Barnmorsan

Idag för en vecka sedan bestämde jag mig för att sluta. Nu fick det vara nog. Jag kan inte riktigt med klara ögon utifrån se om jag befinner mig i ett missbruk men klart som korvspad är i alla fall att jag har problem. Stora problem.

Vad var det som fick mig att bestämma mig för att bli nykter? Vet inte, tanken har legat och skvalpat i många år. För let's face it, a-hol har aldrig älskat mig lika mycket som jag älskar den. Den har gjort mig sjuk och jag har hängt fast vid den som att det var den sista människan på jorden. Min bästa vän. Den enda som verkligen förstod och gav mig vad jag förtjänade.

Men efter att min dotter ifrågasatt mitt ständiga vardagsdrickande och påpekade att hemma hos hennes pappa så dricks bara alkohol vid speciella tillfällen så letade skammen sig igenom vindimman. Ja, också att jag fräst åt henne att hon ska skita i vad jag gör, att jag är vuxen och minsann gör som jag vill... Moget ?

Den senaste månaden har jag också oroat mig för morgonens bakfylla när jag satt mig i bilen med mina tre barn. Olustkänslan har varit svår att skaka av sig. I alla fall ända tills klockan blev fem och jag kunde hälla mitt första glas. Det där glaset som jag bara svepte på stående fot.

Jag har ljugit så mycket för mig själv och jag orkar inte mer. Jag behöver den tankekraften till annat. Att jonglera jobb, plugg, och ensamstående föräldraskap är liksom nog utan a-hol. Med, typ omöjligt.

Men idag. En vecka nykter. Känns så jävla bra. På söndag ska jag gå på möte. Vill träffa andra, lyssna på andra och bli förstådd.

Tack för det här forumet också. Jag ska aldrig mer skriva så här långt.

Godnatt!

Starkt jobbat! En vecka nykter är en fin start. Du verkar vilja ta ansvar för dig själv och dina barn. Bra!!
Har du något mål?

Förresten; Du får väl skriva så långa inlägg som du behöver :)

till insikt och beslut.
Jag är också ensamstående förälder, har haft tunga alkoholproblem. Det som hjälpt mig igenom är att hålla siktet stenhårt framåt, den jag vill vara och inte den jag var. Och träna på att förlåta mig själv, hela tiden.
Stor kram till dig.

Sofia

Vad starkt av dig att du har fattat beslutet att vara nykter sedan en vecka tillbaka, vilken chans för dig och för dina barn! Det låter ju verkligen som att du behöver all tankekraft som du kan, utan berusning och bakfylla, för att fixa alla livets utmaningar med jobb, plugg och att vara ensamstående med tre barn. Fullt upp ändå, låter det som! Jag har sett att du på ett väldigt peppande och fint sätt har kommenterat i flera andra trådar, tack för det! Det är härligt att se när nya användare anammar den fina och positiva stämningen här, då är chanserna goda för att även få pepp och stöd tillbaka när man behöver det.
Varma hälsningar,
Sofia, Alkoholhjälpen & Anhörigstödet

CQ

Jag bestämde vid påsk att nu var det nog. Ensamstående som du med tre barn, men hade ett förhållande i 1,5 år som tog slut i slutet på mars.
Kände att det egentligen var mitt drickande som gjorde att det tog slut. Fast han hejade på ganska bra och vi kunde klämma ett par vinare flera dagar i veckan, samtidigt som jag även drack när jag var själv hemma. Kände att jag gick runt med ångest och oroade mig och det påverkade förhållandet och jag bröt upp. Fruktansvärt jobbigt!
Det har ju indirekt gått ut över barnen med en ständigt trött och ångestfylld mamma och äldsta dottern började oroa sig, de är stora nog nu att märka.
Dock kunde jag hålla upp ett par dagar, men det var max...
Har fallit tillbaka två gånger redan, men rest mig igen direkt och känner att det inte är hela världen. Jag har redan fått kontrollen tillbaka även om det är lång väg kvar...
Så lycka till du också! Vi får kämpa tillsammans och nu är jag dessutom ensam i livet, men lovat att inte starta ett nytt förhållande och ta med mitt ständiga vindrickande in i detta! Barnen ger så mycket trygghet att jag ska klara det!!

