På väg hem efter besöket på FHV. Leverproverna var bra, de andra proverna var mindre bra. Alltså de som visar konsumtionen den senaste tiden ? Jag visste ju redan det här så bara att ta det här ifrån och framåt. Hur en nu gör det? Känner mig liten, svag, stark och beslutsam på samma gång.

Läkaren rekommenderade total nykterhet, och det i sig krämmer inte mig, tror jag. Men känns så främmande med en behandling på heltid i åtta veckor (som hon rekommenderade) Hon tog upp att det inte var något karensavdrag vid sådan behandling. Som att jag skulle bry mig om ett karensavdrag. Det här handlar om mitt liv! Inte för att jag inte kan förstå att ett karensavdrag kan betyda väldigt mycket för någons ekonomi!

Men hur hamnade jag här...?? Jag som har ett bra jobb, är högpresterande, alltid gör allt för barnen, tycker om att fixa hemma och middagar med vänner mm. Det var nog den svåraste frågan att svara på som hon ställde idag. Varför???

Jag har ett bra liv, bra människor omkring mig, ”välartade” barn som sköter skolan och gärna umgås med oss. Jag kan inte ”skylla” på någonting och ändå så är jag här ??

anonym23942

Första veckan i januari. Fick jag ett brev med prov resultat från min läkare . Peth testet var långt ifrån ok och jag fick ett rejält uppvaknande.? Blev kallad till nytt läkarbesök för att följa upp detta och annat som var anledningen till att jag hamnade hos läkaren från början.
Fyra veckor av total avhållsamhet syntes på de nya testerna. Kändes väldigt bra. ?Men anledningen till att jag konsumerat som jag gjort var för mig ett stort frågetecken. Det tog tid att förstå hur jag hamnat i denna självmedicinering. Tid att få distansen och orka ta in allt.
Insikten och viljan att förändra verkar du ha! Och det tror jag är viktigast.
Stor styrkekram till dig ?
Du fixar det här!

Lingon1svart

Tack för din kommentar hemma hos mig! Blev nyfiken o kom hit för att läsa om din resa?

Fatta vad bra att du har hittat hit! Och att du tar emot hjälp från företagshälsovården! Bra där!

Du frågade mig hur medicinen funkar o jag har ännu inte testat vid alkoholintag så jag har inget svar?

Men det ger mig ett lugn i kroppen märker jag, att veta att jag har medicinen i systemet. Ytterligare en förstärkning av att jag kan vinna mitt battle med alkoholhjärnan när den börjar viska och förhandla med mig.

Men det som hjälpt mig bäst är att i programmet här satt mål för mig själv men kanske ännu viktigare; jag för logg minst en gång per dag. Om jag får sug flera ggr en dag skriver jag varje gång och noterar tankar och strategier för att INTE dricka och reflektioner till varför suget o viljan att dricka uppkom. På så vis har jag börjat se mönster skymta och också konstatera att när jag inte skrev här varje dag tappade jag fokus på nykterheten o min förändring o tog ett återfall in på gamla ovanor.

Jag hoppas att du hittar din väg i din förändring. Fick du något mer stöd från läkaren under den här perioden som hen ville att du ska vara helt nykter? Sugdämpande medicin och samtal?

Varm kram! Heja dig!!!!

Jag har inte heller något att skylla på. Jag är också högpresterande med bra jobb, fint boende, snäll man och skötsamma barn. Det har tagit mig lång tid att hitta orsaker och samband och jag funderar fortfarande. Men det jag har identifierat hittills är att jag dricker för att varva ner när jag är stressad och för att få energi när jag är trött. Jag fastnade för att du skrev ”stressigt på jobbet och en stressig känsla för saker att göra innan jul får mig att tänka att det vore skönt att få dricka vin ikväll”. Det kunde varit jag som skrivit det, så är det för mig också. Ha tålamod och ge det tid så kommer du på ditt ”varför?”. Vi är fler som ställer oss samma fråga.

Tack för era svar! ?

Så skönt att veta att en inte är ensam!

Det som händer härnäst är ett rehabmöte på FHV med rehabiliteringssamordnare och min chef där vi ska diskutera vägen framåt. På grund av helgerna blir det först i mitten av januari. Jag och läkaren pratade inte om någon medicinering.

Jag fyller också i loggen varje dag men ska nog försöka skriva mer om hur jag tänker och känner när jag får sug så jag lättare kan se mönster på sikt.

Önskar er alla en bra fredag och helg! ?

Har haft för lite tid att hänga här idet julhelgen. ? Känner att jag hade behövt det. Men full fart med julfiranden lite var stans. Mysigt att träffa familj och vänner men för mig har det inte helt gått enligt plan tyvärr. Ligger här och kan inte sova (vilket i och för sig inte är så ovanligt oavsett) och tankarna maler.

Hur hamnade jag här? Varför gör jag som jag gör? Vad kommer hända på mötet med FHV och min chef? Vad vill de och vad vill jag?

Messade en vän för några dagar sedan och skrev att jag ville träffas efter julhelgerna och prata om ”en grej och att den skrämmer mig som faan” och tänkte att jag skulle berätta allt för hen. Just då kändes det skönt men nu tvekar jag. Vet att jag kan lita på hen men är dålig på att ta emot hjälp och öppna upp mig när det gäller vissa saker. Kanske inte så svårt att förstå när det gäller just det här men det där med att vara svag och ta emot någons stöd är tyvärr inte min bästa gren även när det gäller andra saker.

Nya dag och nya möjligheter i morgon!! Det ska gå!

Känns som om mitt huvud just nu håller på att sprängas av alla tankar ? Förstår att det nog är ett litet rörigt inlägg men behövde bara skriva av mig lite. Hoppas ni andra här haft en fin jul! Ska läsa ikapp i trådar i morgon! All styrka och omtanke till er! ??

Lingon1svart

Bra sak att du tar steget o berättar för en vän? Jag jobbar mig ditåt själv så jag lyfter på hatten av beundran för ditt mod o din klokskap❣️

Ta hand om dig på det nya året! Det som har varit måste inte vara för alltid; en får alltid välja om?

Hoppar in här som mkr grön och vet inte om denna kommentar hamnar rätt. Jag tycker du verkar vara väldigt bra på att vara i verkligheten och söka döeklaringar. Jag är också en ”har allt och gör allt”- person och det.jag tänkte på detta du skrev det om att be om hjälp. Tror att många av oss här inte är så bra på det. Jag tror det är bra att öva sig lite. Att dricka är väldigt ensamt, att be om hjälp är ett modigt kliv ut ur ensamhet. Hoppas det går bra att prata m din vän.