Hej vänner, hoppas ni har det bra. <3 . Här går det upp och ner.. det positiva är att jag och min man äntligen fått lite medvind och ska snart flytta till en plats som vi älskar och vill bo på i södra vackra Sverige... Jag har stora planer för oss, mig själv, träning, livet.. och hur jag ska komma in i ett läge där jag inte behöver dricka. Har insett att jag faller när jag får triggers... alltså saker som utlöser drickandet.. en av dem är stress och sen kan det vara nått annat. Jag har börjat kartlägga mitt drickande för att kunna utröna ett mönster.. jag tycker det hjälper.. .. det e väldigt ofta jag inte känner det minsta behovet att dricka.. då jag föredrar att vara nykter.. underbara känsla... ångesten dagen efter man fallit tid är ju så totalt vidrig att vem vill egentligen utsätta sig för det.. inte klokt.. en bekant till oss har blivit nykterist efter stort alkoholmissbruk.. hon säger att all den där oron och ångesten hon alltid kände.. som hon dövade med alkohol... det var för sjutton alkoholen som skapade ÅNGESTEN OCH ORON :).. nu när hon sen 2 år är nykter.. är ångesten bortblåst. underbart det måste kännas... hur som.. ska ta mig an den här dagen nu.. tyvärr bakis.. men nu blir det vit helg med familj och min älskade man. lugn och ro, på spåret och massa god mat.. och saft.. och träning och vakna pigg! Idag tänker jag vara stark och mota bort ångesten.. .. en dag i taget.. livet ska lösa sig... jag känner hopp.... ( och bakfylleångest ) :)... men den ska motas bort nu med storstädning och matlagning . Kram till er.

Jag känner igen mig. Den här gången försöker jag vara i NUet. Inte gå för fort fram. Inte ta nykterheten för given.
Hur går det?

Jag har också tänkt det. Jag botar ju ångest och oro/stress med alkohol men utan alkohol blir det ju ingen stress för man vaknar tidigare och får massor av tid på sig. Man orkar jobba mer effektivt osv. Ångest var ju också alkoholutlöst, vaknade med ångest och längtade till kvällen när man fick ta kål på den med ett glas vin som blev till flera.
Utan alkohol vare sig stress eller ångest men brottas med problemet att jag ändå då och då "måste" ta ett glas för att vara social och rädd att det ska bli flera än planerat av det ?

Jag har funderat mycket på alkoholens effekt på oro och ångest. Just nu lider jag av enorm oro som inte är i paritet med verkligheten.. oroar mig för det mesta och känner mig enormt låst i det.. ångesten är lika stor.. men jag undrar.. är det mina alkoholvanor som skapat detta.. eller är det så att jag bara är en person som har dessa svårigheter inom mig oavsett alkoholen? Jag har läst på och vet ju att alkohol skapar allt detta men undrar ändå om det är enda anledningen? Jag har en tendens att katastrofplanera mycket och blir jätteorolig och nojig för saker som min man skulle enkelt säga " men det ordnar sig det e ju ingen som helst fara" till.. det har blivit värre senaste tyvärr... väldigt jobbigt.. just nu ingen alkohol.. jag vill se om oron , ångesten och framförallt sömnen blir bättre... tar en dag i taget.. har mycket att vara glad för.. och se fram emot.. men just nu i ett moln av ångest.. men det ska gå.. inte sugen på A nu heller vilket e skönt..

Alkoholen har en stor effekt på dopamin nivåerna (lyckorus) egentligen är det enda som skapar ångest och beroende så enkelt som kemikalier i hjärnan. Jag köpte ett läkemedel som heter 5htp på ebay, vilket är ett naturligt sätt att öka sina serotoninnivåer. Jag rekommenderar INGEN att exprimentera själv utan att konsultera med läkare eller annat. Men jag har läst på mycket om hur kemikalierna i hjärnan påverkar allt vi tycker är kul och tycker är tråkigt, och det finns mycket intressant forskning i ämnet. En svensk tjej som går igenom beroende väldigt lättförståeligt.

Nu när det kommer till mitt alkoholberoende så är jag periodare, och kör flera veckor i sträck sedan lugnt. Men suget finns alltid där och nu har jag valt att bli nyktersit på heltid.

Skönt att ni inte är sugen på alkohol men forsätt håll upp detta. Det längsta jag klarat tidigare är 1år och effekterna jag märkte då var magiska. Pigg, ingen ångest osv.

Lycka till allihopa och kämpa på!

Aldrig testat Antabus faktiskt.. men det kan nog ligga nått i att man får kort stubin.. man avgiftas ju.. jag blir lättirriterad stundtals när jag " håller upp" .. kanske inte samma sak men kanske besläktat med själva abstinenssyndromen?

En nära vän till mig och min man.. var påväg att gå under av sin alkoholism för ett år sedan.. förlora sina söner, sin fru, sin karriär.. ALLT.. även oss för vi var livrädda för honom. han gjorde bort sig så mycket att det var som en amerikansk film..det var LÄSKIGT PÅ RIKTIGT.... men nu... 9 månader nykter... en HELT NY MÄNNISKA... lycklig.. LUGN... befriad från ångest, stress, oro och alla annan skit som alkoholen gav honom....16 kilo lättare också.. en lycklig.. harmonisk FRI människa som är underbar att umgås med.. skarp i hjärnan.. klarsynt.. och LYCKLIG att vara fri från drogen.. det e en sådan inspiration.. han har nästan vunnit sin frus förtroende igen.. det tar lite tid.. man hans söner och han är som nya tillsammans.... det e underbart att lyssna på när han berättar om sina uppvaknanden.. hur han sover som en stock varje natt, vaknar tidigt utvilad stark och redo att ta sig an varje dag.. jag tänker mycket på vår vän just nu när jag själv vill förändra. Jag är inte så långt nere som han var.. en bra bit ovanför detta.. men jag är säker på att tillslut är det den vägen jag också går.. och det tänker jag inte göra.. ikväll somnar jag nykter.. spänner i käkarna men förutom det och lite oroskänslor så är jag ok.. glad att inte dricka.. och inte röka ( bieffekt) .... jag hoppas ni andra mår ok och att även ni signar av en vit dag idag.. om inte så försök imorgon.. det är helt ok att misslyckas det är bara att börja om. Kram till er där ute.

För den fina berättelsen om din vän. Hoppingivande. Precis det vi behöver nu.

Hoppas att du når det du längtat efter så länge. Tycker att du låter lite mer övertygad den här gången. Mindre tveksam. Ett gott tecken.

Lycka till. ?

Kram