Så när man vet att man inte ska dricka mer. När man vet alla fyllor tar någon del av livet. Att de skadar nära och kära. och ändå inte förstår. När man vet att detta är sista chansen. Och ändå. Inte kan...

Så. Fem dagar höll jag mig nykter. Var så jävla stolt. Det var nog fyra år sedan jag var nykter så länge. Och nu...tja, jag skäms inte ens. Alkoholdjävulen tycker att jag förtjänat en drink. Fan tröstlöst det här. Men längtar tills imorgon. Då. Tar jag nya tag.

Hej, 5 dagar känns som en evighet i början ju. Bra jobbat. Bra att du skriver här också, grymt bra start. Heja dig. Undvik bara första glaset så blir det snabbt fler dagar i rad.

Ta en nykter vända till nu direkt, tycker jag. Vore det här lätt skulle inte det här forumet behövas. 5 dagar är en svår gräns, där brukar jag misslyckas, men hoppar man på det nyktra tåget igen, så kommer du längre nästa gång.
Lycka till!

du faktiskt gjort dig förtjänt av att vara nykter ett tag nu. Det är ingen mening att övertänka det. Du vet vad du behöver veta (ditt första inlägg) och nu behöver du hitta lite nya aktiviteter, belöningar och annat kortsiktigt för att ta dig igenom den första tiden. Se det som en utmaning att inte bryta streaken och skaffa en app? Första tiden accepterade jag som ”förlorad tid” så när jag blev för på, kanske en fredag efter en tuff vecka, så gick jag och la mig tidigt. Sov bort suget. Kanske inte funkar om du brukar dra i dig något även före lunch. Men du är i survival mode nu. Bara att försöka ploga på. Försök även att inte ens börja underhålla tanken på att ”förtjäna något”. Det går oerhört fort att slå på autopiloten och bara hämta en bärs. Bara tänk ”nej” och gör något. Vet inte om något av det passar dig men häng i och bara nya tag.

Tack IronWill, jag uppskattar verkligen dina råd. Än så länge kommer suget bara på kvällen, efter jobbet. Ju stressigare dag, desto värre sug. Eller, egentligen inte så mycket sug i sig, det är som om det vore något i mitt undermedvetna som bestämmer sig för att det nog är bäst att ta en sväng förbi bolaget på väg hem från jobbet. Nu ska jag förstås inte skylla på mitt undermedvetna, jag vet ju vad jag gör. Men det är lömskt. Alkoholdjävulen är som en jäkla ninja, lurpassar och väntar på att jag sänker garden. Känns något av detta igen?
Anyway, fortfarande nykter ikväll :)

Bra att du har tagit beslutet att ta itu med ditt drickande!!
Visst känner vi igen Alkoholdjävfulen. Den där insmickrande och lömske jäveln, som säger att allt ska bli så skönt och bra, "bara vi får rå om varandra en stund".
Jo, jag tackar jag. Sen grinar han och står i, när han inte får uppmärksamhet nog. Pockar och lockar och håller på.... Det konstigaste är att man tror det är man själv som bestämmer hur relationen med honom är. Jag trodde på det alldeles för länge, iallafall.

Finns bara två sätt att slippa honom. En del klarar att hålla kontakten på sina villkor, d.v.s man dricker alldelels lagom normalt. Såna vill Alkoholdjäfvulen inte vara kompis med, han tycker att de är tråkiga torrbollar.

För dem som Alkoholdjävfulen börjat bli lite mer vän med, är det bara att stänga dörren. Inte första glaset och en dag i taget. Det luriga är att man inte riktigt märker när de korta träffarna börjat utveckla sig till en tight vänskap. Som i värsta fall leder till, att Alkoholdjävfulen är den enda man umgås med och alltid har tid för.

Ta vara på dig och var försiktig med dig när du är trött och sliten efter jobbet. Film eller bok och lite godis är ett bra alternativ!!

Men det kommer ett vägval innan bolaget där du velar lite, och sen nästan svänger ratten/benen av sig själva och hjärnan säger till slut ”äh fuck it” och Bolaget nästa. Du behöver bara vara stark där och gå eller svänga åt andra hållet. Sen går suget ner ett tag. Kan komma tillbaka under kvällen en eller flera gånger som vågor. Men det går över varje gång och de blir kortare och mer sällan med tiden. Jag kan tom ha öl i kylen nu utan att känna den typen av sug. Det andra har jag kvar delvis. Att det vore najs att kunna bli salongs och glömma mina problem etc. men även det suget börjar bli annorlunda. Mer att problemen finns kvar men kanske att alkoholen inte börjar bli den självklara lösningen längre.