppa och peppas. För att se och läsa, få tips om hur man håller sig i "schack" men tiden räcker inte riktigt till och jag har inte tillräckligt med egentid att förfoga över. Familjen behöver mig och jag dem... men jag är lite rädd, för jag märker på mina tankar att för varje dag som går så känns det lättare utan A men att jag intalar mig att i kväll hade det varit okej med vin, jag har ju klarat sååå många dagar redan. Puh puh, önskar att jag är klar i tanken när A- hjärnan övertalat det nyktra sinnet att ta ett glas.

Kram till er alla!
Tufft att vara nykter en onsdag...
//?