Jag har tidigare skrivit i en annan tråd men kände för en ny start. Jag är 26 år gammal (kvinna) och dricker på ett väldigt osunt sätt när jag mår dåligt. Vilket är världens sämsta kombination någonsin. Senaste tiden har varit kantade med minnesluckor, utbrott samt att jag sagt saker jag inte menat.

Nu sist var i lördags då vi alla satt på kvarterskrogen. Min fästman, hans mamma samt några andra vi känner. Jag blir ledsen då vi lyssnar på musik från min pappas begravning. Sen efter det spårar det väl ut lite kan man säga. En utav dessa "vänner" har tidigare slagit mig typ flera örfilar åt gången. Då hamnade jag i total chock. Det värsta var att min svärmor då säger att det inte alls har hänt och att jag borde gå och skära handlederna av mig. Inprincip ber hon mig ta livet utav mig. Det hon sa har satt djupa spår i mig och är något jag inte kunnat glömma. Speciellt med tanke på att hon heller aldrig bet om ursäkt för vad hon sagt.

Med det plus total dyngfylla gör att det blir kaos. Vet att jag satt och grät, vart tröstad men sen minns jag inget. Enligt min fästman sa jag både fula saker om hans mamma och hand ena dotter.

Jag skäms. Vill inte ens veta vad jag har sagt.

Men jag har också insett att jag inte vill umgås med dessa människor som jag skulle säga alla har alkoholproblem. Har försökt prata med min fästman om att vi kan göra andra saker, roligare saker som att gå på bio med mera. Han verkar inte intresserad och tycker att jag spelar martyr och har ingen sympati för att jag är ledsen och mår dåligt.

Har nu bestämt mig för att göra det som är bäst för mig. Det är art undvika dessa människor. Ta tag i mig själv, dricka mindre samt ordna någon typ utav samtalskontakt. Hoppas jag är stark nog bara. :(

Dricka inte alls skulle väll jag råda dig till. Sedan tycker jag nog att din kille skulle göra saker med dig när du vill och inte lägga över all skuld på dig, även om du har en del i det. Vilket du nog fr står själv eftersom du skriver kloka saker. Dricker din kille också mycket? Jag skulle göra som du, hålla mig borta ifrån det som ger problem. Alkohol och hans släktingar. Samtalsstöd vore nog bra

MåBättre

Hej och välkommen till oss knäppis! ;)

Tycker det låter sunt att du går till dig själv och förändrar det du faktiskt kan påverka. Ett hett tips är att exkludera alkoholen helt tillsvidare, du kommer att se saker och ting mkt klarare och vräker de ur sig sådana idiotiska saker så kommer du kunna förhålla dig till det mkt bättre. Med det sagt menar jag inte att du ska acceptera det, absolut inte och fortsätter det och du inte får stöd från din partner så bör du nog fundera på om du har hittat rätt. Nu låter det som att jag skriver en "handlingsplan" och det är inte alls tanken men kanske kan det ge dig några tankar och idéer.

All lycka till och upp med hakan, det ordnar sig! :)

Orka

Här är fullt av förstående människor som av egen erfarenhet jan relatera till skuld och skam men oxå till hur man kan sluta dricka för sin egen skull och hur mkt bättre man mår!
Usch o fy för att vakna och inte veta vad man gjort eller sagt.
Och din svärmor...ursäkta mig nu... men hon verkar ju inte klok!! Bryt med henne!
Styrka och välmående till dig!
Det förtjänar du:)
/orka

LenaNyman

Och gå inte omkring och hoppas på att du är stark nog. Bara VET att du är det. Just do it.

I believe in you.

Ja, jag tycker också att du ska lägga av helt med alkohol en period. Du mår ju så dåligt när du dricker och det påverkar ju humöret och vad man säger till varandra. Konstig kommentar som din svärmor gav dig, men det är nog ingenting hon skulle säga om hon var nykter. Hon kanske inte ens minns. Försök släppa den kommentaren. Samtalsstöd låter som en bra idé tycker jag. Kör på nu! Och det låter verkligen inte som ni har så trevligt med svärmor, så försök få med sin fästman på annat kul. Vill han inte, gå själv. Lycka till med allt! Det blir bättre.