Jag vet att man aldrig ska diskutera politik eller religon, men jag behöver veta? Vad är för er egentligen skillnad mellan AA & länkarna!

Vet ej något om länkarna men jag kör 12-steg o AA. Det är väldigt fritt vad man själv väljer för ”högre kraft” större än en själv (för att förminska egot typ). Har hört folk som beskriver kärlek och att vara connectad med den som sin gud. Andra har beskrivet begreppet god som Group of drunks.
Det finns ju en andlig komponent i stegen som jag kanske inte fattar själv fullt ut. Men det är liksom inte en religion tycker jag.
Finns säkert smartare människor som kan beskriva skillnaden mellan andlighet och religion men för mig är andligheten ibland så enkelt som mindful, tänka på andra först, lire karma o Laws of attraction typ. Men en grej som funkar för mig personligen i stegen och nykterheten är att jag slutat fundera på det, jag bara följer stegen... och mår bra och är nykter.

Femina

AA är religiöst obundet vilket betyder att det inte är vare sig kristet, muslimskt, judiskt eller liknande. Däremot är 12-stegsprogrammet ett andligt handlingsprogram. Andligt så till vida att du själv får avgöra vad "en kraft större än dig själv" står för. Handlingsprogram eftersom det bygger på att skaffa sig en sponsor och arbeta sig genom de tolv stegen i sitt fortsatta liv.
Ingen behöver oroa sig över någon slags religiös påverkan inom AA även om de flesta här i landet av naturliga orsaker kallar sin "högre makt" för Gud. ?

Men vad jag har förstått det som så ser typ AA alkolismen mer åt det religösa hållet typ som det är något fel man gör eller gjort och att man då ska förändra sig själv och sitt tänkande för att då bli en bättre mänska pga av dina dåliga val? Lite att be om ursäkt för vem du är o dina val du gjort. Välja att tro på något då större, istället för att mer förstå o lära sig mer om sitt faktiskta beroende??

Medans länkarna ser det som att Alkolismen är en sjukdom som vi ej kan hjälpa oss fått och då försöka lära sig att förlåta sig själv och förstå det ej är ditt fel. Men lära dig att hantera det o förstå att en gång alkolist alltid alkoholist o då oftast är det att du ej mer kan dricka ett eller två glas för då trillar du dit.
Men att det aldrig är ditt fel o du helt enkelt då kan försöka lära dig hantera det o leva med det o då stötta varandra med olika erfarenheter, tankar o känslor.

Jag läste AAs tolv steg o kände det blev för mkt Gud, tro o högre makter för att då ej vara religösa, medans länkarnas sju steg mer kändes logiska för JUST MIG då som mer tror på att det skulle va en sjukdom än ett dåligt val?

Uppskattar att ni dela tankar.

Femina

AAs första steg handlar om att erkänna sin maktlöshet inför sjukdomen "kronisk alkoholism". Boten, däremot, utgår från gemenskapen i AA samt hjälp utav en "högre makt starkare än vi själva" samt en inre storstädning. Jag tycker du ska sluta spekulera och istället prova att gå dit. Lycka till! ?

Jag har varit på 12-Stegsmöten o AA.
Det pratas mycket om sjukdomen där med. Delat i tre delar
1. Fysiska allergin (likt Jordnötsallergi tål inte nötter tål vi inte sprit. Sätter igång en reaktion och hjärnan o kroppen vill bara ha mer)
2. Mental besatthet. Hjärnan kidnappad liksom o allt planeras, när får vi dricka, när får vi inte osv osv
3. Andlig brist

Stegarbeter har hjälpt mig att hitta vilka känslor jag vill fly ifrån/bedöva. I mitt fall var jag styrd av mycket rädslor. Trodde alla i omgivningen liksom tänkte på min prestation, vad jag sagt, gjort osv.
Nu när jag har det väldigt praktiska i stegen finns liksom inget behov för mig att döva känslorna med alkohol.
Typ lite så.
Någon sa det ganska bra. ”Its not a drinking problem, its a thinking problem”.

Själva sjukdomsbegreppet är knepigt tycker även jag. Tror jag haft det där hålet i mig typ genetiskt från födseln men druckit mig till det fysiska och kemiska beroendet.

Sorry om detta inte följer exakt beskrivning på 12-steg och är lite av en blandning utifrån personlig erfarenhet men jag instämmer med föregående talare. Testa på, vad kan hända? Om det inte är för dig finns ju både alkoholen och alla övriga alternativ kvar? :)

Kan tillägga att jag var galet mycket ateist när jag kom in till AA. Kallar mig inte religös nu heller iofs men börjar nästan förstå eller känna av det här flummiga med andlighet. Utan att känna mig hjärntvättad eller att det är en sekt.

DetGårBättre

Skillnaden mellan AA och länkarna ligger vad jag menar på ett helt annat plan. AA är en anonym organisation där olika medlemmar fixar fika och liknande och det finns bestämda mötestider. På dessa möten delar man fritt eller lyssnar bara. Det finns inga tvång att göra program eller liknande. Du använder AA till det du behöver för att du ska lyckas med din nykterhet. Det finns ett tolvstegsprogram man kan göra med en sponsor dock.

Länkarna är öppet alla dagar (nu pratar jag Malmö) och de har en direkt organisation på plats med val av representanter - om jag nu minns rätt. De har ett sjustegsprogram som de jobbar efter. Antagligen fritt att delta i dessa. De har också möten där man pratar. Minns dock inte helt skillnaderna här - men de har väl olika tider för dessa extra möten. Länkarna arrangerar dock olika resor, middagar och liknande i organiserad form.

Bara att gå till bägge och se var du trivs bäst. Inom AA finns det ju också olika grupper och hade jag hamnat i "fel" grupp från början hade jag nog inte fortsatt så testa olika grupper där ifall du orkar och vill.