Visst är det lättare att hantera oro nykter, med vin blir spöken så stora.
Tycker du gör det här riktigt bra:/ kram Strulan ?❤️

Fortsatt hemma sjuk, men jag orkar jobba cirka fyra timmar per dag. Idag fick jag en konkret arbetsuppgift att göra - och då högg jag som en kobra!

Jag är trött på att omvärldsbevaka - nu vill jag göra och på något jävla sätt bidra till att vi tar oss igenom det här. Det känns som alla springer på tusen olika bollar och det är ursvårt att få en överblick.

Idag kändes det mycket bättre för mig i alla fall - att verkligen kunna avlasta mina kollegor och utföra en viktig och konkret arbetsuppgift.

Nu ska jag vila, så att förkylningen ger med sig någon gång. Trött på den nu också faktiskt.

Utomhus har jag varit en stund idag i alla fall. Det var varmt och skönt i solen ☀️ Mmmm, njutbart.

Det känns nästan symboliskt vackert att solen skiner och våren fortgår som om ingenting har hänt liksom. Natur och miljö är ju det enda som gynnas av coronakrisen.

Vi människor lyssnade inte tillräckligt på alla klimatlarm, men nu har verkligen naturen fått oss på knä rejält. Karma.

Min nykterhet har kommit lite i skymundan, men det känns lika självklart fortfarande. Idag är jag nykter. Jag vill inte dricka alkohol.

Var rädda om er ❤️

40 dagar är stort, och en snygg siffra!
Skönt att din nykterhet känns självklar, skönt att förkylningen ger med sig. De små tingen, hurra för dem.
Själv tar jag lite tidigare helg nu. Längtar efter att städa, vill röra på mig, se resultat!
Ha en fin fredagkväll! Kram och tack för att du finns här och hjälper oss så mycket!

Nu har vi gemensam sjukstuga här hemma och hostar ikapp jag och dottern. Ingen corona, bara vanlig förkylning. Möjligen influensa.

Men jag ska cykla både lördag och söndag, i maklig takt. Inte så många backar uppför, mest nerför.

Jag älskar att cykla ❤️

För 5,5 år sedan vurpade jag rejält. ”Råkade” handbromsa på framhjulet och flög över styret. Landade på huvudet och sen kom kroppen efter.

Tack och lov hade jag hjälm ?? Jag kom undan med svullnader, skrubbsår och blåmärken. Inga frakturer, inga hjärnskador, inget som behövde sys. Rejält chockad blev jag förstås.

Efter det blev jag rädd för att cykla. Sen hade jag en hund några år, som inte ville springa bredvid cykeln. Så cykeln fick stå och damma igen i cykelförrådet.

Först tidigt i höstas, fem år senare, började jag cykla igen i liten skala. Fortfarande livrädd. Minsta grop, minsta sten fick mig att hicka av rädsla. Men jag fortsatte, och det lättade efterhand.

Nu är jag inte rädd längre ? Men jag har en enorm respekt för hur illa det kan gå - och jag cyklar inte en meter utan hjälm!

Jag har slappat och slöat sen i tisdags pga min förkylning. Jobbat några timmar per dag. Slappa och slöa fortsätter jag med i helgen. Mellan cykelrundorna.

Jag är nykter idag och det känns mer och mer självklart.

Inleder idag min sjätte nyktra helg. Känns helt okej. Det känns riktigt bra faktiskt, förutom förkylningen då.

Numer är det ingen skillnad på måndag-torsdag kväll och fredag kväll. Går och lägger mig ungefär samma tid varje kväll, strax innan kl 22.30. Och det känns också helt okej, men lite märkligt.

Fredagar har varit väldigt speciella i mitt förra liv. Nu är det som vilken dag som helst.

Jag följer din tråd och det är intressant att läsa. Grattis till 41 nyktra dagar!
När du har tillfrisknat från din förkylning tror jag att det kan vara fördelaktigt att göra någon rolig aktivitet på fredag eller lördag kväll. Ett förslag är att gå på bio, gå ut och äta middag eller spela biljard. Det är lätt hänt att helgerna kan kännas tråkiga om man är hemma varje helg.

Nästa helg hade jag tänkt besöka äldsta dottern i Göteborg. Gå på några museum ihop. Så blir det inte nu pga Corona. Även Göteborg börjar bli öde nu, precis som Stockholm. Ska fundera ut något annat kul istället på hemmaplan.

Och tack för grattis Holistic 2 ❤️

En cykelrunda i maklig takt blev det idag. Måste få igång kroppen igen efter förkylningen. Pass 8/12 i mars blev det, så jag lär utan problem hinna med tolv träningspass även under mars trots sjukdom.

