Allterbra

Men funderar på att gå dit i morgon, om jag vågar ?
Nån annan kan säkert berätta lite ?

Hej, jag hoppas att detta blir rätt, inte helt solklart hur man startar en forumtråd..

Jag har just sökt hjälp via företagsvården för mina alkoholvanor. Bland det första som kom upp var AA-möten som stöd.
Av det jag läst på AA:s egenhemsida och lite kommentarer på annat håll verkar det finnas ganska starka inslag av något slags religiositet / andlighet. Det skrivs om "Gud som vi uppfattar honom" och "Högre väsen".

Jag är övertygad ateist, tror inte på något högre väsen och har aldrig bett en bön i mitt vuxna liv och har inte för avsikt att ändra på detta. Dock inser jag att jag måste ändra mitt beteende om jag inte skall gå under både fysiskt och psykiskt.

Är det någon som har erfarenheter av AA-möten och vill dela med sig av sina erfarenheter? Input, please!

Schyman är övertygad ateist. Hörde en rätt kul grej, när man intervjuade henne. Hon hade förstås svårt för Gud i programmet, men bytte ut det mot Gudrun! Det finns inga krav som helst på att tro på Gud, utan det handlar om andlighet. När jag varit med i AA har jag haft gruppen som den andliga kraften, en kraft starkare än bara jag. Det funkar hur bra som helst, så du kan lugnt testa AA. mvh Fenix

Femina

Hej Onkel F
Inga problem. Det där med "Gud" eller sådan du uppfattar honom är det sista du behöver bekymra dig om. På AA finns bara människor, precis som du, med en önskan om att klara livet nyktra, så långt som det går. Gå bara dit så löser sig resten. Lycka till!

Hon är också feminist. Om Gud är en kvinna måste hon självklart heta Gudrun!

Tyvärr är det just det här med religiositet / andlighet som gör mig tveksam. För mig är det lite av samma sak.
För mig finns det ingen kraft starkare än jag i det här sammanhanget. Det är bara jag som kan välja om jag skall öppna korken eller inte. Den heliga treenigheten består av Me, Myself and I. Jag har mycket svårt att förlita mig på andra. Kan möjligen vara därför jag sitter i sk...n.

Missförstå mig inte, jag är mycket tacksam för era kommentarer. Det är bara det att jag fortfarande är inne i något slags stadium av förnekelse och söker en anledning till att skaffa mig negativa förutfattade meningar för att slippa gå. mvh Onkel F.

Jag är precis som du ateist och gillar inte heller tanken på högre väsen. Jag har endast besökt ett AA möte i mitt liv och det är mer än 10 år sedan. Fick inga bra vibbar alls. Tror dock att AA möten kan se olika ut i landet. Har hört att många gillar AA och de fått mycket hjälp av dem. För min del handlade det om att verkligen inse att jag drack för mycket. När jag väl gjort det och började hänga här på forumet kom förändringen. Har dragit ner rejält på min konsumtion och insett hur mycket bättre jag mår utan alkohol. För mig har hälso vinsterna inneburit att jag vill fortsätta min resa mot ett hälsosammare liv.
/Mrx

är ateist och jag har inga som helst problem med ordet Gud i texten. Inte heller har jag problem med att vi avslutar aa-mötena med att gemensamt läsa Sinnesrobönen. Den innebär så oerhört mycket mer viktigt för mig som alkoholist än att hänvisa till Gud och den används för att uppnå förståelse hur vi ska agera i många andra sammanhang.
Ge det en chans genom att gå dit några gånger och kanske testa olika grupper.

Jag har inga som helst problem med att inse att jag har ett missbruk. För att komma i kontakt med företagshälsovården på min arbetsplats måste man gå genom närmaste chef. Jag bad honom ta kontakt med dem. Ett sorgligt konstaterande är att mängden vin jag dricker på en vecka är nog för att golva en oxe. Jag behöver hjälp.

För knappt 8 år sedan gick jag på Antabus-behandling kombinerat med samtal med en kurator under några månader hos Beroendemottagningen. Därefter var jag helt nykter i 2 år. Tyvärr drabbades jag av något slags hybris och trodde att jag skulle kunna dricka "normalt" igen. Är det någon som kan gissa hur det gick?

Jag tror att jag behöver ett kontinuerligt stöd i form av samtal för att lyckas vara nykter efter den stundande behandlingen. AA är det enda som föreslagits mig, därför har jag skapat tråden. Är det någon som känner till något alternativ?

Adde: Jag har inte heller några problem med ordet Gud, det är vad ordet symboliserar jag vänder mig mot. Jag hade ingen aning om avlutar med "Sinnesro-bönen". Man läser inte en bön, man ber den. Det innebär att man med nödvändighet måste tro på någonting "högre" enligt mitt sätt att se på saken. Det är där Gud kommer in.
Jag vägrar hyckla. Jag skulle känna mig mer bekväm med att ta mötesdeltagarna i hand och tacka för ett gott samtal och stöd. Icke desto mindre har jag den yttersta respekt för din ståndpunkt och är tacksam för det du skrivit.

Femina: Ingenting bara löser sig. Det krävs vilja, kraft och beslutsamhet för att få en förändring till stånd. Ingen kan sluta kröka åt mig, jag måste göra det själv. Jag hoppas att det i övrigt är som du skriver. Jag är tacksam för ditt inlägg.