Viket klokt beslut du tagit, har själv haft hjälpt av detta forum, min terapeuten och programmet som finns här.
Kram och önskar dig styrka till ditt val❤️// Strulan

Barnmorsan

Tusen tack för din kommentar! Det är så underbart att dela sin framgång med andra som vet precis hur det är, hur STORT det är!
Jag vet inte om jag har något mål mer än att vara nykter och aldrig gå tillbaka till det som varit. Det har varit ett viktigt steg att inse att jag aldrig kommer kunna ha det man kanske kan kalla för ett sunt förhållningssätt till alkohol. Om jag dricker igen så vet jag att det kommer vara ett fall. Jag kommer aldrig kunna hantera alkohol på ett bra sätt igen. Däremot är jag så jäkla rädd för att högt och öppet säga allt eller inget.

Barnmorsan

Din kommentar är så hjälpfull! Jag och du delar samma tanke om den vi vill vara. Jag har förlåtit mig själv för allt men det kan bli tufft att göra det om jag skulle trilla dit eller så igen. Jag vet att jag drack för att jag inte såg någon annan utväg att orka med mitt liv, men nu gör jag ju det. Det är så skönt.

Du behöver ju varken säga allt eller inget. En dag i taget räcker väl bra?
Du verkar däremot vara väldigt ärlig mot dig själv, när du skriver att du vet att du inte har nåt sunt förhållningssätt till alkohol. Det har inte jag heller och jag har heller inte bestämt hur jag och alkoholdjäfvulen ska förhålla oss till varandra. Det tänkte jag skulle få mogna fram. Det är det som är mitt nästa mål.

Ha en bra och nykter kväll nu och ta hand om dig!

Barnmorsan

Det här forumet har jag hängt på i två dagar och jag känner redan att det är min livlina! Jag är så glad och tacksam för att det här forumet finns!
Förresten, så har jag en ren praktisk fråga. Var hittar jag alla de inlägg som jag sparat som favoriter? Jag kan verkligen inte hitta det.

Barnmorsan

Jag är så glad och tacksam att du tog dig tid att kommentera i min tråd. Jag är överväldigad av alla fina människor här inne! Så många gemensamma beröringspunkter vi har! Trots att min dotter reagerat på mitt drickande så är alla andra jag sagt det till den här veckan otroligt förvånade över att jag har ett problem. Men folk utan problem inser inte hur mycket tid vi lägger på att låtsas och rigga allt som att vi inte har ett problem...
Jag hoppas verkligen på att vi kan följas åt i nykterheten och du kan skriva till mig när det blir jobbigt. Vi ska klara av det här tillsammans!
Jag är inte heller i ett förhållande och det finns inte på kartan att jag ska vara det heller. All tid ska gå åt att arbeta med mig själv. Ett förhållande skulle vara ännu ett flyktbeteende för mig.
Jag hejar på dig!
Kram

Barnmorsan

Tack för att du tog dig tid att kommentera! Dina ord är så stärkande och peppande! Jag är så förtjust i din tråd och har läst om allt idag. Måste fylla det där hålet med annat än alkohol,så just nu konsumerar jag allt i läs- och lyssningsform som jag kan hitta! Din tråd är fantastisk! Det ska bli spännande att följa din resa!

Barnmorsan

Ja, jag tänker att du har helt rätt. Jag känner i hela min kropp och själ att nykterhet är rätt beslut men jag har inte bestämt hur det ska se för all framtid. Jag är just nu tacksam för varje dag nykter.

