Katarinakattis

Helt ny här. Jag bestämde mig igår för att sluta dricka. Nu sitter jag med sånt sug och idiotiskt nog har jag vin i kylen. Orsaken till det var nån skev tanke att det kunde vara bra om abstinensen blev för svår...

Halloj, Katarinakattis!
Är det så illa att du blir abstinent när du slutar dricka?? Alltså farligt abstinent, med puls över 100, illröd i ansiktet , kastanjetthänder och ångesten från helvetet??

Om inte; Sug är nåt som kommer och går när du bryter vanan att hälla i dig alkohol. Bara ett sunt tecken på att du varit på fel väg ett tag. En väg som leder till sämre mående, förluster och knäckt självrespekt.

Det var kanonbra att du slutar dricka nu. Bestäm dig en dag i taget. En dag utan alkohol är ju ingenting jämfört med alla dagar du haft med alkohol.
När jag bestämde mig, så hade jag också vin i kylen kvar. Mest för att ha för att kolla hur sugen jag egentligen var, och dessutom anser jag att folk som har makten över alkoholen visst kan ha en skvätt vin i kylen. Hade jag druckit ur den under mina nyktra veckor, så hade jag fått inse att alkoholdjävfulen var starkare än jag.

Mitt råd är; Tror du att du tar hem matchen, så kan väl vinet ligga där och bli vinäger. Så gick det med min halva flaska rose. Och då hällde jag ut vinägern helt enkelt. Tror du däremot att Alkoholdjävfulen har dig i ett riktigt brottargrepp, så gör dig av med alkoholen bums. Skulle du bli abstinent ska du ha vård hos beroendevården, inte fortsätta dricka. Låter det klokt, tycker du??

Välkommen till en ny möjlighet i ditt liv! Det har väckts en mycket klok och bra idé hos dig. Jag önskar dig en fin dag och att du känner att du kan ta hand om dig på bästa vis. Känns det svårt så finns det många i din situation här på forumet. Du är inte ensam och det verkar dags för dig att tacka nej till dans när alkoholdjävfulen försöker bjuda upp.

Katarinakattis

Tack för att du tog dig tid att svara. Behöver verkligen stöd och lite uppmuntran.

Och nej så abstinent som du beskriver blir jag inte men nog kan jag bli skakig, svettig, få ångest och ha något förhöjd puls. Det är dock längesen jag hade en helnykter dag så vet inte med säkerhet.

Var modig och prova! Fortsätt också att skriva på din tråd. Det är jättelärorikt att gå tillbaka och se vad man skriver, oavsett hur det känns och oavsett hur det går. Jag lovar att jag kommer att läsa det du skrivit! Jag är med dig. Det kommer att bli en spännande och lärorik resa för dig, det här.

Du är väldigt snäll mot dig själv när du säger att du behöver stöd och uppmuntran. Att få tröst och stöd är oerhört viktigt när man ska göra nåt som känns svårt.

Jag tror på dig och önskar dig en fin dag.