Allterbra: "Funderar på att gå dit imorgon om jag vågar". Vågade du, eller var det bara ett försök att peppa mig? Jag hoppas du vågade!

Många ord, mina damer och herrar! Lokala AA har ett öppet möte nu på söndag, Om jag kan hålla mig nykter och samla ihop tillräckligt med mod skall jag försöka ta mig dit. Det verkar trots allt inte som om de bits.

Allterbra

Nä det va meningen att jag skulle gå dit själv, men jag va alldeles för trött och i dåligt skick efter ett år på fyllan. Har druckit minst lika mkt som du varje dag. 22-28folköl har det legat på ?
I kväll är det vatten som gäller och nästa vecka finns det nya möjligheter till möten och annat!

Allterbra

Nä det va meningen att jag skulle gå dit själv, men jag va alldeles för trött och i dåligt skick efter ett år på fyllan. Har druckit minst lika mkt som du varje dag. 22-28folköl har det legat på ?
I kväll är det vatten som gäller och nästa vecka finns det nya möjligheter till möten och annat!

Jag är inte intresserad av någon tävling om vem som har krökat mest. Säger 1960 någonting till dig? Vad fan är "Folköl"?

Jag är inte intresserad av någon tävling om vem som har krökat mest. Säger 1960 någonting till dig? Vad fan är "Folköl"?

.. men tror inte att det var menat som någon tävling ;). Mer, jag är precis ute på samma hala is som du.. 1960, va? Jag kanske är korkad, men fattar nada.

Onkel F, tänk att du var nykter i 2 år.. 730 dagar... det är grymt bra... hoppas du kan hitta tillbaka.

Kram

Allterbra

För att du poängterade det.
Det år absolut ingen tävling, jag ville bara försöka att säga att vi båda har druckit mkt och vi båda är lite nyfikna på AA.

Jag är uppriktigt ledsen för mitt senaste inlägg. Man tänker inte riktigt klart när man tömt merparten av en BIB vin!
Jasmine, du skall absolut lägga dig i, varje reaktion blir som en liten vänlig knuff i rätt riktning.
Allterbra, detsamma gäller för dig. Jag ber om ursäkt för mitt fyllesvammel. Det borde finnas alkolås till datorer...

Jag har (nästan) bestämt mig för att gå på söndagens möte med den lokala AA-gruppen. Skitläskigt! Men det är bara att ta ett djupt andetag, sluta ögonen och luta sig framåt och låta kroppen falla. Kanske någon tar emot mig, kanske jag kraschlandar. Vi får se.

Allterbra

Då lovar jag att gå på tisdag :)
Så kan vi ses här och berätta fördelar och nackdelar med mötet!

(Säger en som aldrig skulle våga;)). Ser fram emot en rapport om hur det var imorgon.

Kram och godnatt...

PS. Allterbra.. det var precis så jag uppfattade det, att du menade att ni båda har druckit en del. Ser fram emot en rapport även från dig... på tisdag;)

Då var det avklarat. AA-mötet. Jag lever fortfarande. Några reflektioner: Jag har aldrig hört ordet Gud användas så ofta utom i kyrkan (dit jag bara går vid begravningar).
De åtta övriga deltagarna verkade vara gamla "AA-rävar" som var oerhört trevliga och ödmjuka. Jag kanske har något att lära av dem i det avseendet.
Det var faktiskt ganska skönt att uppleva en sorts gemenskap som grundar sig på vårt gemensamma problem. Var och en (förutom jag, som inte vågade) berättade helt öppenhjärtigt om delar av sina erfarenheter. Jag fick höra berättelser som får mitt liv att te sig som rena söndagsskolan Jag förstår inte hur de vågade. Kan ha att göra med det där med Gud... Var och en presenterade sig "Jag heter si och så och jag är alkoholist".
När det blev min tur presenterade jag mig med "Jag heter Onkel F och har som alla här problem med alkohol, men eftersom det är mitt första möte föredrar jag att bara lyssna". Jag kunde inte förmå mig att använda ordet alkoholist om mig själv. Vilket jag naturligtvis är.
Även om jag inte delar AA:s gudstro tror jag faktiskt att detta kan vara något för mig. Jag tror AA kan få mig att erkänna inför mig själv att jag är alkoholist, inte en människa med alkoholproblem. Förmodligen kommer jag att gå på nästa möte på onsdag.

Jag vet inte för vem eller vilka jag skriver detta. Antagligen för mig själv, i rent terapeutisk syfte för att bearbeta upplevelsen.
Om du har orkat läsa ända hit kanske du också skall överväga AA? Vad har du att förlora?

Allterbra

På tisdag 19.00 lovar jag att gå på mötet, det är ett stängt möte.. vad nu skillnaden på stängt och öppet möte är.
Bra jobbat, du verkar ändå gillat det lite.. du funderar redan på nästa möte ?

Slutna möten är bara för oss alkisar, på öppna möten kan "vem som helst" drälla in. Ja, jag gillade faktiskt mötet lite grand. Det var som att "komma hem" bland andra människor med samma problem. Lite väl mycket Gud kanske, men det känns som om det här kan hjälpa mig.