Jag kan fortfarande inte springa pga inflammerade hälsenor, men cykla funkar utmärkt. Förra lördagen cyklade jag 3 mil, idag blev det bara 8 km. Men det var SÅ skönt att komma ut, även om jag tog det så lugnt att jag knappt blev svettig.

Fortsatt bekymrad över coronakrisen, men jag kan inte göra så mycket mer än att försöka fortsätta leva mitt liv så gott det går. Jag tänker fortsätta att handla och äta på krogen i samma utsträckning som jag alltid har gjort. Mest hämtmat brukar det dock bli. Igår hämtade jag mat på Max.

Men snart får jag nog ge mig själv nyhetsförbud - för jag blir verkligen nedstämd av allt elände. Hur mycket orkar jag ta in liksom?

Oavsett så är jag fortsatt stabil i mitt beslut. Jag är nykter idag, imorgon och under överblickbar framtid.

Varsågod! Det är kul att se att du motionerar regelbundet. Jag tycker också om att cykla och använder det som transportmedel.

Skriver mitt dagliga inlägg tidigare och tidigare märker jag. Tyder på att jag blir säkrare och säkrare på min nykterhet. I början kändes det som om hela dagen behövde gå för att jag skulle vara helt säker på att dagen blev nykter.

Jag tycker själv att jag har haft det oförskämt lätt. Har inte plågats av överjävligt sug, och har inte haft några svåra duster med alkoholdjävulen. Dagarna och veckorna har bara gått och gått. Nyktra.

Så känns det nu i alla fall. Läser jag igenom min tråd från början kanske jag återupplever det helt annorlunda.

Å andra sidan vet jag att allt jobbigt glöms bort fort - så funkar det mänskliga psyket. Annars hade ingen kvinna fött mer än ett barn ?

Det som jag har haft mest jobb med är att bryta vanor - och hitta nya vanor och strategier. Det har jag nog lagt mest energi på. Det och att läsa på och lära mig mer hela tiden.

Alkispodden lyssnar jag fortfarande på varje dag. Lyssnat på alla avsnitt snart, och några avsnitt flera gånger. Alkispodden, helst de avsnitten med gäster, blir som AA-möten för mig.

I oktober i fjol, då jag ville begränsa mitt drickande, lyssnade jag på ett avsnitt av Alkispodden för första gången. Kunde inte lyssna klart ens. Igenkänningen det väckte skavde i mig på ett väldigt obehagligt sätt.

Så jag valde då att stänga den dörren helt. Ville inte känna igen mig. Sannolikt för att det de sa i podden stred helt mot min plan att enbart begränsa drickandet.

Nu känner jag mig mycket starkare i mitt beslut att vara nykter när jag känner igenkänning. Jag kan skratta åt alkisars bekännelser och jag blir tårögd när de berättar hur mycket bättre de mår som nyktra.

Kunskap är makt, och igenkänning och gemenskap är kärlek och omtanke. Båda delar behöver vi på den nyktra resan - och hur man uppnår det får man bestämma själv.

En sak är säker, så många vittnar om att så snart de tappar kontakten med ”tolvstegsprogrammet” så riskerar de att ta ett återfall förr eller senare.

Om man då inte blivit nykter med hjälp av tolvstegsprogrammet, vilket inte jag har blivit, så måste man bibehålla kontakten med sitt eget ”program”. Jag måste hålla fast vid det mindset och de strategier som gjort mig nykter för att fortsätta vara nykter.

Jag avslutade min förkylda vecka med en cykelrunda på cirka 13 km. Lite kyligt, men SÅ skönt för både knopp och kropp.

Jag känner mig faktiskt utvilad efter den här veckan på halvtid i sjuksängen. Inte ett dugg rastlös, men ändå sugen på att återgå till mina vanliga rutiner med jobb och träning.

Ska hitta på något kul att göra nästa helg också, något som är coronavirusfritt. Göteborgs museum får besök av mig och dottern en annan gång.

Det känns som en gåva till mig själv att tillåta mig att vila tills lusten att göra något faktiskt får en chans att knacka på lite försynt.

Oftast kör jag bara på och lusten lever liksom i skuggan av alla måsten. Allt blir så mycket lättare och roligare om lusten får vara drivkraften i allt man gör.

Viktigast först - vara nykter.

Grattis till sex veckor utan en droppe alkohol! Jag är även imponerad av din cykling, har själv funderat på
att börja cykla. Steg 1 blir att skaffa en cykel.?

Det är så himla fint att ha med er på min nyktra resa, och jag är glad och tacksam över att jag får vara en del av er resa i nykterhet eller mot nykterhet.

Kram ❤️