Nä nu är det verkligen dags att sluta hinka i mig alkohol. I min andra tråd beskriver jag hur jag inte kan stoppa mig själv efter 1-3 glas alkohol. Jag beskriver också att jag inte har behov av att dricka dagligen, inte ens varje vecka men när jag väl gör det så finns det inget stopp före jag somnar.

Jag måste säga NEJ TACK till alkohol nu både för min egen del och för min omgivning ffa min dotter skull. Jag ska välja att leva ett bättre liv för oss båda och resten av min nära omgivning.

Det kommer finnas svårigheter och tillfällen där jag kommer prövas och frestas....inte minst i juletid. Jag dricker i första hand för att det är gott inte för att jag just älskar alkohol som substans. Men nu ska jag hitta andra goda saker att dricka vid lite festligare tillfällen osv.

Jag kan dock inte så här rakt upp och ner lova att jag aldrig någonsin mer kommer att dricka alkohol, men just nu ska jag ha en paus helst en lång sådan.

Jag tänker att jag kommer att skriva här lite som en dagbok, inte varje dag men då och då. Kanske kommer jag pö om pö berätta vad alkoholen under mitt liv har haft för roll, mening orsak och verkan. Men just nu är jag för sliten från helgens förhoppningsvis sista fyllor....Jag måste piggna till och få bort den inflammationslika känslan med värk och kaos i kroppen.

Ha det fint alla ni som läser och kämpa på med allt vad ni går igenom!

Hälsn Tezza, kvinna, mamma, 40+

Lantliv

Starkt jobbat att försöka förändra din situation med alkoholen. Jag är lite som dig. Behöver inte dricka dagligen men när jag dricker är det för mycket.

Vi får stötta varandra för att ta en dag i taget.

kram

Tack för svar! Ja absolut vi får stötta varandra i detta, med en dag i taget. Man vill ju så mycket på en gång....men en dag i taget blir bra.?

Kram och ta hand om dig!

Tack för svar! Ja absolut vi får stötta varandra i detta, med en dag i taget. Man vill ju så mycket på en gång....men en dag i taget blir bra.?

Kram och ta hand om dig!

Idag har varit en hyfsad dag om man bortser från sinnessjuka svettattacker mest hela tiden. Antar att kroppen fortfarande håller på att driva ut resterna från helgens konsumtion. Har dessutom massa ryckningar i ögonen, vet inte om det normalt eller onormalt, eller vad det beror på? Igår hade jag världens humörsvängningar men idag har det varit lite lugnare på den fronten, som tur är.

Jag håller fortfarande på att lyssna på boken "skål ta mig fan" Är nu inne på kapitlet där det talas om hur svårt det är att lyckas på egen hand och med egna målsättningar osv. Jag känner igen mig i så mycket av det som sägs. Jag har testat förrut att sätta mål, gränser och regler för hur mitt liv med alkohol ska se ut. Men såklart har jag inte lyckats något vidare. Boken får mig just nu inte att se ljust på tillvaron. Kommer jag aldrig lyckas?

Just idag så är jag hursomhelst inte sugen på att alkohol och i helgen har jag inga festliga aktiviteter inbokade vilket känns skönt och tryggt.

Snart är det julbord på mitt jobb men då det infaller på en vardag har jag lovat mig själv att inte dricka något, eftersom det är jobb dagen efter (inte för att det hindrat mig förr) Men jag tror på riktigt att jag kommer hålla det denna gång. Finns inget annat alternativ.

Ha det fint alla kämpar!

