Nybörjan

Hej. Detta är min första dag här. Jag är bakis, har ångest, minns inte allt från gårkvällen, en främling hjälpte mig till en taxi. Så här är det ofta. Och det räcker nu. Jag är klar. Mitt problem är att jag inte kan sluta dricka när jag börjat. Jag dricker tills jag mår illa varje gång. Kan inte ta ett glas vin, jag dricker 10. Visst måste det innebära att jag inte borde dricka alls? Jag är dålig på måttlighet generellt.

Jag är oxå ny här. Att dricka tills man tappar all sans är givetvis inget bra. Hur tänker du kring alkohol? Är det spriten som gör festen? Varför dricker du det första glaset om du vet vart det slutar? Jag själv har just det där problemet. Första glaset kan jag dividera fram och tillbaka om jag ska dricka eller ej. Tills slut så kan jag bara svepa det för att jag vet att då slutar den inre kampen och jag kan bara erkänna mig besegrad, igen. Huruvida du kan dricka måttligt eller ej är din egen sak att känna men att, som du gör nu, ta ett steg tillbaka, titta på dig själv. Vad du gör, vad det innebär, vad som händer kan kanske hjälpa dig att skaffa en bild över ditt läge.

Här finns en stor styrka och kunskap samlad. En massa underbara människor som kan ge sina erfarenheter. Du är inte ensam!

Jag har exakt samma mönster som du har. Det här med några glas som alltid slutar med 10 eller fler för mig. Vägrar sluta, för det är ju så kul? Slutar också alltid med att jag inte riktigt minns allt och det jag minns vill jag glömma. Hemskt är det, jag vet. Bra att du är här! Jag har varit här sen i höstas och kämpar. Men det är min dag 2 (igen), så vi kan följas åt tillsammans?

Det här med att dricka måttligt funkar för vissa efter lite omprogrammering, för andra inte alls. Jag tillhör nog dom. Har du försökt ändra med tips och tricks förut? Om det inte fungerar kanske det kan vara värt att fundera på att sluta helt.

Kram till dig! Vet hur hemsk bakfyllan är.

Frissan

Välkommen! Här är vi många med olika bakgrund, ålder, jobb, familjekonstellationer osv. Men vi har alla något gemensamt: vi vill förändra vårt drickande. Sluta helt eller reducera sitt intag. Här kan man lätta sitt hjärta både när det går bra och när man vinglar till och hamnar i diket. Har fått så mycket pepp och uppmuntran från folk härinne. Så gott att du hittat hit!
Kram F