anonym28352

Tack!

Nej hennes besvikna blick om jag hade valt att dricka idag. Den blicken hon haft den senaste tiden (innan mitt stopp) varje gång jag druckit. Såg den framför mig och då kunde jag härda ut tills systembolaget stängt.

Jag tänkte först att din dotter är vuxen och ville ha sällskap när hon själv skulle dricka. Det är svårt att hålla isär allas familjekonstellationer ?

DEN besvikna blicken är vidrig ? Känt den av äldsta dottern många gånger. Då vände jag oftast ryggen till för jag orkade inte se den.

När hon blev äldre kunde hon till med och säga: ”Du mamma, jag vill be dig om en sak. Snälla, du kan väl låta bli att dricka nu i jul. Du blir så jobbig när du dricker. Please.”

Då kändes det som att få en spark i magen av dåligt samvete.

Tack och lov att det inte ska hända igen!

Jag tycker att du är en jättebra förebild för dina barn genom att sluta dricka, så som din pappa verkar vara för dig. Och också genom att vara närvarande för dem. Jag tror barnen struntar i vad vi åstadkommer i våra liv, för dem är det viktigaste att vi finns där, är pålitliga och ger dem kärlek. Och när du ridit ut den värsta stormen och börjar få mer energi har du ju möjlighet att göra förändringar för din egen skull. Jag har nog använt alkohol för att sätta guldkant på helgerna eftersom jag under veckorna jobbar med något jag inte brinner för. Och nu när jag inte dricker blir det tydligare hur uttråkad vissa delar av mitt liv gör mig. Kan också känna stor stress över att halva livet gått utan att j a g kommit dit jag vill, men å andra sidan, andra halvan är förhoppningsvis kvar.. Nu kämpar vi på med nykterheten, tids nog orkar vi ta tag i resten.