Sofia

Hoppas att du inte har blivit alltför modfälld av att lyssna på Skål ta mig fan. Du skriver att du inte ser så ljust på tillvaron när du har hört om att det är väldigt svårt att lyckas på egen hand och med egna målsättningar. Du har testat tidigare och inte lyckats ändra dina vanor på lång sikt. Jag anar ändå att det är någonting annorlunda den här gången! Dina inlägg har en anda av stark motivation och du planerar för att t.ex. hålla dig nykter på jobbets julbord. Du tror att du kommer att klara det, det finns inget annat alternativ. Tilltro till sin egen förmåga är en väldigt viktig ingrediens i en lyckad förändring, den har du redan på plats!
Ett tips, om du inte har sett det, är att testa vårt självhjälpsprogram här på Alkoholhjälpen (under fliken Program) där du kan arbeta på egen hand eller med stöd av en rådgivare. Där finns många strategier som kan vara hjälpsamma, både om man vill avstå alkohol eller dricka kontrollerat.
Varma hälsningar,
Sofia, Alkoholhjälpen & Anhörigstödet

Oj va tiden gick fort sen jag skrev här sist i november. Som för många andra gick det väl sisådär med mitt slutande då. Mellan november sluter av december så blev det tyvärr några rejäla fyllor varav några jag är långt ifrån stolt över. Hursomhelst så kom nyår och jag satte ett fånigt nyårslöfte om att 2020 kommer att vara mitt nyktra år. Jag vet att man inte borde men jag gav mig tillåtelsen till max 3 undantag från nyårslöftet. Dvs. Att jag kommer få dricka vid 3 tillfällen under året OM jag önskar. Jag vet att det är sjukt, men jag vill ha möjligheten OM något stort händer under året, bröllop, resa eller så.

Hursomhelst det har väl gott 5-6 veckor sen nyår och hittills har det gått jättebra. Jag känner mig peppad till nykterheten. Och den sköna känslan när man vaknar varje lördag-söndag utan bakfylla. För att inte tala om känslan att alltid ha huvudet på skaft på måndagen när man går till jobbet istället för andra-tredje dagens baksmälla.... Jag är medveten om att det kan komma ett bakslag gällande drickandet men just nu är jag mycket nöjd över att inte dricka. Jag tar det härifrån och en vecka i taget. Ville bara skriva lite! Hoppas ni har det fint ni alla andra kämpar här inne! ?

Ja nu har jag varit nykter i 3 månader Hurra! Faktum är att det har gått bättre än förväntat. Jag har inte haft något överväldigande sug efter alkohol, men de gånger jag har varit sugen på en öl så har jag tagit nån alkoholfri öl. Känns skönt att det funkar bra men nu sen Covid-19 kom börjar det kännas värre. Mitt humör går upp och ner för varje dag, försöker inte lyssna på så mkt nyheter....Men ändå så nås jag ju om informationen. Jag börjar få mer och mer stress inombords och psykbrytet känns nära. Det är först nu på de här tre månaderna som jag känner att en redig fylla hade suttit fint, mest för att dämpa alla känslor o tankar....samtidigt tänker jag på min dotter. Jag har lovat henne att inte dricka....så då gör jag inte det. Inte idag och helst inte imorn....Men det hade behövts....tror jag. Hur dämpar ni andra era ångestsyndrom och andra obehagliga känslor?

Kram alla!

Jag mår också dåligt av allt det här med corona. Ingen går opåverkad ur det här. Men jag känner starkt att ingenting blir bättre av att jag dricker, tvärtom.

Försök fokusera på det positiva med nykterheten ❤️

Bra jobbat med 3 månader, jag är snart där men tar inte ut något i förskott. Jag tycker också coronabevakningen varit en prövning men faktiskt släppte det i mitten av förra veckan och nu har jag känt mig stark att jag klarar så exceptionella omständigheter- nykter.
Har också ”längre tid” som mål. Har inte bestämt än vad det är. Skulle varken våga eller vilja dricka vid enstaka tillfälle. Litar på mig själv, men inte det minsta på alkoholen,
Just nu har jag en period att jag är så tacksam för varje nykter dag, men har lärt mig att det skiftar.
Önskar dig styrka och beslutsamhet!

