Loppan84

Är ny här på forumet och kände att jag behövde skriva av mig lite.
Jag har nog inga stora problem med alkoholen men känner att det är tillräckligt för att ta sig en tankeställare.
I lördags var det party med sambon och några vänner och blev en aning mycket enligt mig. Inget speciellt som hade hänt, vi hade faktiskt en riktigt rolig kväll men den där jävla ångesten kommer som ett brev på posten oavsett och hänger kvar fortfarande idag!
Så himla trött på de gångerna! Nu var det ganska längesedan det blev så mycket, har lyckats hålla det måttligt de senaste månaderna. Försöker få sambon att dricka mindre då han har druckit ganska mycket och ofta en period och har då druckit väldigt lite själv.
Då har det varit 0-3 glas vin/öl på en helg. Hade varit skönt att ha hållt den nivån i lördags alltså men så kommer den kvällen igen då man har "lite för roligt". Har insett att det är ett problem då den där spärren saknas ibland.
Någon mer som känner igen sig i detta?

Loppan84

Det är så svårt också när man har haft en bra period och hållit sig begränsad med intaget, då liksom glömmer man att spärren faktiskt kan försvinna. ? Jag vill aldrig ha en sån där kväll igen och framförallt vill jag aldrig ha den här flera dagars ångesten!

Har man en gång blivit en sån människa som dricker "spärrlöst", så är det nog svårt att bli en måttlighetsdrickare. I synnerhet när andra runt om kring en dricker glatt utan tanke på morgondagen. Själv är jag mästare på att hånflina åt tanken att det skulle finnas en morgondag när jag hamnat över gränsen för vad som är en måttlig och lagom mängd alkohol. Jag tror aldrig att man liksom blir botad från det. Tänk istället på att du faktiskt klarade måttfullhet en period och var tacksam för det. Själv har jag nu en helnykter period för att stanna upp och ge mig själv tid för eftertanke. För mig har det bara känts skönt att inse att jag inte har en sund relation till alkohol. Jag har väl inte haft någon grav ångest efter en kväll som varit lyckad och jag inte gjort nåt dumt. Men jag har ångrat mig och förbannat mig själv för att jag inte har vett att sluta i tid. Så jag tänker att det kanske är bra för dig att du får sån ångest. Den konsekvensen kanske kan bli en sporre för dig att fortsätta dricka måttligt?
Tack för att du delade med dig!

Loppan84

Tack för svar! Tanken slog mig faktiskt nu att det är mycket sällskapet och situationen som påverkar hur mycket jag dricker. Det är inte i alla sammanhang som jag dricker så mycket och blir så full. T.ex. I alla år när jag har varit ute i jobbrelaterade sammanhang så har jag varit väldigt noga med att inte bli för full och det har gått bra! Likadant när jag umgås bara med vänner som inte dricker eller dricker väldigt måttligt. Så då känns det ju som att jag kanske faktiskt kan kontrollera det om jag vill. Eller i alla fall i vissa sammanhang. Ska nog se över detta och låta bli alkoholen i de sällskap/situationer då jag vet att det finns risk att det blir för mycket. Vet inte hur lätt det blir dock! ?

Loppan84

Vad bra för dig med en helnykter period! Hoppas att det går bra, jag håller tummarna för dig! Jag blev inspirerad och kommer köra på det med ett tag nu framöver!