von_oben

Första fredagen utan alkohol. Är orolig nu för hur det ska bli i eftermiddag efter jobbet. Inte för att jag bara druckit på fredagar (om det vore så väl vore jag inte här) utan för att det är en speciell stämning på fredagar. Det är mysigt att åka till systemet. Så inbjudande det lyser upp i mörkret i den lilla staden jag bor i, man träffar lite bekanta och växlar några ord och önskar god helg. Sen hem med vinet och laga god mat, sedan däcka i soffan när fru och barn har gått och lagt sig, vakna med huvudvärken från helvetet på lördag och inte vilja / orka göra nånting.
Det sista jag drack var förra fredagen, då köpte jag en 70:a Gin och drack med Tonic. Drog i mig hela flaskan, kände knappt av det och det var inte speciellt gott, den första GT:n var god med is och citron i, sen blev det mest gin i glaset och blev mest dåsig ,det smakade galla om ginet tyckte jag.
Har varit SÅ nära att åka till systemet under veckan, i måndags kväll parkerade jag utanför men åkte hem och tränade på frugans träningsmaskin, tis, ons och tors har jag lindrat suget med att ha tagit skogspromenader i kylan och mörkret, rätt så krispigt faktiskt.
Mornarna har varit helt underbara, ingen huvudvärk, sovit bra, ingen nojja för att köra bil och åka in i nykterhetskontroll, pigg på jobbet, har jobbat hemma några dagar inte för att jag måste pga föregående kvälls fylla utan för att jag har velat. Möjligheten att jobba hemifrån är både min vän och fiende. Fiende på det sättet att den underlättar att dricka kvällen innan och slippa köra bil på morgonen.
Men som sagt, jätteorolig för fredag idag. Systemet i den stora grannstaden har öppet ända till 20 och dit är det ganska nära. Jag upplever det som att suget minskar när jag vet att systemet är stängt. Jag har nämligen inga kontakter som har hela garaget fyllt med vin och öl från Tyskland, så jag har under min 25-åriga alkoholkarriär fått förlita mig på statens öppettider, vilket ju är bra i sammanhanget.
Så .. har ni andra också extrajobbigt idag och hur tacklar ni det, jag önskar jag kunde snabbspola tiden fram till 20.01 och imorgon vill jag att klockan ska slå 15.01. Det vore helt underbart. Det värsta vore om min fru ringer när jag är på väg hem sen och undrar om jag kan köpa en flaska vin, då är det kört. Då köper jag en box, en flaska sprit och några 7.2:or.
Jag vill fortsätta att uppleva dom här helt underbara mornarna.
Finns det nån annan här som brukar jobba hemifrån bara för att ni är bakis?

Jag skulle kunna uppdatera min tråd efter kl 15 imorgon, då vet jag om jag klarat helgen.

Jag jobbar hemifrån minst 1 dag per vecka och tycker det är underbart skönt att slippa trängas i Stockholms lokaltrafik. Här finns det typ ett bolag i varje buske. Har minst 10 st bolag inom en radie på 10 km som jag brukade besöka. Valde olika för man vill ju inte bli igenkänd. Jag började min förändrings resa mot ett mer hälsosamt liv med mindre alkohol i septermber förra året. Innan dess brukade jag ALLTID passa på att ta en fylla kvällen innan dagen jag skulle jobba hemma. Mitt dryckes mönster såg ut typ så här: Torsdag besök hos systembolaget för att handa inför helgen. Väl hemma så brukade jag vilja smaka en bira. Det brukade sluta med att helgens alkohol förbrukades redan på torsdag. Jobbade hemma fredag och fyllde på förrådet så jag runt kl 15 kunde sprätta min första bira. Lördag ofrivillig sovmorgon och vakande sliten efter två dagars drickade. Men va fan det är ju lördag och då ska man dricka vin, vilket jag även gjorde. Snittade alltså 3 dagar per vecka med alkohol i form av bira och rödtjut. Vid semester och andra ledigheter blev det ännu mer A.

Nu har jag ändrat mitt beteende så jag jobbar för det mesta hemma tisdagar och alkoholen har jag bytt ut mot bubbelvatten och kaffe. Jag har trillat några gånger sedan i september men har väldigt många vita dagar i bagaget. Mår helt klart mycket bättre utan alkohol och känner inte alls för att dricka längre. Har fått enormt bra stöd här inne på formumet av att läsa andras berättelser och inser att vi är många som kämpar med samma problem.
//Mrx

von_oben

Underbart att lösa, Mrx, att det har gått så bra! Jag dricker bubbelvatten just nu och jobbar, päronsmak. Jättegott, tänker jag mig att det är.

Vad synd att du inte orkade hålla det mål du hoppades på. Det kommer gå bättre och bättre.
Det är ett ganska långsamt forum, man får ligga i och skriva mycket för att få svar. Jag förstår om du känner dig ensam.
Hoppas du får sova inatt och orkar vara snäll mot dig själv.

Fibblan

Fick en klump i magen när jag läste ditt inlägg.. det är klart att du där och då, kände dig besviken och ensam..?
Så ledsamt och så tråkigt..
..minst sagt.

Nya tag idag, imorgon..(?)
eller när du känner att det är läge..

Scrollade upp och såg att du fick svar på ditt första inlägg ca 20 minuter efter du skrev ditt första.. och det är faktiskt rätt snabbt här.. det är långt ifrån alltid man får så snabba svar, och precis som "Denhärgången" beskriver, så får man "ligga i och ligga på" om man behöver hjälp och stöttning i ett tufft läge.. och utan att låta för hård, utan mer som ett tips till en annan gång om du vill fortsätta, och ge forumet en chans till, så kan det vara idé att skriva innan, man sätter glaset till munnen..
Menar verkligen inte att låta dryg (?), men det var ändå 11 timmar som förflöt där igår, utan att du var inne och skrev vad du våndades med..
Det finns många i din sits, och det finns många kloka och erfarna människor som kommit längre på sin resa s.a.s, men ingen av dem är tankeläsare..

Om du vill ha stöttning och pepp i stunden, när du vacklar och velar, så skriv!! Skriv,skriv,skriv - i din egen tråd, i andras!
hur ska vi annars förstå och veta..

Hursomhelst och oavsett vad du bestämmer dig för vill jag önska dig lycka till på din resa mot att förändra ditt drickande. Hoppas du tar den hjälp du behöver och som finns att få, vare sig det är här och/eller via vårdcentral eller beroendemottagning.

Kram/
Fibblan ?