Hepp....året började fint med 6 månaders nykterhet. Sen kom midsommar då blev det fest och med den så började jag tydligen dricka igen. Som vanligt bara på helgerna, förutom på semestern när det kunde bli lite när som. 2 flaskor vin plus eventuellt nåt mer per kväll kunde det lätt bli inte varje kväll men ändå... Så även nu på höstkanten. Jag har så svårt att fatta att jag sitter med den där jävla beroendegenen som gör att jag inte kan sätta stopp när jag väl börjar. Känns som hjärnan lever ett eget liv och helt får frispel när jag tagit ett glas eller två.....som lätt blir desto fler.

Jag har tänkt på det här många gånger de sista åren, att jag nog måste sluta helt. Jag har sjukdomsinsikt och vet att jag har ett problem, försöker inte på något vis förneka det. Men det är ju så förbannat svårt att säga tack och adjö för alltid....

...jag försöker tänka positivt ibland, att det typ är bättre att ha denna sjukdom än många andra. Denna kan jag ju ändå välja att bli bra ifrån, kanske inte frisk men symptomfri genom avhållsamhet. Med många andra sjukdomar kan man inte göra det valet.

Hursomhelst i lördags lyckades jag att få till en rejäl fylla igen fråga mig inte hur mycket jag drack....minns inte. Men jag skulle vilja kalla det för sista gången och hoppas att det så ska vara.

Jag får börja om och ta en dag i taget. Igår mådde jag inte prima, inte idag heller (än så länge, tidig morgon nu). Känner mig lite tungsint, deppig och likgiltig samtidigt. Men jag har sått ett litet litet frö om att en dag se ljuset i tunneln igen. Jag vet att jag mår så mycket bättre utan alkohol och den vetskapen ska jag försöka hålla fast vid.

Tack för att detta forum finns och alla fina människor som skriver och berättar om sina resor.

Ha en fin dag alla!

Kram Tezzan

Välkommen tillbaka Tezzan, ja vi är många som försökt bemästra a, kontrollera a. Tyvärr är vi maktlösa om vi utvecklat ett beroende. Själv har jag försökt i många år, utan framgång. Så lycka till att slå följe med oss som kämpar mot adjävulen. Jullan

Tack Julian! Ja jag slår följe med er och hoppas på bästa resultat denna gång.

Låter lite hopplöst bara med att vi är maktlösa....ligger nog mycket i det. Men vill ändå hoppas att man kan ta över makten om sitt levene, vet ju också att det är apsvårt.

Men vi får kämpa på ?

Nu i eftermiddag när jag kom hem från jobbet skulle jag plocka ur diskmaskinen och där fanns ett vinglas från vad jag hoppas var sista fyllan. När det skulle in i vitrinskåpet så tappade jag det så det gick i typ 3000 bitar. Det kändes konstigt nog lite fint och lite symboliskt som att nu är det slut på drickandet.

Jag har under dagen idag, beslutat mig för ett första delmål och det är total nykterhet fram till årsskiftet först och främst. Sen ska jag fatta nya beslut. Om jag klarar det, så har jag totalt haft 8 nyktra månader detta år och "bara" 4 fyllemånader....det skulle ändå kännas bra på nåt vis. Vet inte om det hänt sen jag jag började med alkohol vid 14 års ålder (bortsett från en graviditet då jag självklart höll mig nykter).

Just nu känner jag mig väldigt pepp på mitt beslut. Hoppas det går vägen.

Jag tycker du tänker helt rätt.
Tänk 8 månader av 12 helt nykter.
Det är inte dåligt ?
Och vad bra att du tog tag i det igen istället för att fortsätta på den onyktra vägen.
Du fixar det här ?
Kram⚘

Dagen har känts rätt okej, bättre än igår. Har gått omkring på jobbet och lyssnat på Alkispodden, fin inspiration där.

För övrigt så går jag runt med mycket funderingar som jag dels har haft förrut, kanske till och med skrev om förra gången jag slutade. Det jag funderar på är begreppen alkoholist, missbrukare, riskbrukare osv. Vad är jag egentligen tänker jag? Som jag skrivit innan så är jag fullt medveten om att jag har problem med alkohol, men jag kan ändå inte identifiera mig som alkoholist. Jag har inte det där ständiga suget efter alkohol. Min tillvaro och tankar kretsar inte helt kring detta förutom nu när jag försöker bena ut vad för slags problem jag har och hur jag ska bli av med dem.

