Är ny här
Ligger på lördagsmorgonen och undrar varför jag var tvungen att fullkomligen hälla i mig ett halvt flak öl igår. Hade inga öl hemma som planerat. Klart att kompisen som skulle komma och hjälpa till att greja med huset tog med sig ett flak öl....
Jag som sagt till mig själv och frugan "nu blir det lungt fram tills nyår".
Dricker aldrig på vardagar, men har sjukt svårt att hålla mig till rimliga gränser när man tex har kompisar hemma och skall fixa med huset eller liknande. Tar man en öl så finns det ju inget stopp sen. Blir inte otrevlig eller dum på nåt sätt. Lite vårdslös med verktygen kanske.

Men skäms gör man, 35 år, förälder. Frun säger inte så mycket, ingen annan heller för dom som kommer och hälsar på dricker lika mycket.
Men jag känner själv att detta är inget jag vill att mina barn skall ha i sin uppväxt. Vill inte vakna upp dagen efter och fundera på varför jag va tvungen att dricka massa öl.
Ville bara skriva av mig lite, skall försöka att låta bli första ölen framöver.
Verkligen inget blir ju bättre av skräpet.

Detta är min dag 1 utan giftet, nu är det dags för en nystart på alla fronter!

Vilken bra insikt du har i ditt riskbruk. Kanon bra att du insett att du vill göra en förändring. Det är faktiskt bara vi själva som kan ändra på våra vanor. En dag i taget tanken har funkat bra för mig. Jag har dragit ned på mitt drickande rejält sedan jag gick med i forumet. Här inne stöttar vi varandra i kampen mot alkoholen.
/Mrx

Ikväll blir det inget iaf. Ensam med kidsen så är det stort No No. Skall gå in nästa fredag och läsa här så kanske man har förstånd att avstå.

Gott Dande! Du är på rätt spår. Här finns mycket stöd så tveka inte att fortsätta skriva här.

Allt gott

Har gått sådär, höll mig undan skräpet Jan och halva feb. Men är nu igång på helgerna igen när man grejar. Var hos en kompis igår och hjälpte till att flytta. Såklart blev det massa öl. Frågade frugan. "vem kör idag" ville innerst inne att hon skulle säga "du kan gott köra, du dricker ju så mycket på helgerna annars. Men det sa hon ju inte... Så hon körde och jag blev full.
När jag tänker på mina närmsta kompisar/bröder så känns det som alla dricker för mycket. Är väl förmodligen därför ingen säger till varandra att man tycker den ena dricker för mycket.
Tycker iaf frun borde reagera och säga till att hon tycker jag dricker för mycket.
Är väl egentligen enbart pga barnen jag tänker som jag gör. Se pappa glansig på ögonen, högljudd osv på lördagar.
Men men
Letade upp min gamla tråd, när jag vaknade och tänkte på gårdagen.
Får se hur jag skall attackera problemet.

Det är en process som tar den tid den tar. Eller två processer snarare. Först bygger man upp drickandet och toleransen. Sen påbörjar man processen till beslutet att sluta dricka. Förhoppningsvis.

Det här forumet är svinbra för att formulera sina tankar och känslor, komma vidare istället för att stå och stampa.

Jag tänkte som du gör nu i kanske 15 år - och riktigt illa blev det först de 2-3 sista åren. Jag fyllde 50 år i höstas.

Idag har jag varit nykter i 12 veckor, tjoho! Ett av de bästa besluten jag har tagit ?

Just att inte sopa problemet under mattan, utan fundera och komma på lösningar är nycklar till en nykterhet som är hållbar..Att inte din fru säger till dig, kan väl vara att hon tycker du ska ta eget ansvar över ditt drickande? Bra att du tänker kring dina barns uppväxt och hemmiljö..Bra jobbat..?Grattis även till din tid som nykter Andrahalvlek..??

Letade upp min gamla tråd, nu så här dagen efter man va på fest:(
Det har väl rullat på som vanligt sen senast jag skrev härinne tyvärr.

Drack väl under kvällen 8-10 öl. Det räckte ju för att man skulle bli ordenlig full.
Ångesten är påtaglig idag. Ligger och funderar på om man sa eller gjorde något dumt. Brukar inte det men man vet ju inte.

Måste bli nån förändring nu. Öl ger ju en absolut ingenting. Varför går man och slaskar i sig skräpet.
Semester hjälper ju inte till heller. Blir ju lätt att efter man grejat en hel dag att man tar några öl till grillen på kvällen.