Minil

Har suttit och läst så många av inläggen här och har både gråtit massor och skrattat lite.
Efter ca 5 års hårt drickande lyckades jag ta mig upp ur helvetet som beroendet är och var nykter i 2 år och 3 mån.
I september hände dock tyvärr något i mitt liv som fick mig att totalt tappa fotfästet igen. Har sedan dess druckit varje dag... Vill dock inget hellre än att komma tillbaka till ett nyktert liv. Mådde så otroligt bra av att vara nykter. Slippa vakna med ångest, kunna göra allt det där som man egentligen vill göra men inte kan när man dricker, att kunna njuta av livet på riktigt. Åh! Vad jag saknar den friheten och önskar så att kunna bryta denna onda cirkel jag är i nu.
Får så mycket inspiration av att läsa inläggen här. Är glad att jag hittade hit!

Nejlika

Välkommen Minil, jag är också helt ny här, men känner som du att jag får massor av inspiration här.
Jag är på dag 4 men längtar också precis efter samma, göra allt det där som man skjuter upp, undviker eller är för trött för att göra när man dricker. Leva på riktigt igen, och känna styrkan i att ta sig över hinder som dyker upp utan att sträcka sig efter flaskan. Vill hitta bättre sätt att ta mig igenom kriser och vill hitta tillbaka till mig själv igen. Önskar dig stort lycka till och snart en god natt!

Minil

Hej Nejlika! Tack! Ja det är en ny känsla för mig att läsa alla inlägg som exakt beskriver det jag själv har gått och går igenom. Man känner att man inte är ensam.... Vad härligt att du tagit steget och påbörjat nyktra dagar! Hade sex nyktra dagar för ett par veckor sen, men tyvärr föll jag tillbaka. Ja det är en underbar känsla när man kan möta livet nyktert! Det finns ingen härligare känsla än när man kan besegra beroendet och hitta sig själv igen. Det är bara galet att det ska vara så svårt! men på nåt sätt ska det gå, jag har lyckats tidigare så jag vet att jag kan. Önskar dig också stort lycka till! Kämpa på!!!

Fibblan

Jag säger som du:

Du har lyckats tidigare!
Du vet att du kan!
Du kan och ska bli fri igen?!

Det är en sjuhelvetes resa, det vet du. Men den är inte omöjlig. Det vet du också!

Styrkekramar/Fibblan ?

Nejlika

Jag har också börjat om flera gånger med mina försök, men jag har försökt att i efterhand ta lärdom om varför det inte funkat, och jag har oftast hittat en orsak. Man får lära sig av det och ta nya tag, och lär man sig inget vissa gånger så får man ta nya tag ändå. Som du säger, finns inget härligare än att hitta sig själv igen. Längtar dit.
Precis som du säger- du har lyckats tidigare, du kan lyckas igen. Vi kämpar på ❣️

Minil

Ja, det är bra att analysera och ta lärdom om vad det är som gör att man trillar dit osv... Tyvärr känner jag att ALLT triggar mitt sug efter att dricka. Har tusen anledningar... men nu har jag bestämt, att idag ska bli dag ett! Mådde vansinnigt dåligt inatt och har precis lyckats komma ur sängen. Vill aldrig, aldrig må så igen. Enda bra med det är att det inte ens fanns på kartan att ta sig iväg och köpa nåt till kvällen.
Nu sitter jag här och känner mig såå taggad på att klara kvällen också. Vill vakna imorgon och känna YES jag klarade det, nu är jag på dag två.... men så fort man börjar må lite bättre så kommer suget smygande och de förrädiska tankarna att bara unna sig en öl eller två på nån mysig pub...
Men min kropp skriker verkligen nej!!! Jag vill inte, orkar inte ha mer alkohol i min kropp. Funderar på att gå ut på en jättelång promenad och sen förhoppningsvis kunna lägga mig tidigt.
Minut för minut!
Hur många dagar är du på Nejlika? Ja vi får kämpa, finns inget annat alternativ!?