Problemet är ju "bara" att när jag väl börjar dricka så kan jag ju inte sluta förräns det antingen inte finns något mer att dricka eller tills jag somnar och nuförtiden blir det ganska stora mängder. Jag sitter numera nästan helst själv vaken på nätterna och dricker och pysslar med nåt tills pysslandet inte går så bra längre. Blir liksom lite mera kreativ (till en viss gräns). Sen när jag blir trött så tar jag med lite att dricka lägger mig i sängen, kollar runt på telefonen. Till jag somnar. Dagen efter mår jag oftast skitdåligt, kräks ibland och ofta extrem huvudvärk/muskelvärk som inte ger med sig förrän sen eftermiddag/tidig kväll. Jag skulle aldrig få för mig att dricka dagen efter (bara om jag är bortbjuden på fest eller så och då är det jobbigt). Jag mår helt enkelt för fysiskt dåligt för att kunna dricka dagen efter.

Nuförtiden går jag sällan ut på krogen eller på fest, men när jag gör det så är intentionen alltid att gå hem tidigt men likförbannat så är jag alltid kvar till sist.

Så vad är jag enligt er som vet? Är jag alkoholist, missbrukare, riskbrukare eller nåt annat?

Ha det fint! Hälsningar från en förvirrad själ!?

Jag hade också lite sådana funderingar i början av min nykterhet. Vad är jag? Nu efter en tid känner jag att det har mindre betydelse. Jag sökte mig till alkoholklinik för att ha hängslen och livrem. I journalen är jag "alkoholberoende". I början kunde jag inte riktigt identifiera mig med den beteckningen heller men allt eftersom tiden går så vet jag att den har jättestor betydelse. Jag var och är alkoholberoende. Det betyder att jag inte kan ta det första glaset för då öppnas "kanalerna" i hjärnan igen och jag kommer hantera alkoholen på MINST samma ovarsamma vis som innan jag blev nykter. Så länge jag inte dricker är "kanalerna" i hjärnan förslutna och jag agerar inte på eventuella signaler. Det är så det ska vara.

Jag tänker att du bestämmer själv vad du vill beteckna dig som. Du behöver inte beteckna dig som någonting alls om du inte vill. Allt är för din egen skull. Hur du behöver tänka och resonera och förhålla dig till din egen alkoholkonsumtion för att hålla dig nykter.

Kram!

Det känns helt klart vettigt det du skriver. Jag behöver ju faktiskt inte kalla mig något speciellt. Jag får nog fundera lite mer på det där.

Bra liknelse det där med öppna och stängde kanaler. Så ska jag tänka framöver, att jag ska inte öppna kanalerna, för så mycket vet jag, att det klarar jag inte heller.

Tack igen för svaret, det värmer!

Kram o lycka till på din resa!

Japp imorn är det fredag och känner att det ska bli skönt att inte dricka nåt varken imorn eller på lördag. Fast imorn kommer det väl säkerligen kännas annorlunda när fredagsfeelingen slår in. Men jag har bestämt mig för nykter helg och då får det bli så. Veckan har gått fint och peppen att vara nykter sitter kvar, ångesten från sista fyllan avtar mer och mer för varje dag....? Tack för det!

Jag hade en riktigt härlig fredag igår, soffhäng med familjen. Idol, pizza och 2 alkoholfria öl. Sämre kan man ha det. Idag är det lördag och fullt upp med aktiviteter både idag och imorgon, skönt då behöver man inte fundera så mycket på alkohol eller rättare sagt om man ska dricka eller inte. Denna helg är svaret enkelt men är fullt medveten om att det när som helst kan bli svårare att fatta rätt beslut. En dag i taget. ?