Dag 21! Kändes lite jobbigt igår, gick genom stan och det var fullt med folk på uteserveringarna, fint väder. Fick ett lätt sug, eller snarare en längtan efter några glas vin. Men jag visste att det inte var aktuellt alls... idag känns det konstigt nog inte svårt trots att det är midsommar. Känns tråkigt men inte svårt

Hej!
Kämpa på! Jag önskar dig lycka till på din fortsätta resa. Hur går det med dina nyktra aktiviteter?
Kram

Det går sådär med de nyktra aktiviteterna, lägger nästan all energi på att avstå de aktiviteter som kan leda till att jag får för mig att det är en bra idé att dricka. Men jag har promenerat och springit en del, men varit väldigt trött pga att kag jobbar massor...

Känner ett större sug för första gången idag, men vet att jag inte kommer dricka vare sig ikväll eller imorgon för det finns ingen tid eller möjlighet för det. Vad som händer senare i veckan vet jag inte. Känner stark oro inför vad jag ska säga om jag är i ett sammanhang där jag förväntas dricka och ska tacka nej. Vet inte vad jag ska säga, är väldigt säker på att alla kommer att tro att jag är gravid... alternativt att personer liksom tar illa upp för att man inte dricker. Usch känner mig så nedstämd idag .

Försöker fokusera på det positiva med att vara nykter! Samt känna mig stolt för att det faktiskt är dag 23 idag! Konstigt nog känner jag mig inte direkt varken piggare eller mindre ångestfylld av att hålla mig nykter.

En sån där som oroar sig över det mesta på förhand? It takes one to know one... Jag är likadan. Kan fantisera ihop allehanda katastrofscenarion om i princip vad som helst. Rent och skärt fantasimissbruk! Jag har ”bäddat” litet för att slippa hamna i en situation där jag oväntat måste tacka nej till vin. När kompisarna pratade om att dra ihop en tjejkväll erbjöd jag mig att köra, och försäkrade att jag ändå har slutat dricka alkohol. När de undrade litet sa jag bara att så stressad och sönderarbetad som jag är så är det korkat att dricka. Det är så man blir alkoholiserad. Ahaaa, sa de och var glada över att ha en självutnämnd designated driver. Och när jag promenerade med mamma här om dagen nämnde jag att jag är inne i en renlevnadsfas och har slutat helt med alkohol. Hon är ingen storkonsument själv (uppvuxen med alkoholiserad förälder) men blev litet nyfiken på mitt resonemang. Jag berättade om vad jag läst om alkoholens negativa effekter, tex på immunförsvaret, och hjärnans signalsubstanser. Eftersom jag varit förkyld sedan typ september, och fortfarande känner av min utmattningsdepression blir det ju glasklart att alkohol är korkat. Man behöver inte vara helt transparent gällande sina anledningar. Det räcker så väl att deklarera att man är klar med att förgifta sin kropp och sitt sinne. Egentligen borde ju ingen som vill hålla sig frisk och emotionellt stabil dricka alkohol.

Vad trist att du inte känner de positiva effekterna av nykterheten än... Det kanske beror på att du har så svåra problem med ångesten att den överskuggar allt annat? Det finns inget som är mer utmattande än den där evigt gnagande oron :/ Får du någon hjälp med det?

Det stämmer precis, oro, ångest och katastroftankar dagligen! Så uttröttande! Jag äter medicin och har tidigare fått kbt men kbt hjälper inte och medicinen hjälper väl litegrann men långt ifrån helt. Är ganska missnöjd med sjukvården, blir liksom inte tagen på allvar gällande min ångest, är därför jag började självmedicinera med alkohol från början. Idag är dag 24 som nykter men jag börjar bli lite sugen på lite vin och det där filtret mot verkligheten som alkoholen är när den gör för ont inombords. Blir så överväldigad av alla känslor, både positiva och negativa känslor och har svårt att hantera dem. Känner mig så asocial nu när jag inte dricker, träffar knappt några vänner. När börjar det kännas normalt att vara nykter? Känner mig inte frestad att dricka men det är så tråkigt att vara nykter, känner att jag går miste om något. Försöker påminna mig själv om allt dåligt som alkoholen bidragit med i mitt liv

Jag har tyvärr inte en aning om när det börjar kännas normalt att vara nykter... Jag tycker det är bra att det känns jobbigt, för då minns man varför man måste låta bli alkoholen. Det är sen, när man är invaggad i trygghet som det blir farligt. Vi följs åt med dagarna. Jag är också på 24 :) KBT har jag också testat, men det gjorde mig bara tvärförbannad. Hmmm... överväldigad av känslor... Alla slags känslor. Du kanske är en sådan där högkänslig personlighet? I så fall finns mycket ”hjälp till självhjälp” på nätet. Jag är inte så insatt, men har förstått att det handlar om att förstå sin personlighetstyp och lära sig planera tillvaron på ett sådant sätt att man slipper bli överväldigad.

Dag 26 idag om jag klarar hela dagen! Idag är en typisk dag jag skulle ha druckit, ledig och uttråkad! Men jag känner inget sug. Sysselsätter mig med att kolla på dokumentärer och fixar hemma. Försöker att inte utsätta mig själv för stress för då får jag ångest och då vill jag dricka. Känns som en okej dag idag

Bra jobbat glasögon-smurfen! Hur kommer det sig att du lyckats hålla uppe så här länge? Ja jag tror att jag är högkänslig, har läst en del om det och allt verkar stämma....

Ja den dör falska tryggheten är förädisk, har konstigt nog inte kommit dit än, brukar annars känna så efter någon vecka nykter. Är nog sä trött på stt dricka på ett sätt så jag orkar inte dividera med mig själv i nuläget, hoppas att det håller i sig.

Jag har bara lessnat på att dividera med mig själv om alkohol. Tycker känslor och tankar bara far omkring utan rim och reson, så jag bestämde mig helt enkelt för att inte dricka, oavsett hur det känns och vad jag tänker om saken. Det blir okomplicerat och bra :)

dina nyktra dagar, grym är du?jag skriver också här som en dagbok till mig själv för att kunna gå in och läsa när det behövs. Jag har heller inte fått så många svar och tänkte först att det kändes lite konstigt men sen Tänkte jag att det inte spelar så stor roll huvudsaken att jag själv läser mycket här för det hjälper mig, massor!

Kämpa på?Bäst är du?
//Liten tjej

Känner precis så jag också! Men idag är jag väldigt sugen på lite vin, inte att bli full men sisådär 2 glas för att kunna slappna av. Känner ofta så när det är mycket stress och press... försöker stå emot. Har aldrig känt mig sugen på allvar innan under den här nyktra perioden, nu för första gången funderar jag på allvar att dricka. Skulle troligen kunna hålla mig till 1-2 glas vin ikväll men är rädd för att det ska sätta igång en slags kedjereaktion och att det sedan ”plötsligt” blir katastrof. ???