Vinoholist

Verkligen lycka till! ? Alkohol borde ha blivit olagligt för länge sedan, precis som droger.
Hade det inte varit så lättåtkomligt hade många av oss inte hamnat här.
Känner igen känslan, medan man mår skit (bakis) vill man inte dricka. Sedan när man mår bättre kommer suget och rastlösheten.

Jag har bestämt mig idag för att trappa ner. Har så svårt för att stå ut med suget och ångesten när man slutar tvärt. Har ännu inte druckit något idag. Ikväll blir det bara den mängd jag bestämt!!

Hoppas du klarar kvällen utan större problem och fortsatta nyktra dagar, det blir bara bättre och bättre ju längre man håller ut! Kram ?

Nejlika

När du säger att allt triggar dig, är det även så när du vart nykter och är över den värsta abstinensen? För när man är i en svacka och dricker för mycket så är jag likadan, allt triggar upplever jag. Men när jag verkligen är motiverad att sluta och vart nykter ett tag så har jag kunnat hitta mönster i vad som får mig att trilla dit igen, det är de stunderna jag menar. Men detta är inget som passar att analysera när man går igenom den värsta abstinensen. Så jag förstår att det inte är något du vill eller behöver tänka på nu ❣️

Hoppas du orkade med den där promenaden och tar dig igenom natten. Imorgon känns det värt det!

Jag är på dag 6 och börjar känna humöret stiga något. Det värsta är över.
Vi kämpar på ?

Minil

Jag förstår vad du menar Nejlika. När jag hade varit nykter i ett år och kommit över all abstinens och allt sug upplevde jag inte att det fanns nåt som triggade suget längre. Jag kunde sitta med folk som drack och oavsett om jag var glad, lite nedstämd, uttråkad eller på partyhumör så kände jag inget sug efter A.. . TILLS jag hamnade i en riktig livskris, med seperation, sorg och ångest. Det var då suget slog till, helt enkelt för att jag kände, Nej! Jag orkar inte känna denna smärtan mer. Jag vill bara försvinna in i bubblan, bedöva själen och eftersom A är ett väldigt effektiv bedövningsmedel så var det kört igen efter första flaskan.
Dock är jag där nu att mitt liv är på väg att totalt rasa ihop om jag inte gör nåt år drickandet NU! Hälsan, ekonomin, jobbet, min psykiska hälsa...
Så jag är SÅ glad att jag tog den där promenaden igår, istället för puben! Hade en väldigt tuff abstinens-natt men är så glad idag att jag kunde vakna och säga: YES!!! Jag tog mig igenom dag 1, nu har jag börjat klättra!!!
Härligt att du är på dag sex! Fortsätt kämpa!!!??

Vinoholist, tack! och håller verkligen med dig! Alkohol borde inte vara lagligt....och du vet vad som funkar för dig. Håller med om att det är väldigt tufft att sluta tvärt... För min del är det nog ändå det som är bäst, då jag ALDRIG håller mig till den mängd jag bestämt, har försökt trappa ner i två veckor nu men inte lyckats, så jag var tvungen att bara ta tjuren vid hornen och ta smällen. Önskar dig stort lucka till också!! ?

Nejlika

Jag kände exakt samma, att mitt liv skulle rasa ihop om jag inte gjorde något i tid, och det var inte en dag för tidigt för mig att bestämma mig.
Blir oerhört imponerad av dig som ändå haft ett år av nykterhet i bagaget, då har du säkert lärt dig en del knep som kan stötta i din nya kamp för nykterhet. Mitt längsta sedan tonåren utan alkohol är endast en månad. Men sen har jag egentligen inte riktigt gett mer än det ett ärligt försök. Det hoppas jag kunna göra nu.

Stor eloge till dig att du tagit dig in i dag två och att det blev en promenad istället för puben igår ???? Kämpa på!