Jag tänker bara en dag i taget och inte ha något måldatum. Är tävlingsinriktad så då klarar jag målet, sen går jag tillbaka.
Denna gången ger jag mig chansen att lära mig och förstå, för att sen ta beslut efter det.
Lev i nuet och fatta kloka beslut som gör att just du mår bra//Kram Strulan❤️

Barnmorsan

Första barnfria och nyktra fredagen på... ja... på så långt tillbaka att jag inte ens kan komma ihåg när. Fredagar är ju den mest förlåtande dagen att dricka sig redlös på. Det gör ju alla andra liksom. Men inte jag. Och inte ni. För vi ska stå emot suget och segra!
Jag är så glad för all pepp och alla hejarop ni har skrivit till mig. Så glad och så tacksam. Att få vara del av något stort.

Idag längtade jag på riktigt efter att få laga god mat. Att få laga och äta den nykter. Att smaka maten, på riktigt. På fredagar, eller på helgen, har annars maten bara varit ett svepskäl att få dricka vin. Och sedan efter maten att få fortsätta dricka. Kunna somna full utan att veta att jobbet väntar nästa dag. Däremot har min son aktivitet på lördagar och oftast är jag bakfull när jag är där. Åh, vad den där aktiviteten har stått i vägen för mitt drickande. Som jag har hatat att ha krav på mig en lördagsförmiddag. Men inte förra lördagen och inte imorgon.

Jag har tagit hjälp av programmet som finns här, för att kunna sluta med alkoholen men också för att hålla mig till nykterheten. Jag har inte haft någon tanke på något 12-stegsprogram men nu kan jag mer förstå andligheten det talas om där som kan infinna sig av att bli nykter. För jag känner mig euforisk. Jag känner mig hög på livet och livsglädje. De första dagarna utan vin vaknade jag fortfarande trött och jag ska villigt erkänna att jag tänkte "att ska jag fortsätta vara så här trött utan sprit, ja då kan jag ju lika gärna fortsätta att dricka". Men i veckan har det vänt. Jag har blivit mer och mer pigg för varje dag och idag var det lätt att välja nykterheten, trots att det är fredag. Den energi jag fått åter vill jag inte byta mot nåt. Och jag som ofta drack för att jag var så trött!

Jag har alltid druckit som självmedicinering, ända sen tidiga tonår. Jag hade ett (länge) obehandlat trauma från barndomen som jag valde att ta tag i först förra året. Men trots mycket terapi och hjälp så har det inte varit nog. Jag behövde alkoholen för att bedöva. För att fly. För att glömma. Men det ska tilläggas att jag har hittat på ungefär 101 anledningar till för att få dricka ofta och mycket. Nu kommer jag att behöva hitta andra sätt att fylla det där svarta hålet i mig.
Än så länge har jag fyllt den med kunskap och gemenskap. Jag har läst tokmycket här och jag har lyssnat på Alkispodden som jag tycker har väldigt många bra avsnitt. Att förstå mitt destruktiva förhållande till alkohol och hur jag kunde hamna här kommer vara en viktigt del för att jag ska hålla mig nykter.

Nu ska jag snart gå och lägga mig, vakna utan bakfylla och njuta av att vara en aktiv och deltagande mamma till min son imorgon!

Det var dagens tankar och jag behövde skriva ner dem.

CQ

Kämpar gärna på med dig! Jag håller med om att ingen runt om mig vet eller egentligen reagerat! De vet att jag gärna ”festar till” och det är roligt att umgås med mig! Jag bor dessutom inte i Sverige och hör är det ännu vanligare med alkohol runt omkring, vid alla tillfällen!
Har just haft fredagkväll med barnen. Var så sugen på vin när jag kom hem från jobbet. Men stålsatte mig, tänkte på morgondagen... och efter att ha lagat middag och satt mig i tv soffan, var det så himla skönt att korken aldrig åkte upp! Mysig kväll tillsammans istället och kommer vara pigg imorgon! Fredagkväll har alltid inneburit vin sen långt tillbaka.

Har tagit ett första steg nu och blivit medlem här för att få inspiration och hjälp. Jag hoppas verkligen jag kan förändra mina vanor.
Att läsa att jag inte är ensam med att kämpa känns skönt, lätt att tro att det bara är jag som har problem.
Lycka till alla!

