drygmärta

Under -18 så eskalerade mitt drickande till en helt ohållbar vardag, jag blev sjukskriven för djup depression och drack väl cirka 12-18 folköl dagligen. Att ens ta sig till bolaget gick inte. I början av detta år fick jag hjälp och påbörjade en 12-stegs behandling som gick bra, fram till i höst. Nu i oktober har jag fallit tillbaka och dricker dagligen igen, samma visa.

Har ingen ork till att ta kontakt med vårdcentralen då det är långa väntetider och jag har ingen bra erfarenhet av att de följer upp, alltid jag som får ringa och jaga tider och kontakt för att få någon slags uppföljning.

De senaste veckorna har varit tuffa, konstant ångest, isolation och gömmer mig i serie-tittande. Jag vet inte vad jag ska göra, jag orkar inte jaga hjälp längre.

Hej, oj vad jag känner med dig. Jag var på många sätt samma som du. Orkade/ville inte ta hjälp och gömde mig i serier för att skjuta bort ångest och depression. Men du har ju fixat det innan, kan du inte gå till ett 12-stegsmöte? Eller börja med att starta med alkoholhjälpens program. Kanske försök att bara vara nykter en dag, sen en till och en till. En dag i taget. Och skriv om dina känslor här, vi stöttar varandra. här är du aldrig ensam.

Kram

Sofia

Välkommen till Alkoholhjälpen, Drygmärta! Det låter som att du har en tung period bakom dig med ångest, isolering och serie-tittande för att skärma av. Du dricker dagligen, men det låter också som att du vill tillbaka där du var innan hösten. Du har dåliga erfarenheter att söka hjälp via vårdcentralen, då du har fått ligga på mycket själv för att få hjälp där. Kanske finns det andra vägar du kan testa, om du vill ta emot hjälp från vården? Beroende på vad som känns mest akut att få hjälp med - kanske psykiatrin, beroendemottagningen inom landstinget/regionen, beroendeenheten inom kommunen, AA eftersom du har positiv erfarenhet av 12-stegsprogrammet sen tidigare? Och programmet här på Alkoholhjälpen är också en lättillgänglig väg att få stöd till förändring, det är gratis och du kan få stöd av en rådgivare (du hittar det under fliken Program).
Hoppas att du ska hitta en väg framåt som passar dig, så att du snart ska må bättre!
Varma hälsningar,
Sofia, Alkoholhjälpen & Anhörigstödet