Barnmorsan

i går kväll! Wow, gjorde något jag aldrig gjort när jag druckit! Jag gick och la mig med disk i vasken och odiskade kastruller på spisen! Jag gick och la mig med smink på!

Eeeeh... kanske ni tänker. Men för mig var detta helt otänkbart när jag drack. Det fanns inte på kartan att lämna disk framme och inte göra vid mig innan sänggåendet. Varför? Kontroll. Det var mitt sätt att "kontrollera" och rättfärdiga mitt drickande. Jag menar, det finns väl ingen alkoholist eller person med alkoholproblem som sköter huset till punkt och pricka och alltid tar ut linser, borstar tänder och tvättar bort smink innan sänggåendet??? Sköter man alltid sånt så har man såklart inga som helst problem.

Det har lett till att oavsett hur redlöst packad jag har varit så har jag sett till att städa undan och göra vid mig innan sömnen. Jag har slagit sönder porslin, letat linser på golvet, tappat balansen när jag krupit omkring på alla fyra och kräkts av tandborsten i munnen, men det har jag inte brytt mig om. En odiskad disk, oborstade tänder eller somna med linser hade varit ett tecken på att jag har problem.
Denna alkoholförgiftade, orationella hjärna alltså. Så knäppt.

Det blev ingen aktivitet med sonen idag, jag hänger med den lilla istället. Hon som får mitt isiga hjärta att smälta till mjuk gelé. Idag tog jag emot henne utanför huset, nyduschad och med pigga, icke-rödsprängda ögon. Jag kunde knappt hålla mig och när jag lyfte upp henne i famnen höll jag henne nära, nära. Alla andra gånger jag mött henne, har jag lufsat runt i mjukisar, luktat alkohol och inte velat ta i henne. Jag har legat på soffan och sovit av min bakfylla och hon har lekt bredvid eller gjort något som jag har haft noll koll på.

Idag tittade hon mig djupt in i ögonen och log. Jag började gråta som ett barn. Hon ryggar inte heller undan för någon bakfyllelukt när jag kramar henne.
Jag vill hålla mig nykter. För mina barns skull men framför allt för min egen skull. Jag vill inte gå miste om mina barn eller tiden med dem!

Men idag ska jag gå på fest och jag är nervös. Jag ska visserligen köra men det har inte alltid varit en garanti innan. Jag är rädd att jag ska triggas av alla alkohol som kommer att flöda. Men jag är fast besluten att klara detta och om suget blir för stort ska jag komma ihåg morgonens nyktra och kärleksfulla omfamning med minsta lilla dottern.

Vad oerhört skönt för dig! Och som du skriver; vad fånig man är som försöker lura sig själv med att hålla ordning. Själv har jag vaknat bakfull och gått ut och sprungit 8km. Inte gör väl en alkoholist det!? Nej då, jag har inga problem. (Det ska väl tilläggas att intensiv träning är riktigt förjävligt när man är bakfull, men det kurerar också, så efteråt är allt bättre).

Och fy fan vad jag skäms när jag tänker på hur jag själv har legat där på soffan och brytt mig mer om min egna bakfylla än om min son. Det ska aldrig mer få hända.

När det kommer till festen så ska du nog inte vara allt för orolig. Jag har faktiskt tyckt att det har varit ganska enkla situationer (det svåra för mig är att vara ensam själv; förtjänar man inte en whisky då som tröst?). Kalas är ändå roliga och du får stå med mineralvatten, eller om de nu har några alkoholfria alternativ. Om du blir frestad så tänk på hur du kommer må imorgon om du ens smakar på lite vin: kommer du vara besviken på dig själv? Jag tror du kommer vara mycket stolt om du vaknar och har klarat en hel fest helt nykter!

Å vilken igenkänning! Allt från tre barn till linser och sminktvätt! Kontroll. Yttre kontroll. Men inre kaos :(
Så himla bra att du tagit steget och vet hur du vill vara! Vi peppar varandra här! Här får vi prata av oss och det bästa av allt är att vi förstår varandra!
Det är läkande att reflektera och skriva dagbok här. ?